Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerråvarorgerstley-borat
Läst 467 ggr
gunnels
2025-06-04 18:16
0

Gerstley Borat

Någon som vet var man kan köpa Gerstley Borat som jag använder i mina glasyrer? Har försökt i Tyskland och Irland men där går det inte…

• Redigerat 2025-06-06 08:09 av Ulla
ler
2025-06-04 19:16
0

Det går inte därför att det inte finns något mera, flera år sedan dom stängde brottet. Du får ersätta med någon borfritta

Bo§e
2025-06-04 19:30
1

Ja, hur ligger det till egentligen…?
För ganska många år sedan stängdes brytningen av det ursprungliga GB. Anledningen var en konflikt beträffande undermålig arbetsmiljö, och man valde då att stänga.

Efter en tid av brist, började det efterhand dyka upp "Gerstley Borate" från olika leverantörer, men dess ursprung var omöjligt att spåra, vilket kan betyda att det rörde sig om "hemmagjorda" blandningar av t.ex. Colemanite och Ulexite, som något slags "lookalikes".
Det är litet dunkelt…

Frågan är därför om någon produkt som nu kallar sig Gerstley Borate, verkligen är den äkta varan…?

Återupptogs brytningen av GB någon gång…?
Jag har bara gammal information, och är inte uppdaterad på vad som senare kan ha hänt.
Kanske finns här någon som vet…?

Jag ser att Potterycraft säljer en produkt som kallas Potterycrafts Gerstley Borate , men här är de öppna med att det är en "mix"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

he calcium borate and sodium calcium borate found in this ore offer a form of borate which is very slowly soluble in water.
ler
2025-06-04 19:50
1

Det blev aldrig öppnat igen men som du säger så har det funnits ibland men det har varit olika mixar av något, att ersätta med colemanit kan bli en trist upplevelse eftersom colemanit i större mängder kan springa av från det glaserade när kristallvattnet försvinner

Bo§e
2025-06-04 19:55
0

#3: Ok, jag misstänkte det. Inte så konstigt att jag möttes av dimridåer när jag försökte spåra den "nya" GB…🙂

Jo, colemanit har sina tråkiga sidor (!)

gunnels
2025-06-04 20:26
0

Tack så mycket för upplysningar och tips! Får prova mej fram med någon borfritta kanske..
Nu vet jag iallafall att det inte bryts mer.

bjorn.lindberg
2025-06-05 00:45
1

Gillespie Borate funkar helt OK som ersättning, i alla fall i de glasyrer jag har provat. Mer information: https://www.youtube.com/watch?v=Pc9dfDIf8i0

This is a short video showing some preliminary results of my testing of gerstley borate and it's substitutes. Not definitive.
Bagossa
2025-06-05 07:33
1

Digital fire gör också någon jämförelse med GB och dess lika. Det är lite lustigt men man kan fortfarande köpa GB från lite olika ställen. Keramik-kraft.com och solargil.com säljer något med det namnet iallafall. Scarva.com säljer substitute Gillespie borate. Där har du Tyskland, Frankrike och England att välja på. Ett alternativ är ju att räkna om receptet till en fritta med bor. Men att modifiera ett recept blir aldrig riktigt 100% mot orginalet, så det kan vara en ide att köpa hem lite olika alternativ och prova.

Oxenblue
2025-06-05 10:27
1

Hej,

Jag har ett antal säckar av original GB om någon är intresserad?

Bo§e
2025-06-05 10:30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även Gillespie Borate är en "mix", men verkar vara accepterat som ett substitut.

Men, som Bagossa nämner, går det inte att ersätta ett naturmaterial till 100% likhet. Inte ens om man lyckas "imitera" segerformeln fullt ut, får man en exakt kopia, pga att originalets interna bindningar inte går att replikera.

bjorn.lindberg
2025-06-05 10:46
0

#9: Gerstley Borate är en mix av ulexit och colmandit plus nån hyperplastisk lera. Ulexit och colmandit smälter i omgångar och ger "roliga" effekter som är svåra att få till på nåt annat sätt.

Problemet med GB är att det var billigt och lätt att få tag på när det begav sig, så det har använts till döds i olika kägla 6 glasyrer. Ibland är det motiverat av att man vill ha "roliga" effekter, i andra fall vill man mest åt boret.

Om man vill åt effekterna behöver man Gillespie Borate eller nåt annat substitut. Vill man bara åt boret är det nog bättre att räkna om till frittor. Problemet med den hyperplastiska leran i GB är att den gör vaniljsås i glasyrhinken om man inte passar sig.

#1 Om du berättar för oss vad du vill blanda så kan vi kolla på vad som är lämpligt, en fritta eller GB.

Bo§e
2025-06-05 11:05
0

#10: Ja, GB är/var verkligen flitigt använt i receptsamlingarna, men dess unika egenskaper har nog inte alltid varit det primära behovet, och i vissa recept kanske det bara agerar borkälla, t.ex. vilket i de fallen gör det ganska lätt ersättbart.
Allt beror på vad man varit ute efter.

Bo§e
2025-06-05 11:22
0

Minnen:
Ett annat material som på sin tid vållade mycket huvudbry, är Albany Slip, ett produktnamn som omnämndes i många receptböcker- och samlingar, och som därmed blev ett etablerat handelsnamn.

AS var en järnhaltig lera, som huvudsakligen användes som järntillskott i glasyrer.

När den slutade brytas (minns inte varför), startade en vild jakt på substitut, och pga efterfrågan lades det ner mycket energi på att framställa "syntetisk Albany Slip" på många håll, och diskussionerna gick höga beträffande det bästa receptet, osv, nästan ner till "hokuspokus-nivå"…

I själva verket kunde många andra "vanliga rödleror" fylla AS:s roll till fullo, eller iaf i tillräcklig grad, i de flesta recept. men pga det etablerade produktnamnet, tog det tid innan den kunskapen förmådde bryta ner hypen kring Albany Slip….

• Redigerat 2025-06-05 11:37 av Bo§e
Bagossa
2025-06-05 12:27
0

#12: det är väl Alberta slip som är ersättaren idag och går att få tag på. Jag köpte lite för att kunna göra en lysterglasyr som krävde det. Men det gick bra att ersätta med annat kom jag fram till. Problemet med ingredienser som dessa är att priset sticker iväg så fort det blir minsta störning i kedjan från gruva till verkstad. Jag har aktivt undvikit GB recept därför och har bara en mindre mängd som referens.

Bo§e
2025-06-05 12:34
0

#13: Ja, många har fått bra resultat, enbart genom att botanisera bland existerande rödleror, kommersiella eller lokala.

gunnels
2025-06-05 15:59
2

Jag testar Gillespie Borat! Tack! Keramik i Fokus är toppen! 😊

Denna kommentar har tagits bort.