Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 5990 ggr
loislane
1

Mängd lera

Vet inte om detta kommer under rätt rubrik.

Jag skulle vilja få några riktlinjer när det gäller mängden lera till drejade

små koppar

stora koppar

och en kruka som är ca 30 cm hög.

Förstår att det är individuellt detta med storlek på bruksföremål. Men jag är ju nybörjare och skulle vilja ha lite riktmärke för att med hjälp av dessa mått hitta mina egna. 🙂

hälsar novisen Loislane

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

[rolnor]
1

Frågan beror ju mycket på hur tunt du kan dreja? Prova med en liten klös och se om du kan få till en lagom liten kopp, jag tror att det är enklast för dej.

pyromanen
2

Mina små kaffekoppar gör jag på 200g lera. muggar typ350 g och stora tebaljor (½ liter) 450 g.

abbis
2

Muggar utan fot 100mmX 100mm = 200gr

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

loislane
0

Tack jag ska pröva alla fina och goda råd jag fått.

"Rolnor" att dreja tunt håller jag på att öva nu. Idag lyckades jag att få väggarna tunna bara på ett ställe ha ha ha.

[rolnor]
0

Ja, att dreja tunt är svårt, men småsaker som koppar och muggar brukar gå relativt bra….

[perlennart]1
3

Och så kommer min fråga, vad är tunnt hur tjock skall godset i en kopp vara eller i en kruka?

abbis
2

Allt handlar om designen..En supertunn kopp med ett stort öra välter . Då krävs det lite tjockare vägg .. Större krukor kan man dreja rätt tunna men jag behåller alltid en tjock bräm pga att det är så lätt att knäcka en tunn kant.Sen kan det vara så att man sträåvar efter att det ska se klumpigt och tjockt ut..

Det man ofta ser hos en nybörjare är att kanterna är super super tunna sen  när man lyfter på det så väger det hur mycket som helst.Träna på att få med leran upp..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

loislane
1

"abbis" Bra tips för det har jag märkt är svårt. Vågar inte riktigt trycka till och ta tag i leran där nere vid botten/foten. Tips på hur man kan tänkas göra? 🙂

Derst
2

#8 Träna på att dreja tunnt och låt det gå "sönder" Försök att dreja så tunnt att det verkligen inte bär längre! Var inte rädd för att misslyckas! Det är ju bara lera och det går att börja om!

[rolnor]
0

Du säger det själv, tryck till där längst ned så du får med leran upp!

loislane
0

Tack "Derst" det är ju märkligt man blir ju så rädd för detta med att misslyckas 🙂

"rolnor" ibland vet man ju inte att man sitter inne med lösningen själv, tack! 😊

Novisen Loislane

[rolnor]
0

Går ju fint att skära itu det du drejat med en ståltråd så kan du se var du fått tunt resp. tjockt, en bra övning.

loislane
0

Det ska jag prova rolnor! 🌺