Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3035 ggr
Vanja-K
0

Underglasyr bäst temp?

Vid vilken temp. ger underglasyr bästa färg effekt?

Derst
0

Hej Vanja! Det beror lite på vad du använder för färger, men av princip kan man säga att ju lägre temp. desto klarare, starkare färger. Menar du underglasyrfärger? I vilken form? Vilken temp.angivelse?

[perlennart]1
0

Man kan ju också använda inglasyrfärg som man målar på glasyren och som sjunker ner i glasyren, se på Royal Copenhagens grejor!

Derst
0

Vad är inglasyrfärg? Jag brukar (brukade) använda ett koboltsilicat eller underglasyrfärg över obränd glasyr som dekor, det sjunker ju ner.(?) Har aldrig hört begreppet förr.

[perlennart]1
0

På 80 talet tror jag det var när man började behöva tänka på giftighet så utvecklades inglasyrfärgerna som alternativ till dom tidigare använda typerna, inglasyrfärger går in i glasyren och skall vara ofarliga. Ett rent koboltsilikat kan man så klart också använda men den sjunker nog bara till dels ner i glasyren. Ett koboltsilikat kan man ju också blanda med typ Ball-Clay 2-6% koboltsilikat och 2 % järnoxid och måla på obränd lera och sedan glasera ovanpå, ger kanske heller ingen garanti men ger nog ett säkrare resultat. silikatet kan bytas ut mot 2 % karbonat. Fungerar utmärkt på porslin.

Vanja-K
0

Tack för era svar!

Men alltså; jag ska måla mönster på ett gods och bränna. Men inte ha någon glasyr på. Skulle haft färg från en växt. Men fick den ej i tid. Så jag köpte en färgkropp. Mörkgrå. Men den jag köpte den av blandade i något. Så det blev som en underglasyrfärg. Testade, men färgen sög inte in i godset utan kladdade av sig innan bränning. När man tog på godset. Så jag undrar; om jag nu använder denna färg vilken temp är bästa att bränna i? För att få den att inte fälla efter bränning. Utan att jag använder glasyr. Kanske jag penslade på lite för tjockt?

Derst
0

Undrar vad det är i. Går det att späda med vatten,  lossnade den helt eller satt den delvis kvar på godset? Testa tunnt på lätt fuktat gods. Kan du fråga vad personen blandat i? Annars får du prova dej fram, men det är tråkigt att tappa kontrollen över matrialet. (det med växt låter spännande) Var för övrigt in på ditt fotoalbum o kollade. Vilken fin keramik du gör!!!

Vanja-K
0

#6 Tack!

Jag blandade med vatten. Lite svag färg satt kvar.Kan ha varit Ball Clay som inblandades. Det är möjligt att jag brände alldeles för lågt. Brukar oftast använda  färgkropp eller ren oxid.

Ja, jag får testa på olika temp. Ville gå den snabba vägen utan test. P.g.a tidsbrist.

Derst
0

Verkar som det är en engobe du fått om det är ball clay!