Skröjugn
Hej
Jag har byggt en egen vedeldad raku-ugn. Förstod sedan att godset måste skröjbrännas före rakubränningen. Ville inte ha någon gasol eller elektrisk ugn till skröjbränning, utan byggde en betydligt enklare ugn av lecablock. Tilläggas kan att jag aldrig bränt keramik förut utan är helt nybörjare på området. Min lilla skröjugn fungerade alldeles utmärkt om man eldar försiktigt. Jag fick en liten spricka i en dåligt drejad kruka (för det kan jag inte heller 😃) annars fungerade det utmärkt! Så vill man hålla sig till vedeldade ugnar så går det mycket bra!
Loislane
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
Du verkar modig, lite vilda western över det hela, kul! Kan dock inte nog poängtera hur mycket man kan suga i sej från böcker och youtube, jag gillar också Learning by doing, men det finns många fallgropar man kan undvika genom att läsa på lite.
Jo jag har nog läst på en hel del, annars skulle jag inte våga. Samtidigt som jag tycker att bästa sättet är att lära av misstagen. Det jag inte förstår brukar jag ta reda på. Nackdelen är att inlärningen tar längre tid, men jag gillar det :-)
Ja, då har vi samma läggning, man får en väldigt djup förståelse av olika förlopp när man lär av misstag, men det tar mer tid, som sagt.🙂
🙂