Keramik iFokus

Keramik

Etikettvideo
Läst 12034 ggr
jenast
5

Raku i mikron?

Oj detta var nytt för mig.. Någon som vet om det fungerar likabra i verkligheten som det fungerar i filmen? Hur länge håller själva behållaren? Vart kan man köpa rakuugnen i Sverige? Glad

//Jens

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

MariaThorlund
1

Cebex har en - jag har varit sugen på att prova, men kom aldrig så långt…

monca
0

Vad är det för film du menar! Det måste jag missat!

jenast
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj nu ser jag att länken inte kom med. http://www.youtube.com/watch?v=wzbrdhnQ9cw

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

[rolnor]
1

Hi, hi, helt galet! Men blev det nån reduktion egentligen??? Kanske var lite järn i glasyren, drog lite åt grönt efter?

LindaLunda
1

Men vad är ugnen tillverkad av? Lät som frigolit/krita/gips när han tog i den???

LindaLunda

[perlennart]1
1

den är byggd av ett keramiskt isolationsmaterial med en mantel av metall inuti. jag säger som rolnor hi hi helt galet. bara det att blanda in keramisk tillverkning i en ugn som förmodligen är tänkt att användas till mat, uch!!!!!! och så kan man ju undra vad det är för mening med en så liten ugn till keramik. jag vet att det finns dom som arbetar med artclay, det där silvret ni vet som man kan modellera i och sintra i en ugn. dom använder sådana ugnar. men iden är kul, även om resultatet av iden verkar ganska usel efter min mening.

[rolnor]
2

Tror att det blir en och annan brand av det hela, vad händer om man råkar tappa ett vitgödgat föremål i köket, kanske på en plastmatta, eller om föremålet sprängs i ugnen, speciellt om man stoppar in större grejer (vilket nån säkert gör…)?? Kan tänka mej att försäkringsbolagen får en del att göra…

MEN, TOKROLIGT!

MariaThorlund
0

Jag är fortfarande sugen… Jag skulpterar små kvinnokroppar, eller torsos snarare, 5-7 cm, för att hänga i läderband om halsen. Kul om man kunde bränna dem i vår extra mikro från sommarstugan! På terassen, typ, till sommaren… Proverna jag sett var inte så dumma, faktiskt - till skillnad från resultatet i filmen.

Någon i Lund som skulle vilja prova den hos mig till sommaren, i så fall?

[perlennart]1
0

varför inte en vanlig elektrisk ugn på terassen? det finns många fabrikat som har små ugnar till 230 V

Inger52
3

Maken köpte en micro på loppis för 30kr. Så enkel som möjligt ska den vara men det är viktigt att sakerna kan rotera i ugnen.Har inte provat att skröjbränna i den men ska snart!!!

Glaserar och sen direkt in i ugnen utan att förvärma. Än har inget gått åt pipan. Sätt behållaren lite utåt kanten - inte centralt.

Kör cirka 10 minuter på effekt 700-800 i högst 10 minuter. Man får prova sig fram. När det glöder ur hålet - ta ut behållaren - lyft av locket och pilla ut sakerna med en stor stålpincett (sån som man använder i köket). Vips miniraku!

En gammal ishink i plåt (loppis) fungerar utmärkt vid reducering. Där kan ligga allt möjligt skräp som tex wellpapp. Gör som jag brukar göra vid rakubränning. Har hinken utanför min verkstad. Här kanske jag sätter på mig mössan om det är mitt i vinten!

Har inte provat glödraku eller naked raku - det finns ingen anldening att tro att det inte skulle fungera. Har lagt en liten matta av glasfiberväv (sån som man använder när man bränner glas) som skydd i botten på behållaren så förstör du inte bottenplattan om det skulle rinna.

Det går utmärkt att provbränna nya glasyer och behövs inte så mycket förberedelser när "suget" att bränna Raku plötsligt kommer på. Men det blir ju smått förståss! Ska lägga in lite bilder från sista seansen!

Du från Lund kan höra av dig - varför vänta till sommaren!

Ulla
0

Vilken typ av saker gör du med den här tekniken? Är allt lika mini som i filmen?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Inger52
0

Det är behållaren som begränsar föremålets storlek. Innermått: diameter cirka 10 cm och höjd 5-6cm. Jag packar den knökafull med små änglar, grodor, katter osv. Ibland blir det bara en större sak ex saltskål.

Filmen kan jag tycka ger ett lite labmässigt intryck. Riktigt så omständigt behöver det inte vara. Jag håller inte till i mitt eget kök och inte i den micon vi lagar mat i. Sommartid lyfter jag ut micron i trädgården.

MariaThorlund
0

Hej Inger - jag ska absolut höra av mig - vad kul att du finns här i Lund!

Godsagare
0

Tack Inger för din beskrivning och jag skrattade till när du också beskrev att du ibland tog på dig en mössa om det var kallt ute. ;-)

Jag är sugen på en sån ugn då jag gör smycken i Raku.

Kanske tomten kan komma med en sån i år?

Hoppas på fina bilder från er här som testar.

[rolnor]
0

Är nog bra att använda en begagnad mikro, det kan vara så att man belastar den rätt hårt, bra ide att INTE vara i köket eller inomhus överhuvudtaget. Är ju en billig sak (eller?) för den som inte har råd med en stor verkstad, hoppas ingen skadar sej bara.

Glad

Inger52
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De här alsterna fick plats i en ugn. Ett par bilder till nedan. Jag har en mandel som jämförelse.

MariaThorlund
0

Skitfint, Inger. Jättekul att se ditt arbete… tack. Jag vill hälsa på dig i januari…

Inger52
3

Jag tycker nog verkligheten överträffar bilderna men bättre än så här blev det inte!

MariaThorlund
1

Sköldpaddan är bedårande…

Godsagare
0

Håller med #19

Sköldpaddan är fantastisk!

Tack för att du delar med dig.

Jessika
0

Ser ut som en sån ugn som marknadsförs för att bränna glasfusing i. Har sett inne på glaskonst.ifokus Glad

Inger52
0

Ugnen som finns för glas är rätt mycket mindre. För övrigt är det samma material. Den "lilla" är "för liten" till raku enligt mig! Man kan även köra glas i den "stora". Du måste då låta alsterna svalna i den ett par timmar annars spricker de.

Rakutekniken beskrivs i min Rakuvariabok som jag köpte 2005. Bokens författare är holländare. Ibland är det längre från Holland till Sverige än vad man kan tro! Jag tror omvägen gått över atlanten.

hellekobbernagel
0

Ja kunde inte låta bli att skaffa en sån minibox som sättes i microugn. Jag brända småsaker i lera som jag skulle har till en utställning. Det funkar men är mödosamt i längden om mycket ska micras.

Väldigt finurligt. 10-15 min i micron- bling- Det blir nästan komiskt när jag är van med rigtiga keramikugnar. Men man bör vara van med bränningar och lera, så inget hemskt händer.

Boxen är lätt och micron ska bara användas till lerbränningar/ silverlera etc.

Helle

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

maraMaria
1

Wow, va spännande! Jag som har en gamal micro som bara står. Jepp, det här ska teatas. Inger, jag måste hålla med de andra. Sköldpaddan är förtjusande! Jag blir supersugen på att pröva när jag såg dina alster. :) Är det någon som vet vad "frigolitlådan" kostar? Kan man tillverka själv? skulle den kuna vara något större tror ni? Vad är det för material? På filmen såg det nästan ut som om det var tillverkat från ett slags skum/en smet, som formats runt den där metallcylindern samt någon innerform.

TACK! maraMaria

Godsagare
0

Skakar liv i den här tråden igen.

Någon hade sett detta i boken Rakuvaria.

Är det månne en ugn som de själva säljer?
Jag ska ju dit i april på Raku workshop och den kanske måste beställas i förväg? Vore enormt roligt att bränna smått i mikron!

Godsagare
0

Jag kunde inte låta bli att köpa en sån ugn när jag var på workshop på Rakuvaria! Har testat i en mikro jag fått, står ute på balkongen och bränner. Får öva lite till för att få till det riktigt svarta. Vill få ögonen på ugglan riktigt svarta… Hur kul som helst!

evaform
0

jag har, utifrån boken rakuvaria ,påbörjat att tillverka en miniugn avsedd för micro-raku.jag tog porös sten som man har i ugnar och filade / arbetade med verktyg för att få en urgröpt sten med ett hål i.har aldrig provat den dock.

[rolnor]
0

Måste man inte ha ett ledande material på insidan som tar upp energin från mikrovågorna? Några varv kanthal kanske?

Godsagare
0

Jo något måste finnas på insidan, tror dock inte kanthal funkar… När man kör den här ugnen sprakar det nämligen inte som från metall… Har ingen aning om vad de penslat insidan med.

Godsagare
0

Någon som vet vad som kan vara orsaken till att min rakuglasyr som jag färgat in med gul färgkropp 10% blir som om den inte var infärgad alls? Det gula försvinner i bränningen… För hög temp? Annars funkar min kopparglasyr utmärkt! Kan även få den mer turkos om jag låter den vara längre i luften…

[perlennart]1
2

Nog inte för hög temp, men kanske fel glasyrsammansättning. Beror ju på vad för slags gul färgkropp det är.

[perlennart]1
2

många tål heller inte reduktion.

Godsagare
0

För att klargöra mitt senaste inlägg #30, så gäller bilden de enligt mig lyckade koppar-ugglorna. ;-)

De med gul färgkropp ser bara ut som om de glaserats med transparant glasyr.

Jag får testa med annan basglasyr till den gula färgkroppen.

Wabisabi
0

#33 Härliga ugglor!! Det är inte så att du möjligtvis vill dela med dig av receptet på koppar-glasyren?😉

Godsagare
0

Tackar!

Det är en vanlig 3% kopparglasyr.

Basen köpt på Seeman, den har jag inte koll på. Ska även testa med egenblandad, den tror jag blir med Gerstley Borat och Nephelinsyenit.

Wabisabi
0

Tack🙂