Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1931 ggr
Bruzapetra
0

Ugnsvolym...

Hejsan! Tänker skaffa en till ugn men funderar på hur stor jag måste ha. Har en 180 liters nu och vill ha en till för att ha ordentlig ruljans på godset hela tiden. Ni som arbetar med keramik på heltid, hur stora/ många ugnar har ni? Skulle jag klara mig med en på 150 liter till eller 250. Vad tror ni? Självklart vet jag att detta är väldigt individuellt, Abbis produktion kommer jag aldrig komma upp i tex:)) Men jag skulle vilja ha en liten fingervisning bara. Tack o hej:) petra

Bruzapetra
0

Fortsätter lite på min egen tråd…

Jag undrar hur ni andra här på forumet har gjort. För mig/oss som alltid har dåligt med pengar är det här en stor investering. Behöver även en lerkran. Funderar nu på att ta ett lån, skulle självklart vilja slippa, men i vår ekonomi funkar det inte att spara ihop. Inte inom rimlig framtid. Har ju satsat på att göra detta på heltid ochså så man blir väl inte mycket rikare:)). Har ni tagit lån eller sparat? Kanske en personlig fråga:)) Men nån kanske vill dela med sig. Tyvärr gick min ansökan inte igenom att få bidrag för kran för mina handleder så nu får jag satsa på att söka stipendier. Lerkran ingår i basverkstan har det beslutats i ett mål enligt försäkringskassan. Funderar på nytt eller begagnat. Begagnat får man ju inte tillbaks på skatten av. Hittade en annons på blocket om naberugn 150 liter, drejskiva Shimpo, sprutskåp, triple beam våg, fläktutsug för ugn, kompressor och "pistol" för 35000. Dock ser det ut som elementen måste bytas. Vad säger ni om det priset?

Ja, lite reflektioner tas tacksamt emot!!!

frykis
0

Köp inte för liten ugn! Om du tänker ha en produktion blir ugnen snabbt för liten.

avalon
0

Det bästa måste ju vara att ha en ganska liten och en ganska stor ugn. Då kan man bränna små provomgångar eller om man har nåt som skall vara klart snabbt, eller så kan man bränna stora lass eller stora grejer. Den du hade är ju ganska liten så då vore det väl bra med en större ? Förr eller senare vill man kanske göra jättekrukor eller fat. Samtidigt så får det ju inte bli för dyrt, jag vet, men onödigt kanske att behöva byta om ett år…

zzaga
0

Jag sparade och köpte beg.

Att ge råd om lån/inte lån är ju jättesvårt. Man måste nog kolla över hela ekonomin isf. Räntan är ju låg nu. Själv tillhör jag den generationen som fick se filmer i skolan med namn som: "lånefällan" där bryska indrivare om och hämtade allt de hade om de missade en inbetalning:(

Ett annat sätt är ju att använda överskjutande vinst för investeringar sen. På så vis slipper du ju skatta för vinsten. Jag tror man får göra så iaf.

Ingår det automatik (gammal? ny? )till Nabern?  150 är ju inte så stort (tycker jag som gillar att göra stora fat).  En kompressor kostar runt tusingen ny hos rusta. Sprutpistoler finns och så billiga. Sprutskåp är lätta att bygga själv, fläkt kostar inte så mycket. Själv föredrar jag en digital våg framför trippelbeamvågarn eftersom jag tycker det är jobbigt att vänta på att den ska stanna varje gång man väger upp något. Speciellt jobbigt när man blandar prover.

Bruzapetra
0

Ja, ni har nog helt rätt i att ugnen är för liten. Är redan irriterad på att jag inte får in större än 45 cm i min nuvarande…hmm. Så det var ju inte så svårt att bestämma sig:))) Angående småpillret så går det ju fixa mycket själv. Vad bra det är att ha några som putsar ens glasögon då och då!!! Överskjutande vinst blir det inget av detta året däremot en hel del skattepengar tillbaks som definitivt ska gå till detta.

Tack för feedback!!

Hubert
0

I min kommun har dom en grupp som man kan vända sig till för att få hjälp att gå igenom sin ide, söka EUbidrag och annat som kan vara till hjälp när man startar upp. Det är arbetsförmedlingen, försäkringskassan och företagarcentrum som man samarbetar med. Louise

pyromanen
0

Självklart som i många andra frågor individuella skildnader.  Vi har inga lån alls, varken på huset, studielån eller annat.  Men då har vi ju haft "vanliga jobb" under många år + att vi har längre standard på många saker jämfört med medelSvensson.  Men ju mindre inkomst jag hade ju mer skulle jag personligen unvika lån, för då är det ju mindre utrymme varje månad för renter och amortering.

lotta2
0

Jag tycker det är bra att ha två ugnar så man kan ha den ena igång när den andra svalnar.  För ibland kör det ihop sej. Nu har jag tre ugnar, en toppmatad 223 l som innerdia på 68 cm= anständiga fat, en frontmatad Naber 150 l, (som ger snyggaste glasyrerna ) och en liten provugn på 45 l. Min lilla provugn gillar jag väldigt mycket, men det är väl inte det första man köper direkt. Men den är suverän för tester och snabba expressgrejer när man inte vill köra en hel ugn för en liten grej eller snabborder. 

Om du vill kunna göra lite större fat och ändå få en ganska stor volym till ett lägre pris så välj en toppmatad ugn med stor diameter. Jag gillar verkligen min toppmatade för bredden skull.
Jag har köpt mina ugnar begagnade via annonser, (utom min Ta-45 som jag köpte ny), och det mesta går att hitta, även om man får leta lite granna och kolla ofta. Hellre en gammal riktigt bra ugn ( som min Naber ) än en dålig nyare ugn. Själv är jag inte så förtjust i ugnar som inte har element överallt, då mina glasyrer blir något sämre på de sidorna som inte har element där. Men det är ju en smaksak och fråga om hur mycket man vill lägga ner på en ugn.

Jag håller med Zzaga, jag gillar helst inte lån alls. Jag sparar hellre tills jag har råd att köpa allt på en gång. Men vissa keramikleverantörer erbjuder nu visst avbetalning vilket kan ju vara en väg att gå för vissa. Men man behöver ju inte köpa allt på en gång, man kan dela upp inköpen, en billig hushållsvåg  räcker för vanliga glasyrer och prover. ( jag föredrar också digitala vågar) Bättre att ta lite succesivt att bygga upp verkstaden tycker jag, än att köpa allt på en gång och ha ont i magen på nätterna för ekonomioro.

abbis
0

När det gäller eu-bidrag så kan man inte få det om det finns liknande verksamheter i närområdet..Hos brännpunkt i Örebro kan du leasa en ugn vilket jag funderar starkt på..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/