Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 2541 ggr
LenaR
0

Åttonde april

Till denna lördag har jag två vernissagetips, ett i Stockholm och ett i Karlstad.

The glassery i Stockholm börjar Fredrik Nielsens utställning Ready or not. Nielsen är glasblåsare, men jag tycker all konst och konsthantverk borde intressera keramiker, så jag tar med det här ändå. Utställningen pågår tom 10:nde maj, och jag skriver mer om den när jag varit dit!

ReForma i Karlstad har Anders Fredholm vernissage för sin utställning Ornament. Så vitt jag vet är Fredholm bäst känd för sina bruksföremål (förutom att han är väl känd för snart sagt hela keramikersverige för sina glasyrkunskaper). Det syns på skickligheten och formkänslan i hans föremål att han började sin bana som drejare på Höganäs. Jag lär väl inte ta mig till Värmland för att se Ornament, men jag har hört att Fredholm arbetat mycket med dekor för ovanlighetens skull. Utställningen pågår tom 3:dje maj.

Sådär ja, nu har ni något att se fram emot till denna lördag också, åtminstone om ni bor i rätt delar av landet. Finns det fler vernissager eller pågående utställningar att gå på (eller undvika), tipsa oss andra! Nu!

// Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Bra med sådana här tips. Det pågår mycket mera intressant än jag kunde ana. Jag håller med Lena, tipsa gärna ni andra också.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Jag hann med några vernissager idag, och två utställningar tycker jag absolut ni ska gå på: dels Fredrik Nielsens som jag skrev om här ovanför. Det var en väldigt speciell utställning, och ett fint galleri för övrigt också. Nielsen ställer ut "sönderslagna" skålar och vaser, åtminstone nu på vernissagedagen till musik av Kraftwerk, väldigt suggestivt. Han hade också en ovanlig idé om hur man ställer ut objekt, jag säger inte mer!

Sen gick jag händelsevis förbi Kaolin, där Hanna Järlehed hade vernissage. Järlehed gör keramiktavlor och skålar där hon blandar glasyrer och smält glas. Det är otroligt vackra saker. Ungefär som att ha ett stycke skogsmark eller is på väggen. Önskar jag hade bilder, men för er som har möjlighet, gå dit och titta! Ni kommer inte att ångra besöket.

Jo, sen har jag ett tips till. Jag har sett två bilder från Ewa Stackelbergs utställning "Surrender" på Fotografins hus. Den utställningen pågår tom 16/4, och att döma av de två bilder jag sett gäller samma sak för den utställningen som för Nielsens och Järleheds:

Inte missa!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Åh vilka bra tips! Tack för att du berättar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_