Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1813 ggr
[feddersen]
2

matt glasyr

Vilken typ av matt glasyr är säkrast att använda (med tanke på giftighet) stengodstemperatur och till bruksgods?

[rolnor]
1

Det som INTE skulle bara så bra är ju en s.k. barium-matt glasyr med hög bariumhalt. Annars finns det väl inte så mycket giftigt i stengodsglasyrer?

LenaR
0

Feddersen, är det någon glasyr du undrar över? Har du ett recept? Ett foto?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[feddersen]
0

Nej har inget recept undrar bara generellt, har hört att det finns många typer av matt

Derst
0

När det gäller matta glasyrer finns det även andra aspekter när man ska använda det till bruksgods. Ta en sked o skrapa på glasyren o se om det blir repor eller om du tycker att det ger en obehaglig känsla. Om så är fallet fungerar den inte innuti bruksgods. Det finns matta som tål en hel del o andra mer ömtåliga.

Giftighet; undvik bariumkarbonat. Ersätt med bariumsulfat o öka 20%. En rekomendation från återförsäljare av råmatrial som jag följt. Har dock undvikit matta glasyrer innuti bruksgods.

[rolnor]
3

Men att använda bariumsulfat istället påverkar väl inte glasyrens giftighet när den väl är på godset utan bara vid hantering av glasyren i pulverform? Jag föreställer mej att sulfatet omvandlas till silikat i glasyren i vilket fall? Jag föreslår istället att byta ut Barium helt och använda strontium istället, lite dyrare dock.

Derst
1

# Rolnor, hur menar du då? Om man läser om strontiumkarbonate så står det: ökar i små tillsatser glasyrens glans o hårdhet.

[rolnor]
1

Ja, jag menar att bariumkarbonat går att ersätta med strontiumkarbonat, dom har lite olika molvikt men jag har bara ersatt rakt av och glasyren har funkat lika bra som med bariumkarbonat. Dom här ämnena är kemiskt mycket lika. Jag har inte provat att ersätta det ena med det andra i en bariummatt glasyr utan det har varit glasyrer med mindre än 10% Barium. Förstår du hur jag menar?

Derst
0

Ja jag förstår, intressant! Undrar hur det fungerar i en bariummatt glasyr, om det skulle ändra glasyrens matthet?

[rolnor]
0

Jag ska nog prova det nån gång, blir en "strontiummatt" glasyr istället…!