Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1897 ggr
er
0

Lera

Hej!

Kan man använda bruksgods av "vanlig" stengodslera i ugn, tex en sockerkaksform o dyl.? Bör man ha lera med chamotte eller spelar det ingen roll?

Vavrakeramik
0

Ja det kan man. Chamotte eller ej spelar ingen roll tror jag när väl din form är klar (chamotte är ju bränd krossad lera).

pyromanen
0

Hur är det egentigen med kvartsomvandlingen runt 225 grader? borde väl vara känsligt även för färdigbränt gods eller? (om man ställer in enn form i en 275 gradervarm ugn? )

lotta2
0

För saker som behöver vara riktigt temperaturtåliga finns det speciell ugnsfast lera. Jag har själv inte använt den men har hört att den ska vara bra till sockerkaksformar och pajformar mm. Lars T och Cebex har i sortimentet, (iaf hade Cebex förr den.)

För alla keramikformar  som ska använas i ugnen gäller väl att dom  ska sättas in i kall ugn? Iaf har jag fått höra det, just pga temperaturchocken, och de ugnsfasta lerorna är väl med chocktåliga tror jag…

Linoja
0

Jag har några sockerkaksformar som håller alldeles utmärkt, men man gräddar väl sockerkakan på 175 grader om jag inte minns fel.

pluppan
0

jag använder mina formar rakt in i 250grader. dessa är gjorda i vanlig bruksstengods utan chamotte och inte någon har blivit skadad av detta. jag har använt mina i flera år och sen kör jag dom alltid i diskmaskin.

er
0

Tack för svar.