Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3444 ggr
ullgra 1
0

Brännkurva

Hej !

Har lite problem med glasyrer som inte vill bränna ut ordentligt,brännkurvan är 4tim upp till 600 grader C,6tim upp till 1240 grader C,15 min utjämning.Är 12 timmar till 1260-1270 grader för kort?Såg på Lasse Österman hem sida att han bränner i 14 timmar från 0 till 1260-1270 grader både vanlig vanliga glasyrer och Kristallglasyrer.Tacksam för snabbt svar.

[rolnor]
0

Nej, inte om elementen är OK. Men jag undrar lite om du kanske ska gå upp högre i sluttemp? Vad har du för glasyr?

Derst
0

Nej det är inte för kort tid, allt beror på sluttemp. i ugnen i förhållande till utjämn.tid. Ibland kan elementen utmattas lite efter att ha använts mycket o man måste då höja sluttemperaturen lite för att nå samma resultat somm förr. Testa med käglor hur högt du ligger o ändra därefter.

En sak till; en tätt satt ugn tar lite längre tid o blir lite varmare än en glest satt. Det är nog bara att gilla läget o lära känna sin ugn!

[perlennart]1
0

I förhållande till vilken glasyr skulle jag vilja säga. det går ju inte att svara på din fråga utan att veta vad det handlar om!

Denna kommentar har tagits bort.
Ride84XL
0

12 timmar till 1260° - det verkar ju helt otroligt segt. Den ugnen jag byggde förut med ca 50 l fri volym gick till 1250 på ca 56-57 min tom. Med eldfast tegel (av den typ K-rauta säljer) som "termisk last" förlängdes uppvärmningstiden med ca 4 min per kg man lastade in. Starteffekten var ca 9 kW (kalla element) och 8,5 med varm ugn, men t ex bara 5,4 kW (63% av maxeffekten) behövdes för att hålla konstant temp på 1220° så effekten var ju väl tilltagen 😃.

Jag har ju dock inte så mycket erfarenhet av vad keramikbränningar brukar ta då jag byggt min ugn för andra grejer (beror väl på lertyp och hur stora grejer man gör hur snabb värmning dom klarar) men 12 timmar?!

Om det är för att tidsfaktorn ska bli tillräcklig - är det inte bättre att ha lite mer utjämning istället för att bara ha 15 min och sen "ligga och tröga" hela vägen från rumstemp till 1260 på 12 tim för det ska gå tillräckligt sakta på slutet? För det är väl ändå typ bara sista 100-200° som det händer nåt intressant ändå. 

Lär gå åt mycket el och bli varmt i rummet också, förutom väntandet.

[perlennart]1
0

vÄNTA SKALL MAN KUNNA OM MAN VILL HÅLLA PÅ MED KERAMIK, OCH VARFÖR JÄKTA? mEN KLART ATT DET OFTAST INTE BEHÖVS SÅ LÅNG TID, MEN DET KAN JU BERO PÅ DÅLIGA UGNAR IBLAND. 8 TIMMAR BORDE VARA NOG I DOM FLESTA  tillfällen. oj det blev visst tryckt på caps Lock av misstag.

abbis
0

Har aldrig kört bränningskurvor på glasyr bränningar .Där är det 0 till topptemp så fort det går med en utjämning beroende på vilka glasyrer det är ..Är elementen trötta så tar det ibland för lång tid.Glasyrer speciellt mina matta blir blanka med för lång bränning..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[perlennart]1
0

Så borde du byta dom matta mot mera driftsäkra glasyrer, man kan ju göra matta som tål att bränna högre!

abbis
0

Dom är driftsäkra men när ugnen pajar så har den stått och tuffat 18-20 timmar och det är oläpligt på alla glasyrer oavsett..

[perlennart]1
0

Det är ju något annat så klart men man kan absolut göra en matt glasyr som klarar även det.

abbis
0

Jag har samma fenomen på färdig glasyrer…Då har alltså leverantörerna fel på sina glasyrer dom oxå menar du?

[perlennart]1
0

Det handlar om att använda den riktiga sortens matta i en produktion, så man kan så klart inte säga att leverantörerna har gjort fel. Dom vet kanske bara inte så mycket om glasyrer och vilken slags som är lämplig till att få en driftssäkerhet. Kiselmatta och kaolinmatta glasyrer är ju väldigt temperaturkänsliga och andra typer kan ha samma problem!

abbis
0

#12 precis 🙂

Ride84XL
0

Handlar väl inte om att jäkta utan tycker liksom att det måste vara trist med så lång tid där merparten av spenderas vid förhålladevis låga temperaturer så att säga - upp till ca 500-600°C ser man ju inte ens in i ugnen pga att det är mörkt, haha. Vid skröjbränning har jag dock förstått att det är nödvändigt för det inte ska spricka

Trasiga element där ugnen fortsätter att gå verkar ju inte som nån höjdare. Finns det ingen indikator på ugnarna i standard, som indikerar t ex ifall strömmen genom ett element blir 0? (lätt att ordna tekniskt) Nån gång då då lär man väl ändå "titta till" bränningen och då ser man ju om ett element pajat.

På min ugn likriktar jag faserna till likström och kör sen 2 element i serie - går ett av dom sönder så bryts ju strömmen även till det andra.

[rolnor]
0

Ja, man skulle ju kunna ha strömstyrkan på en display så att man ser om elementen går sönder.

Ride84XL
0

Jo det vore ju det bästa med nåt som mäter strömmen - då ser man ju även om elementen blir dåliga utan att gå sönder helt. Annars är det ännu enklare att bara detektera ifall strömmen går ner i 0 (om det brunnit av helt) - sen ha 3 indikatorlampor bara. 

Ni som hunnit köra slut på element - hur många bränningar brukar dom klara och hur mycket ökar resistansen normalt innan dom brinner av helt? (beror ju på tempen men säg ungefär 1250° i genomsnitt). 

Dimensionerar man dom bra borde dom ju räcka jäkla länge - jag använde 2 mm tråd och på det jag hann använda min ugn blev det inte ens mätbar skillnad i uppvärmningskurva och mätt resistans på trådarna. Det blev väl ändå en 15 uppvärmningar till temperaturer 1200-1250°C ibland med "snabbkylning" med öppen lucka när man var klar. Det ända man såg var små slumpvisa variationer beroende på variationer i spänningen på elnätet. Ok jag hade den igång förhållandevis kort tid vid varje tillfälle,  men det är ändå mest sista biten av uppvärmningen som är intressant - sen drar man ju ner effekten betydligt när man är uppe i temp. Samma typ av element används ju i industriugnar som går dygnet runt, så tiden man är uppe i temp lär spela mindre roll i det här fallet.

Nu måste jag hitta ny lokal innan jag kan fortsätta använda ugnen igen.

AnnaLow
0

Abbis, kör du maxfart ända från början på dina glasyrbränningar? Det har jag också tänkt att man borde kunna men inte riktigt vågat eftersom det står långsamt i början "i böckerna". Brukar köra lite halvlångsamt som en kompromiss, typ 360/timme till 600 och sedan max. Borde jag kunna skippa det, alltså?

abbis
2

#17 Ja jag kör max från start..Har alltid gjort även när jag som nybörjare inte blandade egna glasyrer🙂.

Är väl en sån där motvalsskärring som vill testa gränser..hehe

Har inget slicker när jag ringmodellerar heller och det står oxå i alla böcker..😉

AnnaLow
3

Härligt - då ska jag köra på det också! Själv snabbtorkar jag ihopsatta grejer över dagen i varmluftsugn - tvärtemot vad "man ska". Så länge det torkar jämnt spricker det aldrig. Ingen utveckling om man inte provar sig fram och vågar misslyckas, det är ju så små barn gör😂

Kissinger
1

Härligt med motvalls och testande käringar och att ni sedan delar med er av era erfarenheter gör ju det hela sämre. TACK! 😓

[perlennart]1
0

#17 Som oftast så är jag enig med dig. Jag kör också max från start och kan inte se varför man inte skulle det!

[rolnor]
0

Jag har sprängt nyglaserade saker i min lilla provugn när jag haft för bråttom, men då pratar vi om en brännare på 0.1 megawatt och en ugn på 20liter…

[perlennart]1
0

Man kan ju lyckas med allt men en normal ugn för keramik går inte fortare upp än vad sakerna kan klara.

[rolnor]
0

Javisst är det så!

Ride84XL
0

Hur fort får du upp tempen förresten? Om du startar med kall ugn (rumstemp) och kör "full fräs" på brännaren - hur lång tid tar det till t ex 1200°C? Det borde ju gå jäkla fort, haha

Förresten så borde väl mindre saker tåla snabbare stigning än stora massiva saker - ett glasyrprov eller så kanske inte blir samma som en stor kruka

[rolnor]
0

Jag har inte kört full fräs, men det går lätt upp dit på tjugo minuter! Ja miniatyrer går nog fint att bränna riktigt fort…😉