Glöd
Hej! Undrar om någon vet hur många grader en glöd har?? tex glöden i en utegrill??
MVH MQ
Jag är inte säker….men om man tittar in i en ugn som håller ca 1000 grader är den orange..tittar man sen in i en ugn som håller 1250 grader så är färgen vitaktig.Så jag skulle tro att glöd håller 800-900 grader…rätta mig om jag har fel*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Vet inte tempen på glöden i en genomsnittlig utegrill! Men glöd varierar i temp, så det går inte att ge ett svar på frågan. Färgen på glöden och temperaturen hänger ihop. Röd glöd är minst varm, blir den mer orange är det varmare. Får man glöden "vit" kan man t o m smälta järn, vilket är över 1500 grader…..
Blev nyfiken… varför vill du veta…har du någon rolig ide?. ska du grilla keramik?
Jag har hört att man inte kan få mer än max 600 grader i en grill, ungefär samma som i en tunna med grenar. Är inte hundra på uppgiften, men jag skulle tro att det kan stämma.
#2 HA HA HA..näe,men jag funderar på att börja tillverka smycken i silverlera och jag tänkte att det kanske går att bränna dom i en utegrill…
Tack för alla svar….
Den här tabellen hittade jag i en bok om ugnsbygge. kan den vara till hjälp?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
**#5 Tack ska du ha..ja,jag tror det kan va till hjälp faktiskt….jag tänkte nämligen bränna silverlera (smycken) i en utegrill eller en väldigt enkel byggd utegrill med tegelsten (utan hål i ) och om jag lindar in ett smycke i folie,ett ordentligt paket,kanske jag lyckas bränna det då…jag vet inte,men man kan ju testa på en liten bit…
sen gäller det ju att packa in foliet i glöden så det är lika mycket glöd runtom…ja,jisses…
blir nog svårt kanske..
**
Hur många grader tål folien?
**#7 Ja,det va en bra fråga
men om man tänker sig att det går bra att grilla fisk i folie i glöd,så då borde det gå med silverlera oxå….tror jag..
**

Men fisken ska väl inte ligga så länge så det blir typ 600 grader i. (för det är väl någonstans där som silverleran skall brännas till ?)
Aluminium smälter vid 660 grader.
**#9 #10 Ophsan
så långt tänkte jag aldrig…he he,nä då blir det nog ingen fisk kvar….
…då vete håken hur jag ska göra….
..men,men..jag kommer nog på nåt…
**

Bättre att göra en liten bytta med lock av lera att stoppa ner den i. Det skyddar mot kolfnas och isolerar inte bort värmen som folien gör.

Men kan man inte använda en sån gas/värmepistol ? Jag har för mig att jag läst det på nån sida om silverlera. Dom kostar inte mycket heller. Verkar enklare tycker jag…

Jag har två systrar som gör saker i silverlera. De bränner alltid med en liten gasbrännare. Funkar jättebra och som avalon säger - de är inte dyra. De har båda gått kurs och det är så de lär ut där att man skall göra. Enkelt, billigt och funktionellt! Det är ju inte alltid de tre förutsättningarna följs åt så man får passa på!
Tack allihop för era svar och råd…jag är så tacksam…
blir kanske enklast då att köpa en sån där gasbrännare….sen får vi se om huset står kvar….
MVH MQ