Muskler?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kolla in den här tjejen, skulle inte vilja möta henne på natten i en mörk gränd….
Hon drejar vackert också!
Men rolnor inte skall du vara rädd för henne där i gränden! kunde kanske bli trevligt. Men jag tycker nog att hon liksom så många andra på youtube har en lite tafatt drejteknik och hon saknar dom där fundamentala sakerna så som att hålla ihop cylindern under drejningen, sticka leran i botten ( från utsidan sticka in en drejsken eller ett finger mot skivan så man får en valk att dra upp) Innan hon drar upp och sist men inte minst så fattar jag inte att man formar nerifrån och upp, helt bakvänt i mitt univers.
#2 Tja, vad spelar det för roll om man behärskar drejningsteknik perfekt om man ändå inte gör bra keramik? I mitt universum är det slutresultatet som räknas!
#1 Tackar för klippet Rolnor! Jag tycker alltid det är fascinerande att se när skickliga människor arbetar. Och inspirerande!
Däremot förstår inte jag heller varför du skulle vara rädd för den till synes milda och lugna kvinnan i en mörk gränd. Är hennes vackra armar så skrämmande? 😃
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tycker hon ser ut som en kampsporttjej…. (men jag skulle nog klara mej, väger lite drygt 100kg (ja, jag bantar))
Jag har fått intrycket att dom flesta formar nedifrån och upp, det har jag lärt mej?
Det är ologiskt, om du drejar en jämn cylinder först och formar den nerifrån så blir den tunnare och tunnare varje gång du tar ut formen. Formar du däremot uppifrån så för du leran med dig ner och man bevarar så samma tjocklek som man fick när man drejade cylindern.
Ja, där har du en poäng, men menar du att det ena är mer rätt än det andra, som LenaR skriver så är det ju ett fint resultat som är viktigast?
Jag brukar behålla en tjockare vägg på en cylinder högre upp om jag ska vidga den till en öppen form som en skål.
Undrar om det finns någon filmsnutt som visar hur du menar Perlennart?
Jag är inte imponerad av drejningen..
Visst , hon får upp den..
Men hon säger att skålar måste vara tjockare nertill för att inte säcka och det är bullshit..Drejar man jämt och har samma tjocklek hela vägen så är det sättet du drar upp fatet på som gör att det bär..Jag kan dreja ett sådant fat med 0.5- 0.7 mm vägg hela vägen och fläka det och det bär..
Sen allt detta vatten många vräker på..Det gör att leran blir plaskblöt och då kan det vika sig av det oxå..Jag droppar möjligen på lite grann på insidan sen använder jag slicker som glidmedel..
Hon orkade inte centrera denna lilla klump sittande utan behövde ställa sig upp… för mig visar det att hon inte har tekniken riktigt för centreringen..utan använder råstyrkan och inte teknik.
Sen slutresultatet..formen 😕 ..den vinglar betänkligt..den kan röra sig lite men denna vinglar för mycket för att vara en bra drejning ….
Snygga muskler har hon dock…😉
Jag har sett filmer på you tube som är riktiga skräckexempel..Lärare på skolor som sitter och säger t.ex att man ska hålla andan när man gör alla moment..eller som påstår att spegeln gör att du kan se om det är centrerat..eeehhhhh
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Komiskt 😃
Har suttit i verkstad i 30 år med bara tjejer (å en o annan kille) med såna här muskler, det liksom blir så när man jobbat i yrket i hela sitt liv …
#7 Helt enig
Stränga kritiker….!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är ett annat förhållningssätt till form och drejning. Jag tycker det är otroligt vackert!
Tack för filmen!
Åh så skönt att se att den störste(?) av dom alla också har krukor som vobblar på drejskivan. Jag tänker att perfekt drejteknik motsvarar saltet i en riktigt god måltid, det är jätteviktigt, men måltiden, alltså formkänslan i krukan är så mycket mer än perfekt mängd salt. Om jag var kompis med Hamada skulle jag ge honom en el-drejskiva (som han såklart inte vill ha…).
#12 Har ibland försökt dreja i ojämn balans, men det är fruktansvärt svårt, någon mer som provat eller som arbetar så ibland ?
#13 Jag har också försökt! Ibland lyckas det, ibland ser det ut som en liten unge har gjort det. Så jag vet hur svårt det är, och jag är djupt imponerad av maestro Hamadas skicklighet.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.