Nålstick...
Är det någon som kan ge mej lite ideér om varför jag får små nålstick på nästan alla vita (majolika-lika) glansiga glasyrer jag provar på, både köpe och egna?
Bränner till kägla 6 i båge, har provat lång och kort utjämningstid. Leran är tre olika sorters både med chamotte och utan, samma resultat på alla mer eller mindre. Leran är inte svampad i fuktigt tillstånd, eftersom jag hört att det kan ge nålstick i glasyrer. Leran är skröjad i 1000 gr i 30 min. det små nålstick man får vid glaseringen har jag gnuggat ihop.
Alla böcker jag kollar i säger att det beror på innestängda gaser i leran, men skröjtiden borde väl räcka till. Inga andra glasyrer har jag detta problem med.
Jag blir snart galen och blir verkligen glad för något råd.
Konstigt att du får problem med bara de glasyrerna. Jag har fått nålstick men inte med vita glasyrer.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Konstigt! Du har ju en hög skröjbränning! Jag har varit med om det men då höjde jag skröjen från 900 gr. till 920 och det räckte. Eftersom det bara händer med en glasyr måste det väl nästan bero på den? Kanske du skulle prova och bränna glasyrbränningen ngt högre, inte mycket bara 5-10 grader?
Lena
Ja, Lena det är konstigt. Det värsta är nästan att nålsticken fortsatte på vit glasyr trots att jag bytt till en annnan vit glasyr och en köpeglasyr ( så desperat var jag att jag köpte en vit!!) men det är samma sak med dom. Jag ska ta och test att bränna som du sa lite högre. Ibland fattar man ju ingenting alls.Jag menar en vit glasyr är ju inga konstigheter med alls. Hade aldrig problem med vita när jag brände 1260-1280 gr.
Hade tidigare en period också problem med nålstick och blåsor men det hjälpte också när jag höjde skröjen fr 950 -1000 ( 1000 gr vilket i min ugn är 980 gr i verkligheten…). Men detta är lurigt.

Ibland är allting väldigt konstigt?
Jag vet att får jag problem av nåt slag t ex blåsor eller sprickor så återkommer dom och sen plötsligt funkar det igen utan att man fattar nånting???
Kanske man gör nåt som man inte är medveten om eller om det är troll som spökar???
Förmodligen¨är det nåt man gör, eller hur?

Man ska göra ett kors på drejskivan när man drejat klart för att hålla trollen borta, har jag hört. Jag gör det ibland när jag kommer ihåg det. Det kan ju aldrig skada med lite böner och healing mm? Det kanske gör att man blir lugnare själv och på det viset får ett bättre resultat? Jag har gått två kurser i reikihealing, det är mycket intressant. Använder det till familjen och mig själv och även ibland i mitt arbete.
Haha,Lr,jo kanske skulle en stor tallrik gröt hjälpa. Kanske ska prova det för nog verkar hustomten vara sur. Det är väl det som är det spännande med keramiken, alltid finns det något som kan och som går på tok…
Lewe, tror nog som du också att det är något man helt plötsligt gör en gnutta annorlunda och som märks. Kanske lite för tunn/tjock glasyr på krukan, kanske lite för tunn tjock blandad glasyr och viola helt plötsligt går allt år skogen.
Ulla, rakuhealing,det tyckte jag var kul.Fast laga med guld är en healing i min smak;)

Reikihealing är ett sätt att ge healing med sina händer. Det låter flummigt men det funkar faktiskt. Jag trodde aldrig att jag skulle få heala min man men han hade ont i ryggen efter jag gått första kursen och jag övade på honom, han tjatade till slut på mig att han ville ha healing och han blev bättre. Kanske hade han blivit det ändå men det är lugnande och avslappnande om nån lägger händerna på det onda en stund och det kan ju aldrig skada. Jag får ont i nacke och axlar om jag drejat mycket och då använder jag mig av healing på mig själv, jag tycker att det hjälper mig. Händerna blir varma på nåt sätt och värmen går in i kroppen, så skulle jag enkelt kunna förklara hur jag upplever healing.
Lena
Det kanske skulle behövas ibland efter att man bränt