Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1202 ggr
Bruzapetra
0

rakuritning...

Hej svejs!

har fått beskrivning till Avalons rakuugn och vill börja bygga nuuuu! Men så var det nån som lagt ut beskrivning på rosannas ugn från hennes sida. Hittar den inte nu eller är den borttagen? Det var så bra när man kunde se lager för lager. Har skickat mejl till henne men inte fått svar än och är så otålig:)) Tror att det var samma variant som din Avalon fast med lecablock. Billigt o bra tänkte jag. Tar gärna emot lite tips!

Tack, Petra

Ulla
0

Menar du att den finns i forumet? Den är inte borttagen, så det är bara att fortsätta att leta Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

susanne.k.wall
0
susanne.k.wall
0

…men jag kan inte öppna ritningen på Rosannas raku-ugn. Kommer upp en ruta med nåt för mig obegripligt. Kan nån annan få fram ritningen månne?/S

Bruzapetra
0

Men tusen tack!!!! Har letet igenom varenda Raku tråd men lyckats missa denna tackar o bockar. Jag fick fram den helt perfekt. Om nån som är bra på detta har lust att titta på ritningen o förklara för mig vad man kan göra avledningsväggen av, och hur??? Ska den liksom bara hänga i luften då? Och hur får man till skortenen med ett rör? Den kan ju inte komma rakt ner i ugnskammaren. Det tar ju hur mycket plats som helst!!

pyromanen
0

I mitt fotoalbum kan du se hur jag har gjort "avledningsväggen".

Övergången till skorsten:  Nedre delen av skorstenen har jag gjort med leca som lite längre upp övrgår till röret.  Har lagt dessa nedre lecablock så att hålet blir lagomt stort.  Ett cementrör/ring står ovanpå lecan som "hållare" åt plåtröret. Plåtröret står på lecan och mitt i cementringen och mellan plåtrör och cementrör finns fiberisolering. När ugnen inte används lyfter jag upp plåtröret och lägger presenning över resten. Lägger in några foton på detta också.  Säger inte att det är bästa lösningen, den är gjort utifrån det jag hittade då jag skulle bygga…..

Bruzapetra
0

Tack pyromanen! Där såg man ju ganska bra! Är stenarna ställda dit lösa bara för att leda elden runt omkring? Har du tre sättplattor allrsomallt över eldkammaren?

pyromanen
0

"bagwall" stenarna, som står inne til höger på en bild, strax innanför där lågan kommer upp underifrån de står bara lösa för att fördela lågan lite.    De stenar som står till vänster på en bild på väg in mot skorstenen bär förstås taket och skorstnenen ovanpå (om jag fattat din ritnng rätt så är det detta som motsvarar "avledningsväggen" på den ritningen).  Allt är bara staplat, ingen gägga mellan stenarna.

susanne.k.wall
0

Snyft, vill också bygga rakuugn, men när jag klickar för att öppna fotot på ritningen kommer en ruta upp med en käck text där det står: "Det gick inte att ladda grafikkonverteringsfiltret. Vill du fortsätta dokumentkonverteringen?" Jag klickar på "Ja" och en ny ruta ploppar upp med ännu käckare text "Ett oväntat fel inträffade i dokument…osv"

Är det nån som vet hur jag ska göra? Susanne