Magikuriosa
När jag gick Nyckelviksskolan hade vi en gästlärare som studerat keramik någonstans i Afrika. Hon berättade att krukmakarna där alltid var kvinnor, det var någon sorts tabu. (På andra ställen i Afrika är krukmakarna alltid män, eller så har det ingen betydelse)
Och krukmakerskorna hade man respekt för. Ofta var de barnmorskor också, och de ansågs ha magiska krafter. De hade nämligen lärt sig den urgamla trollkonsten att ta ett material, föra det genom eld, och ta det ur elden är det förvandlat.
Att de var trollkunniga gjorde att de ofta hade svårt att bli gifta - vem vill leva med någon som har sådan makt? Som tur är fanns det en lika fruktad yrkesgrupp som utövade samma magi fast med ett annat material, smederna. Så krukmakerskorna och smederna var ofta par.
Det var allt jag hade att säga för den här gången!
// Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Kul!
Tycker jag som ju också är både det ena och andra. haha. båda yrkena är ju fina hantverksyrken egentligen. jag tycker ibland att det påminner om varandra. Födelse i båda fallen. Bulle i ugnen skojar man väl om kvinnor som är gravida, inte sant. Men menar dom keramikugnen. Kanske inte men kul var det Lena.
tycker Åse
Det var ju roligt att just du gillade historien Åse, för jag kom ih´åg den när jag läste någonstans att du var barnmorska. Själv är jag dotter till en barnmorska, tror inte det influerat mitt yrkesval.
Det finns ju flera paralleller, som du säger. Bara namnet, "jordemor". Krukmakerskorna i Afrika talade också om sin bränningsgrop som en havande kvinna, som de skulle hjälpa genom förlossningen. Fast de flesta av oss nuförtiden arbetar med elugnar och automatstyrt brännförlopp så har vi väl erfarenheter av att den förlossningen kan vara svår :-)
Det kanske ligger något i att det behövs litet magi när man ger sig på jord, vatten och eld.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Själv bränner jag alltid rökelseoffer till rakuguden innan jag sätter igång och bränner. Tro mig, det går inte bra om man glömmer bort det!!
Men för att återvända till magin med att förändra material genom eld. På engelska landsbygden (har jag hört) har smeder än idag stor respekt med sig. Man lyssnar på vad smeden säger för en smed är ingen vanlig människa.
Faktum är att Arthur-legenden om svärdet i stenen kan handla om ett gammalt sätt att välja kungar - den som kan dra svärdet ur stenen, dvs förädla sten till järn och smida svärd utav det, har (som varje tänkande människa förstår) ovanliga och kraftfulla egenskaper, och bör härska över landet.
Samma sak gäller naturligtvis den som kan förädla kladdig trist lera till eteriskt sköna föremål - keramiker bör man stå på god fot med! Annars vet man aldrig hur det går.