Glasyrfunderingar!
Jag har nu glaserat för första gången i mitt liv med en färdigköpt vit täckande blank glasyr. Problemet är att den täcker inte alls så mycket som jag önskar? Kan jag ha blandat ut den med för mycket vatten så att den är för tunn? Eller har det med temp att göra tror ni?
Jag är tacksam för lite hjälp i denna keramikdjungel :)
Mvh jesjos
Är nog som du skriver för tunnt glaserad, mindre vatten i glasyren eller flera lager glasyr eller om du doppar så kan du ha den längre ti i glasyren. Men inte längre än att den inte bliver mättad med vatten för då åker bara glasyren av igen. Så här gäller det att få känslan av arbetet och det är bara övning. Normalt så är vita glasyrer som man köper vita av tennoxid eller zirkonoxid och dessa är ganska svåra att förstöra genom för hög temp, då kommer förmodligen glasyren att löpa av godset Innan den vita färgen är borta, den zirkonvita är särdeles resistent.
Tack för snabbt svar. Jag får göra ett nytt försök imorgon och testa att ha föremålen lite längre i glasyren och hoppas på att det blir bättre resultat. Jag doppade nog dem väldigt fort upp och ner i glasyren denna gång. Som du säger så är det nog känsla och övning som behövs :) /jesjos