Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1573 ggr
kristr52@hotmail.com
0

Köpa ugn

Hej!

Jag ska göra keramiska bordslampor, alltså dreja själv ljusstakar, bränna, dekorera. Kommer att arbeta även med porslin och porslinsblommor (verklighetsnära). Jag är nybörjare, men reparerar lampor och gör realistiska sockerblommor redan sedan tre år tillbaka. Behöver råd och tips, vilken keramikugn skulle passa bäst för ett sådant arbete att köpa? Det krävs ju att jag kan bränna både lergods som porslin i den. Vad ska jag tänka på? Vad kostar det ungefär? Är det bättre toppmatad eller frontmatad, vad är för-och nackdelar mellan dem? Hur stor ska ugnen vara?

Tusen tack för all råd! Kristi

[perlennart]1
0

Beror ju på hur stor produktionen är! en frontmatad ugn är nog bättre än en toppmatad som oftast är till hobbybruk, fördelen kan vara att dom är billigare att köpa. Men då skall man tänka på hur länge dom håller och hur ofta det bliver brännt. Normalt är det i det långa loppet billigare att köpa en dyr ugn som inte slits så fort.

[rolnor]
0

Många frågor, en bra början! Jag tänker att det kan vara bra att höra med någon leverantör också så att du kan bilda dej en uppfattning om priser på nya saker. Finns Uterm, Lars Tärn, Cebex t.ex. bara att googla.