Rinnig dekor..
Hmm dekorerar lite på en engob, och har problem med att det rinner…både på sten goda och lergods, har pröva massa massa varianter, det jag vill åt är en blå, typ koboltblå, antingen som screen eller med pensel, men när jag lägger på den transparenta glasyren rinner dekoren som tårar över godset…detta gäller urnor som står upp i ugnen. Problemet förekommer inte när jag har kobolten som engob, alltså blandad med lera, utan utan, är det någon som har ett bra tips…kanske funkar det bättre om man blandar med ballclay…testade glyserin men icke…fasst det var lättare att måla..alltid något:-) har testat olika blå från färgkroppar till porslinsfärg samma samma..
Vore jättetacksamm för tips och råd…just nu är det lergods främst som är problemet…bränner till 1050 30 min utj…please..
Problemet är inte vilken typ kobolt/färgkropp du använder men vilken glasyr! Du får ta en halvmatt glasyr och glasera väldigt tunnt. Alla glasyrer rinner ju mer eller mindre och när glasyren löser upp kobolten så följer den så klart med. Kan fungera ganska bra med olika typer glasyrer men det viktigaste är hur tunnt man glaserar, klart man kan göra en glasyr som passar just till ändamålet.

Tack Perlennart,,,det är den gamla hederliga 2808 med pbfrittan i , lergods alltså, tänkte att kanske det funkar om man blandar i mera ballclay i den..försöker att glasera tunnt, sprutar…men det är så himla konstigt för ibland kan jag dekorera hur mkt som hällst, och det rinner ingenting!! Knepigt som sjutton! Det kan väl onte ha att göra med HUR torrt godset är när jag lägger på färgen, alltså det är verkligen kruttorrt..har mera i ugnen nu…tunnt glaserad
Har inget med fuktigheten att göra. Prova en glasyr utan Pb-fritta eller så stoppar du förslagsvis i mera krita och om du kan få tag på extremt fin aluminiumoxid så fungerar det ganska bra.

Tack igen Perlennert, men jag köper 2808 som en färdig glasyr, så jag vet inte omd det är så bra att labba med den…är det det tror du..Det är ju jus blyet i glasyren som gör att den blir så otroligt fin, svårt att hitta någon som svara upp till färgerna på samma sätt, plockade presis ut ur ugnen u, det blev så där…jag hade lagt koboltkarbonaten väldans tunnt å så tunn glasyr på de…åh blev iten det där livfulla som jag vill åt, livfullt utan rinning..tricky! Skall testa igen, men tror du att jag kan lägga på lite tjockare kobolt fast me tunn glasyr..´kanske man kan närma sig resultatet då…eller tror du att det hjälper att blanda i ballclay i kobolten för att den inte skall rinna så..
Ball-Clay är bra för just själva kobolten och målandet men har en ganska liten betydelse i förhållande till rinnigheten, men visst kan det hjälpa. Du skall inte vara rädd för att blanda saker i en färdig glasyr, bara att testa, ta en liten portion och tillsätt krita och en med både kritaoch aluminiumoxid. Du kan ju också prova med kaolin eller kvarts eller båda. Vidare kan du prova med lite wollastonit eller talk. Slutligen så tror jag att du kan måla tjockare med kobolten vid denna tempreatur.

Jo vad prover det kommer att bli i framtiden, tack för förslagen:-) Kommer att ha mera tid i vinter, för långa provserier just nu får jag försöka att lösa dett lite snabbare, troligen att måla tunnt och spruta tunnt,,,men jag kan inte sluta att fundera på varför det fungerar ibland och ibland inte..ha målat tjock med kobolt och doppat i glasyr, och inga rinningar, målat normalt och sprutat tunnr, super mycket rinn..konstigt som tusan..
Kan det vara olika temp i ugnens olika lägen eller olika bränningar?