Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5936 ggr
loislane
6

drejlera

jag försöker lära mig dreja på egen hand. Finns det lera som är svårare att dreja än andra?

Jag köpte en lera som är från cerama.

Det står på paketen följande: Cerama 112200 röd PDM Cerama - drej lera, den går även att modellera med bränner i 950 gr.

När jag försöker dreja tycker jag att leran mest försvinner och blir slicker, klumpen tynar bort. Varför blir det så?

Novisen Loislane

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

abbis
2

Nej det finns ingen lera som är lättare att lära sig i dreja i.Det är bara övning och åter övning som gäller .. Leror kan vara stabilare m,ed lite chamotte i när man ska upp  på höjderna men inget jag använder då det sliter så hårt på händerna..

Att du upplever att leran försvinner kan ev bero på att du använder för mycket vatten..Använd istället slickret som smörjmedel..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
2

Titta på nätet, finns massor av filmer på youtube t.ex. Sen finns det böcker. Det allra bästa är om du kan gå någon kurs. Jag kämpade själv med att lära mej helt på egen hand men det krävs speciell teknik om det ska bli bra, hopplöst för dom allra flesta att bara testa själv utan stöd.

Lycka till!

Derst
1

Bra ide att titta på när andra drejar, det lär man sej mycket på. Jag praktiserade på ett krukmakeri en sommar, hjälpte till med försäljningen och fick öva på drejning när det inte fanns några kunder. Sedan drejade jag hemma i ca, 3 år och kastade allt jag gjorde! Kanske väl hårt, men dreja är lurigt, ser enkelt ut, är svårt. Något som jag tyckte var bra och som jag föreslagit ofta till mina elever är att blunda och försöka "känna" centrum. Ibland hjälper det faktiskt. Arbeta leran noga innan du börjar dreja, och välj gärna en "mjuk" lera till mindre saker.

loislane
0

Tack för fina svar från alla engagerade människor 😃

Det är nog bara att öva på då. Jag ska även tänka på detta med att använda mer slicker istället för vatten.

Kurs kommer jag att gå framöver.

Tack igen!

Loislane

[rolnor]
2

Jag lärde mej ur en jättebra bok som visade hur man skulle hålla fingrarna både inuti och utanpå, det var bilder i genomskärning, någon annan kanske vet vad boken heter? Kan säga att en del kan lära sej på några dagar med god handledning, andra behöver mer tid. När du centrerar klösen ska du hålla armbågarna mot kroppen för att få stöd, då blir man mycket stadigare och får mer kraft att hålla emot när klösen kränger på drejskivan.

loislane
0

Tack rolnor för gott råd 😃ska testa det.

loislane

abbis
2

Jag har flera filmer på youtube där du kan se hur man gör..Sök på "drejarmästare" det är min kanal har ett dussin filmer på olika saker .

loislane
0

Tack abbis!

Dit skyndar jag mig, vad roligt 🌺

Loislane

Derst
0

# Rolnor, några dagar?

abbis
2

Ja int tar det några dagar int..7 års daglig träning ger en medelgod drejare..sen är det bara att träna mer..🙂

[perlennart]1
1

Tid tar det så klart, men hur lång tid det tar beror väl på vem man är! och vad man menar med att kunna dreja. Verkar som om det finns många meningar om vad man skall kunna.

Derst
2

Ok, centering; ca 6 mån. är väl "normalt" sen kommer allt i steg med olika moment.

[rolnor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller inte alls med, jag lärde mej på några veckor, när jag instruerade min flickvän lärde hon sej också på några veckor, MEN, visst det finns olika nivåer, man börjar med "askkoppar" och "pennställ" sen blir det mera kvalité.

Dom här sakerna gjorde jag efter ett par månader;

[rolnor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till.

Vill poängtera att jag inte vill skryta eller göra mej märkvärdig, berättar bara om min lärobana.

Derst
0

Fin form på kannan! Lyckades du göra den tunn också så är det superbra men ovanligt!

loislane
0

Suveränt fina saker "rolnor" Det ger mig hopp om att det kanske inte tar så jättelång tid att lära sig….om man har fallenhet för det, vilket du verkar ha. Återstår att se för mig :-)

[rolnor]
0

Tackar!

Kannan är acceptabelt tunn, men det här är saker jag fortfarande behöver jobba på, jag brukar prioritera form, mycket för att jag mest gör prydnadsaker som inte "behöver" vara så lätta att lyfta. Sen kan man ju beskicka ordentligt så blir det tunnare….

[perlennart]1
1

Nej fy, man skall inte beskicka det är fusk! och lathet att inte öva drejandet.

[rolnor]
0

Ja, helt korrekt, jag är lat!🙂

Derst
1

#18 svårt att göra fotringar utan att beskicka tycker jag (ha)

[rolnor]
0

Kannan på den första bilden väger 2,5kg och är 35 cm hög, den är ju ganska vid också, tycker det är rätt OK….!