Goa glasyrer
Vore det inte kul om vi fokusar delar med oss av glasyrer vi gillar?
Vissa speciella egenhändigt gjorda sorter vill man förstås behålla för sig själv, men det finns också en enorm källa till glasyrrikedom man gärna vill sprida till andra.
Ange vilken/vilka leror du använt glasyren på, temperatur, utjämning mm.
Jag håller själv på att blanda en och annan sort och återkommer med resultat inom kort.
Behålla något för dig själv.. nej då vill jag inte ge något fint tebax.. vi ska vara öppna så får vi något tebax.. jag har en kanonfin på gång nu🙂ska test bränna inatt men den kanske man ska behålla själv…… eller!!!
Jo behåll ni bara era egna glasyrer, spelar ingen roll för mig. Och egentligen så bliver det väl roligare desto flera unika glasyrer som det finns? Men vill man ha just den glasyren så får man ju fram den ändå om man vill!!! så helt hemliga glasyrer kan ni glömma!!!!
På krukmakeriet jag drev, med många duktiga sommarjobbande kollegor, hängde jag upp en stor provtavla i glasyrrummet, där alla fick bidra med engober o glasyrer. Oj vad tid vi sparade allihop!
Jag ser detta med glasyrer o engober som en stor färglåda.
Alla använder färgerna på sina egna sätt o kopierar inte varann även om man jobbar i samma lokal.
Tack o lov att dåtidens hemlighetsmakeri är ett minne blott :)
Finns en glasyrtråd, kan inte moderatorn tipsa?
Om moderator inte kan det vore det bra om vi håller oss till ämnet.
Dela gärna fina glasyrrecept!
Det här receptet tjatar jag om, blir fint i elugn;
Ett riktigt fint recept till oxidationsbränning, till 1240-1250grader, en halvtimmes utjämning, kan vara samma som "Anders Röda"
Jag kallar den "RedBrown"
RED-BROWN
'Dolomit 15,5
Li-carbonat 2,0
Benaska 10,3
Nef-syenit 25,8
Kaolin 20,6
Kvarts 25,8
FeO2 10,2 %