Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2512 ggr
Bruzapetra
0

Fuktskåp...

Vi har tagit upp det här med fuktskåp innan. Nu när jag var hos en keramiker på Österlen och gluttade in i verkstan såg jag hur hon hade löst det. Ett skåp i hårdplast från Clas Olsson.

Det tyckte hon funkade jättebra! Tänkte köpa ett själv för det kändes väldigt skönt att slippa knåpa ihop ett själv. Ett tips bara för de lata!

martensson
0

Tack för tipset!!! Står just och kliar mig i huvudet och funderade på att bygga ett *L*. Har bara lagt våta svampar i och plast över tidigare men det blir så svårt att styra torktiden då om det är känsliga saker…..

abbis
0

Det får man inte in en dagsproduktion i ….skämt åsido ….

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Elorion
0

Känner du någon inom druckesbranchen, fråga om du kan få ett gammalt läskskåp som har stått i butik. Det behöver ju inte funka. Håller helt tätt om man vill det, jag tycker det är kanon, kanske inte för en massproducerande keramiker dock.

Jag har även fått tag i gamla plåtstick från ett bageri. Ett sånt kunde man ju plasta in och sätta plåtar med prylar i… skulle nog funka och de har hjul också, tröttnar man på att se eländet kan man bara rulla bort det i ett hörn:)

Bruzapetra
0

Elorion, med plåtstick menar du då vagnar? Det var ju himla bra tips!

Elorion
0

Ja, de där höga som man kan sätta ett tjugotal plåtar i… vagnar, som en stålgrejj… äh Min morfar hade bageri förut som jag har ärvt en massa prylar ifrån. Jag använder en eller två till glaserade saker en till skröjade osv. Men det borde ju finnas gamla såna som bara står på ett större bageri. Bara att fråga:)

Bruzapetra
0

Dags att lära känna lite nytt folk med andra ord:)) En bagare, en dryckgubbe det finns nog flera!!!

LarsT
0

…och en skrotnisse … klarar man sig med utrymmet i ett Ohlssonskåp är det ju helt gratis med ett gammalt kylskåp, säkert ännu tätare och bättre.

frykis
0

Jag använder vårt gamla torkskåp, behövde bara tejpa med plast där fläkten satt. Jag lägger aldrig plast eller annat över tycker risken att man demolerar är för stor.

Dolomit60
0

På "Teknisk skole" Hade vi ett gammalt målat träskåp (!) med hyllor. Enligt min lärare hade det en gång tillhört "Den kongelige porceleansfabrik" i Köpenhamn.

I botten hade vi järnbackar som var kanske tre centimeter höga, som var fylda med vatten. vi fylde på med vatten ibland när nivån sjunk. (nån gång i månaden kanske)

Vattnet byttes helt en gång i halvåret eller så skulle jag tro. Såhär i efterhand förvånar det mig att vattnet inte stank till sist, men det gjorde det inte.

Jag hade saker ståendes LÄNGE i det skåpet ibland ! Visst hände det att vi hittade mögel på vissa krukkor ibland, och saker som glömdes blev hårda till sist, men det tog altså månader !

En vecka utan plast kunde saker stå utan att bli hårdare än att man kunde fortsätta arbeta med dem utan minsta problem.

abbis
0

Jag behöver volym på mitt torkskåp .Jag kommer inte långt med ett 60x60 skåp.Problemet är att större skåp inte håller fukten ,  inte mitt i alla fall .Jag har byggt ett torkskåp som är 250cm högt och 150cm djupt och 200cm brett.Jag har plastat väggen sidorna och taket med tjock byggplast .Dörrarna plastades oxå.Men hur jag än gör funkar det inte .Jag har ställt in baljor med vatten, jag har minskat volymen till hälften genom plasta på mitten .. jag måste ha in minst 6-10 planker varje gång jag drejar så vet i katten hur man skall få det och hålla fukten..

#9Träskåp tror jag på men hur stort är det du pratar om ?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Dolomit60
0

Hmmm… nu har jag inte måtten på skåpen. Dom var två lika stora. Men någon dryg meter höga, en knap halvmeter djupa, och två meter långa ungefär tror jag. avdelat i två avdelningar med varsin dörr, men jag tror det var luft mellan avdelningarna.

Nu hade vi turen att hålla till i en stor fabrikshall, så dom stog på ben av ergonomiska skäl. Om man inte har något emot att böja knäna, hade dom annars givetvis kunnat stå på varandra.

Föresten kom jag på att backarna antagligen inte var av järn, som jag påstod tidigare; dom var antagligen av zink eller aluminium, skulle jag tro. Men det kanske inte är det viktigaste förståss…..