Marknader
Hej,
jag ska vara med på några marknader i sommar och höst/vinter och skulle vilja ha lite tips från er som har erfarenhet från att stå och sälja på marknader. Vad ska man tänka på ? Vad ska man ha med sig ? Hur gör ni med inslagning, väntar sig folk att man gör supersnygga paket (jag tänker speciellt om man står på julmarknader då ) ? Några tips på hur man bygger en snygg och intressant monter ?
När man går på hantverksmässor så är det ju vanligast att folk ställer ut bruksgods, är det helt meningslöst att ta med sig lite mer udda och dyrare grejer ? Hur mycket ska man begränsa sig ? Ska man ta med sig lite av varje eller bara ha ett fåtal saker som man tror säljer ?

Snygga papp påsar med din reklam är bra reklam att ha då folk går omkring med dem på marknaden då ser andra att de handlat hos dig :) Ta vad du tror du kan sälja. + en och annan dyrgrip. Man bör ha lite i olika prisklasser, små saker säljer ofta bra, medans större saker kan vara svårsålt, de vill inte gå bära på tunga saker. Bra tips är att du även då du är där tar med något som du öppet visar hur du arbetar tex jobba på en skulptur eller liknande, det drar massor med folk för de blir nyfiken och då de står där kan du locka dem att handla. Har du en gammal trappstege så är den utmärkt att skylta saker på, då man kan sätta sakerna i olika nivåer. Jobba med olika höjder då du bygger montern att bara lägga upp saker på ett bord ser plottrigt ut. Bygg montern med hyllor om det går, låt kunden komma "in i din monter" ha reklam lappar/visit kort som de kan ta med sig hem, lägg upp lite godis/eller något annat som de kan smaka på.. jobba med känna, lukta, smaka - sinnena då får de nått av allt i din monter. Skoja till med något som gör att de inte känner sig tvungen köpa utan får uppleva något - då säljer du. Bara lite tips jag har från mina egna erfarenheter… Snygg förpackning (visning) av varan är halva jobbet.

Wow vilka härliga tips, tack så hemskt mycket ! Det är typiskt sånt där som jag aldrig skulle ha kommit på själv, men jag kommer säkert att testa flera av dina ideer.

lycka till :)
Jag säger samma sak - vilka bra tips! Och flera som jag aldrig skulle ha kommit på själv. Tack Nenne!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

:)
SÅ TREVLIGT med iFokus, man får svar på de frågor man inte ställd än… Dessutom bra och inspirerande svar!
Vart får man tag i snygga papperspåser med egen reklam på? (alternativt fina neutrala påsar att själv fixa till med nån klisterlapp eller stämpel eller nåt….) Modell minibärkasse, grå eller wellpappsfärgad med handtag?

på marknader förväntar sig inte folk att få det inslaget.

En himla massa gott att äta! Åt dig själv! Om du är på en marknad utomhus och det blir busväder, gissa om man blir sugen på nåt att smaska på. Jag har normalt stl 38 i skor, har köpt ett par vinterboots, snowjoggers tror jag dom kallas, men då köpte jag storlek 43 så jag får in tjocka sulor och varma strumpor och raggsockor. Så har jag med mig antingen frigolit eller ett liggunderlag som jag står på så man inte blir kall. Så finns det fingertorgvantar med "avklippta" överdelar. Många frågar om dom kan få det inslaget men har full förståelse för att tejp fryser i minusgrader…
Ska någon av er stå på Ulva marknaden i sept förresten?/Susanne

9, ja jag skall stå på Ulva kvarn ! Har du varit där förut ?

6 På stämpelfabriken (www.stampelfabriken.se) kan man beställa en stämpel med sitt namn och logo och själv stämpla påsar och kartonger m.m.

Min erfarenhet från många mässor (inga marknader) är att en vanlig disk som du inte går in i lockar fler kunder. Många kunder drar sej för att gå in i din monter speciellt om du står i montern (utan att ha nåt arbete du håller på med). Försök att hålla montern enhetlig. Tex hålla sej till två-tre färger, enfärgade tyger som underlag. Själv har jag låtit tillverka frigolitkuber i olika höjder för att ha för exponeringen av godset på mässor. Väldigt lätta att transportera med sej, allt kånkande är aningen jobbigt annars… Jag brukar inte ta med allt jag har i sortimentet utan väljer ut de lite mindre sakerna och några större. Ta gärna med något som du har som din egen speciallitet som du inte sett i andra keramikers sortiment. Häng gärna tex muggar i ögonhöjd på en stång ed så att de syns tydligt. Till sist kan jag bara säga att för egen del undviker jag traditionella marknader, kunderna där är mest ute efter billiga Taiwangrejer… Lycka till!

Ja, jag har varit på Ulva tidigare. Mycket trevlig marknad, välarrangerad och alltid mycket folk./Susanne

Jag har bara varit med på några mindre marknader, det skulle vara kul att prova en något större och ha något att sikta på framöver.
Hjo marknad är ju fantastisk, den ska jag iallafall besöka i år. Vi var där och tittade förra året oxå, jättetrevligt och så stort så att man kan gå där mer än en dag.
Enda tipset jag har är att inte ha för "rörigt" på bordet. Alltså inte för många olika eller olika färger.

En annan sak jag kom att tänka på är regnskydd på utomhusmarknader. Både Hjo och Ulva är ju utomhus, och vad jag minns har dom flesta tak över sina bord. Det måste vara lite bökigt att få till det, om det ska vara snyggt oxå. Jag var som besökare på Hjo för några år sedan och då regnade det alla dagarna, då lär man ju ha ett ganska bra tak…E det nån som har tips/ide på hur man fixar nåt snyggt, enkelt och tätt tak ?!
I år blir det femte året jag är med på Hjo hantverksmässa.
Jag hyr bord där det ingår en ställning att fästa en pressenning på. Funkar hur bra som helst.
Jag var även där det året det regnade tre dygn i sträck… På söndagen var det en andfamilj som badade i gräset framför mitt bord…
Men, det kom folk som trotsade vädret ändå och det gick bra för mig. Är det för soligt så orkar inte folk stanna heller så växlande molnighet är väl optimalt. Men det kan man ju som bekant inte råda över så bara gilla läget.
Var på Ulva marknad förra året, då hade jag partytält och egna bord. Jag regnade bort på söndagen, jag skulle vara smart och tömma taket på vatten som samlat sig över natten… Då blåste hela tältet iväg. Bara packa ihop och åka hem, tältet slets sönder.
Om ni har pressenning, välj INTE vit eller genomskinlig, det blir som värsta växthuset om solen skiner. Bättre med grönt så blir det svalare. Köp kraftiga klämmor att fästa den med på ställningen.
# 16 Vad kostar det att stå på Hjo marknaden..har dom kö till borden så man måste kvala in …..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Det kostar 2200:- för ett bord på 3 löpmeter. Ställning för pressenning.
Ja, jag tror det är svårt att komma med men testa! Det kan ha blivit återbud eller att nån inte hunnit betala i tid.
Sen får du vara snabb med boende, kolla med turistbyrån om de har nåt kvar. Skönt att bo nära, man blir trött på kvällarna.

Jag sökte till Hjo förra året. Då sa dem att det är svårt för keramiker att komma med eftersom det finns så många keramiker där redan… (kom ej med)

Jättebra tips!! Kollede in länkarna, fanns jätte mycket fina påsar, vill ha!!! Tänkte beställa påsar och en fin stämpel som de gör på Stämpelfabrik AB. Där får man skicka in sin logga och stämpeln blir precis som man vill. Bra att ha små klister etiketter också som man kan sätta på paket o.dyl. Det hade de där med.
Söker man med bilder till hjo och andra marknader? Måste åka dit i sommar och titta!! Kanske jag träffar nån av er där då!!
Ja, man söker med bilder.
Har man varit där förut tror jag att det räcker med att skriva det men det är viktigt att man antecknar allt man tänkt sälja och att allt är tillverkat för hand, inget halvfabrikat alltså. (Panduro…)
Jag kommer finnas där och alla är otroligt välkomna förbi mitt bord, nr 128, i Juli!
Vore jätteskoj att träffa er live!

Avalon, såg att du ju redan skrivit om stämpelfabriken, är verkligen inne i amningsdimmorna på kvällen

Måste absolut försöka komma till Hjo, vilket datum var det? Inte hutlöst långt för mig.
Såg att Hjo kolliderar med våra Noradagar här …

Hoppar fräckt in här och talar om att vår rollspelsförening ska sälja vårt gamla marknadsstånd, då vi precis byggt ett större. Här är ett foto, intresserade kan hör av sig.
Vi brukar sälja keramik, läderhantevrk, barnsköldar, tröäsvärd och annat smått och gott i det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

6-8:e juli. Jag brukar vara där redan på torsdagen för att sätta upp dukar och pressenning.
Det är Grevbäcks hembygdsförening som arrangerar och det blir säkert 27:e året eller nåt som de håller på.
Det går kontrollanter runt hela mässan för att garantera att det inte förekommer importerade alster eller sånt man inte uppgett i anmälan.
Det går även runt domare som tar fram flera "Bästa utställare" inom smide, trä, textil, keramik och tovat. Prisutdelning på lördagen, blomster och diplom.
Det kan löna sig, men är mycket bök när man ska sälja keramik på marknad eller mässa tycker jag. Är med på ett par varje år.
Är det någon som har bra tips på hur man smidigast packar/packar upp keramik för att det ska gå snabbt?
Jag står där med mina tidningar/wellpapp och packar och packar. Det brukar ta en halv arbetsdag att packa ner inför utställning -minst en timme att ställa upp sakerna på plats och något snabbare att ta ned. Jag blir ofta kvar sist av utställarna.
Mitt eget bästa tips är fackindelade lådor som man kan ställa ned tex muggar i utan att slå in dem separat. Också bra när man snabbt vill leta fram fler vid försäljning. Tyvärr har jag ju inte sådana så att det funkar till allt.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Jag ställer ner allt i trälådor som jag sen använder att bygga och ställa i på marknadsborden.Jag använder inget packmaterial alls utan ställer ner allt så att dom låser varandra.Smågrejer lägger jag oxå i gamla nötta trälådor och ställer ner på backen framför bordet..Det är faktiskt sällan något som går sönder för det är ingen som slänger med lådorna direkt..Får på detta sättet med mycket mer än om jag skulle ha packmaterial om allt…

Ett tips för att få uppställningen av grejerna snabbt o snyggt färdigt är att göra en uppställning av hela montern hemma för att bestämma hur det ska se ut. Sen fotograferar jag montern, packar ner grejerna i den ordning de ska stå,lägger tyg o annat som ska ligga på bordet ,överst i lådan. När sen mannen eller nån annan ska hjälpa till att packa upp så kollar han och jag på bilderna av montern och sen får vi montern färdig på nolltid! (fattade nån vad jag menar? Blev nog lite otydligt förklarat…)
Är der någon som vet vem ska kontakta om man är intresserad av att delta i Ulva Kvarn?

Jag tror det är försent att anmäla sig till årets, men jag googlade iallafall bara på Ulva kvarn och kom till deras hemsida. Där stod nummer till dom man skall kontakta om man vill vara med. Om du inte hittar så kan jag rota fram papper så kan du får numret.

Kontaktpersoner när det gäller marknaden vid Ulva kvarn är Sove tel 018-322063 eller Vilhelm 0703-510393. Sove har semester vecka 26-30. /Susanne