Fast fire vs Bourry box
Har vi månne tagit upp detta förr?! Ni med erfarenhet, kan ni inte köra en liten "battle" om varför just er ugn är så bra:))) Vad är skillnaden på slutresultatet, bränntid, kostnad, för- nackdelar över huvudtaget! Är så sugen nu efter besök hos Saga och titt på hennes ugn!!! Sitter o glider mellan alla ugnssidor på nätet:) Letar sten o drömmer om vedhögar…
Om ni orkar tjata detta ämne mer vill säga…
Jag är iallafall såååå nyfiken!
Mvh Petra

Egentligen ska du fråga de som har haft båda typerna och själv känner jag t.ex. en sådan. Han sa efter att ha byggt och bränt i sin första bourry - Varför är inte alla ugnar Bourryboxar ?
Men de flesta vet väl vid det här laget att jag är en Bourryfan. Bygg en sådan till att börja med om du ska, det är mitt råd. Bränn och lär…

He he.. ja jag har ju inte så stor (ingen) erfarenhet av andra ugnar. Min ugn är skitlätt att ta upp i temp, det är busenkel att hålla den temp man vill. Jag kan packa den knökafull med grejer och ändå få ett jämt saltresultat. Den är lätt att elda om man är ensam. Jag kan ju själv bestämma hur mycket jag vill att det ska kosta /inte kosta genom att förlänga/förkorta eldningstiden.
Jag har bara brännt en rejäl bränning och är nöjd med resultatet även om jag naturligtvis kan tänka mig att ändra på vissa variablar.
Naktdelar: ganska dyr att bygga (ifs inte om man jämför med en ny elugn i samma storlek), jobbigt att mura hög skorsten, mycket att fylla om man jobbar själv (ok unikt). Lite mäckigt att släp dit alla grejer (ett bra tips är att ha den nära verkstaden), meck att sätta pluppar under allt (men det har ju alla som eldar med salt) .
En vän som kört både och sa att han tyckte bättre om bourry än fast för att bourry var lättare att få upp i temp.

Mhm..2-0:))
Är du nöjd Saga? Var det hur spännande som helst att öppna ugnen?:)Kan tänka mig att du haft en härlig dag!!
He, med mina 7 bränningar i en sorts ugn kan ju inte heller jag jämföra det ena mot det andra. Men jag skulle kunna kopiera Sagas första avsnitt. Den är lätt att få upp i temp, den är enkel att elda själv, jag kan knö in mycket saker… det går åt förvånansvärd lite ved. Sen är min ugn hälften så stor vilket gör den lättare att fylla, men jag är istället lite orlig för om den är för liten nu när jag snart ska hålla på på heltid….
Jag har varit med om att bränna i burryboxugnen på Kyrkeruds Folkhögskola, det är min ända burry-erfarenhet. Och den tar typ 20-25 timmar fast den är av samma storlek ungefär som Sagas. Så vilken ugn du än väljer väljer att bygga så är det viktigare med bra proportioner än vilken typ tror jag.
LarsvT och Saga förresten: varför väljer ni att mura med bruk mellan? i princip alla som get mig råd inför mitt bygge rekommenderade att inte göra det????
Bruzapetra: Du är fortfarande välkommen att vara med vid en bränning. Räknar med att bränna antingen sista helgen i augusti eller första helgen i sept. Därefter kommer det att bli åtminstone varannan månad under höst-vinter-vår.

tack! Vill absolut försöka vara med. Ska kolla in min mans jobbschema, han jobbar en hel del helger. Vad härligt att du ska börja med keramiken på heltid! det känns som att det verkligen behövs för att hinna göra allt det där man vill. Jag tror jag skulle bli jättefrustrerad nu om jag skulle ha ett annat jobb oxå. Fast jag har ju tre små kottar som tar en hel del tid istället!!! Ibland längtar jag efter att de ska gå lite på dagis allihop (ja, jag vet att man inte får säga så, ta vara på tiden) men jag gör det iallafall! Längtar ihjäl mig ut iverkstan!
Vad sa förresten de som avrådde från bruk? Varför var det bättre utan, nyfiken….

Det beror ju på VAD man murar med och vad man har för sten. Har man råd att köpa Alex eller andra dyra stenar för 25:-/ st så visst , då slipper man ju bruk. Jag valde Bjuv SX , billigare och välbeprövade i Höganäs sedan många hundra år. Murbruket hjälper ju till så att det blir tätt och hjälper till att förhindra att de rör sig alltför mycket när det expanderar.
Andra murar med eldfast bruk som gör att stenen i pincip är omöjliga att få isär (och återanvänd).

Den där bourry boxen som tog 20-25 timmar på sig för att gå upp i temp låter ju som om det skulle vara någon form av konstruktionsfel på. Kanske sunkig ved?
Min går med lätthet upp på sex timmar säkert ännu snabbare, men jag vågat inte köra den snabbare än så.
#7: tips för att lätta jobbet med pluppar under allt (snott från Jane Hamlyn): blanda tapetklister och aluminiumgägga och spackla ut detta över ugnsplatorna och dra igenom en tandat spackel. Då har man som en räfflat "wellpappsyta". Låta torka en stund, sen är det bara att ställa in sakerna. Stor fördel med t.ex. stora skålar och fat somfår jämnt stöd under. Föränklar också mycket när man har många relativt små saker, sparar mycket tid. nackdel: det flagnar och plattorna måste skrapas/borstas mellan bränningarna, annars flyger det flingor som fastar på godset.
Burryn som tar 20-25 timmar … Den gången jag var med hade vi i alla fall torr fin ved. Nu har jag inte sett den på länge, men jag tror den har liten eldstad och kort skorsten jämfört med både din och min.

Bruza
Vill man bränna kraftig reduktion med långa lågor så släpper man förbränningsluften genom veden. Eftersom Bourry boxen fungerar omvänt så har du glödbädden på andra sidan veden och då får du lätt problem med att glödbädden byggs upp och blir för stor. Vill du då bränna bort den får du släppa luft på den men då slår du samtidigt av lågan så den blir kortare och reduktionen minskar. Alternativet är att raka bort glödbädden med jämna mellanrum. I fast fire konstruktionen släpper ju luften på glödbädden om man vill elda med kraftig reduktion och långa lågor och då eldar du ju upp glödbädden. Men med fast fire får du ju lägga på oftare och får en mer pendlande ugnsatmosfär än i Bourry boxen så det finns väl både för och nackdelar med båda typerna. Du får ju tänka efter hur du vill bränna och välja efter det.
De som avrådde från att använda bruk menande dels på att stenarna lättare spricker om de är murade därför att bruket förhindrar stenarna i att flytta lite på sig när de värms upp och utvidgar sig, dels att det är mycket enklare att ändra på bygget om man senare kommer åt att min vill ha… högre ugn… eller hål å nya ställen för soda… eller nåt annat.
Alexstenarna är så jämna i formen att det blir tätt även utan bruk. De kostar 22 kr/st inkusive moms. Även JM26 och andra lätta stenar är helt jämna och täta så att bruk inte behövs avden anledningen.
Om jag förstått rätt så har BjuvSX stenarna används invändigt i Höganäsugnarna där de funkat som "offerlager", ett inre lager som byts ut med jämna mellanrum när de är slut. Deras ugnar är så stora och tjcka att det finns fler lager sten utanför som är själva den bärande konstruktionen. I en liten 1-personsugn som våra är då funkar ju samma lager sten både som "yta mot saltet" och som bärande konstruktion.. så då tänkte jag att det kunde vara värt att ha en sten med högre aluminiumhalt så att den kanske håller längre, när man ändå lägger ner allt jobb och ganska mycket tid och energi påbyget. …Men det är ju inte säkert det stämmer…. den kanske visar sig hålla för färre bränningar än Sagas… det kanske vi vet om förhoppningsvis många år :) Sen har jag Bjufsx i skorstenen för att spara lite pengar.

8
Det funkar nog inte på några av mina plattor som är hålade. Och just risken att det flyger om kring grejer i ugnen vill jag inte ha. För 25 tim för att få upp en enkubikare är ju verkligen orimligt lång tid. Själva tanken med en bourry är ju att den ska vara lätt att sköta själv.
10
Om man murar med lera och kvartssand går inte stenen sönder, det är ju liksom det som är själva vitsen, att man ska kunna mura om ugnen om man behöver.