Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 4119 ggr
pyromanen
0

mönsterskydd?

Någon som har erfarenheter av detta?  Hur mycket jobb är det att få till ett mönsterskydd?  Kostnader?  Funkar det/ är det till någon nytta?

Jag har ett par (tycker jag själv) roliga/bra idéer till saker som jag är säker på skulle sälja.  Än finns dessa bara i mit huvude… men jag har tänkt på om det kan vara idé att mönsterskydda.  En sak är om någon kopierar och producerar i asien till en bråkdel av priset, men tänk om någon annan mönsterskyddar grejen så jag inte ens får göra den mer?  Har i omgångar läst på patent och registreringsverkets hemsida och kommer varje gång fram till att det verkar bökigt, och så gäller det bara i Sverige… med mindre man betalar för varje land skyddet ska gälla i.. då lägger jag ner det.

abbis
0

Det är bökigt…Hade min arbogalykta mönsterskyddad i 5 år…Kostnaden va enorm för lillla mig..Problemet va att det hade räckt att den som kopierar vänt på handtaget så hade jag aldrig kunnat stämt..Hade en tjej i arboga som snodde iden .Henne hängde jag ut i pressen och det räckte den gången.Hon ringde och var vansinnig men jag hotade med stämning och hon backade..Tror att dom stora grossisterna dock skiter i stämningar o skadestånd om dom ser att dom kan tjäna pengar på en ide..

Har oxå tillverkat slottslyktan sen 1980 …Runt 1995 så snodde en annan krukmakare iden  och sålde in den till slottet i örebro.Han har dock inte lyckats med utförandet .Det är jag som gör som orginalet ser ut ,han har gjort en lykta som han kallar slottslyktan men den saknar formen och en del detaljer ..Varför han inte kopierat rakt av är för att jag inte skall kunna komma åt honom , så det är ett stort problem.Har t.o.m varit i kontakt med Albhins advokatbyrå om detta .Det kostar dock 15000:- i startavgift för att dom skall ta i ärendet..

Jag har dock annonserat åtskilliga ggr i turistblad tdningar etc om att min är orginalet sen 1980 och att örebro kommun väljer orginalet…så jag jobbar på det..ha ha ha

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

låter lite som jag misstänkte. Om man ändå inte har råd att stämma och inte har lust att lägga tid och energi på sånt, då är det nog bättre strunta i mönsterskydd och att lägga sin tid och energi på att hitta på nya skapelser istället.  Det kanske t o m är möjligt att hitta ett förhållningssätt i stil med. wow, dom vill kopiera nåt lilla jag har gjort… så bra är jag… synd om dom som har så lite fantasi själva… tur för mig att jag hittar på 10 nya saker istället…  kanske…..

zzaga
0

Ämnen som detta har varit uppe innan. Att anklaga andra människor för stöld utan att de kan försvara sig känns inte rättvist.

pyromanen
0

Om vi nu håller det allmänt utan namn på då är det väl relevant nog. Jag hittade ingen sån gammal tråd??

Ulla
0

Jag har ändrat litet i abbis inlägg (tagit bort ett ortsnamn) så att ingen person pekas ut utan det hela hålls mera allmänt. Jag har också skrivit till henne så att hon vet vad som hänt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
0

Faktum är att det är stöld….och sånt här är viktigt för alla att veta att det händer…

Denna kommentar har tagits bort.
lotta2
0

#6, Ja, men man kan inte hänga ut folk offentligt på det sättet på detta forum. Vi vet ju inte hur turerna gått, eller hur den andra personens version ser ut.  Jag tycker det är trist om folk snor och plagierar, men hur som helst har vi vissa regler att följa här på forumet. Dom gäller för alla här och vi kan inte tillåta att   enskilda personer eller företag hängs ut här anklagade för plagiering eller idéstöld.  Speciellt inte när dom inte kan försvara sej här.

Läs gärna igenom skrivreglerna vid osäkerhet.

abbis
0

vad är problemet…Ulla ändrade då jag inte tänkte på det…alla behöver väl inte hoppa på mig…

ijonsson
0

Bra sagt av dej Pyromanen! Precis så tror jag verkligen är det enda sättet att klara av sådana här "stölder"… Är det verkligen stöld? Alltså rent juridiskt? Jag menar, vi går ju själva ut och visar våra grejer för allmänheten…Fast det är klart…det gör man ju med musik och annat också och det får man ju inte kopiera… Hur som helst hjälper det knappast att bli sur och bitter över det, bättre att bara släppa det och komma på en ny idé.

susanne.k.wall
0

Tror också som Pyromanen i #2. Ingen idé att mönsterskydda utan det är bara att fortsätta jobba på sitt eget sätt. Så finns det ju bara bra original och dåliga kopior, det vet ni väl? Susanne

krukpia
0

Tänkte kolla lite hemma i mina böcker om Upphovsrätt, mönsterskydd etc….läste om det i våras men är redan osäker. Det finns i alla fall en myndighet i Alicante (Spanien) som har hand om Europaskydd, vi är ju med i EU…
Fast som med allt annat är det ju så att ska man bevaka sin design fullt ut, måste man stämma den som man anser ha tagit en design, det kostar pengar. Vinner man målet kan motparten få betala rättegångskostnader och ev skadestånd, men då ska man kunna visa att ekonomisk skada uppstått. (kunder som köper en dålig kopia som är billig skulle antagligen inte köpa originalet om det kostar mycket mer, det rör sig inte om samma målgrupp).
Ideèr som sådana går inte att skydda, bara design (om vi pratar konsthantverk). Upphovsrättsskydd har man för evigt automatiskt men då ska det gå att visa att man var först med sin design.
Ska se om jag kan rekommendera nån bok i ämnet…Fundersam

abbis
0

Sen får man inte ha haft produkten ute på marknaden innan man mönsterskyddar för…Då kommer man ingenstans vid en ev stämning

#10 sur och bitter är man inte utan förbannad..Krasst så handlar det om pengar .I mitt fall ca 50 000:- per år x 10..

GulleboKeramik
0

Jag har full förståelse för Abbis indignation och tycker att hennes inlägg har ett berättigande. Och så länge man håller inlägget utan namn och annat som kan orsaka PUL-problem, så tycker jag att det är viktigt att blottlägga att sån skit sker.

Egentligen skulle sådana tjuvar doppas i tjära och fjäder och bäras gränsle på en gärdsgårdsstör genom byn!*tycker*Räcka ut tungan

avalon
0

14, Såklart kan man berätta vad man varit med om, det är dock jätteviktigt att vi inte nämner namn eller annat som gör att man kan känna igen andra inblandade. Som sagt var så får vi ju bara en sida av historien här.

lotta2
1

Det är bedrövligt att så många hellre snor en idé än att försöka kläcka en själv.  Att man kan få inspiration av andra är en sak, men planka är hopplös trist tycker jag…:/

abbis
0

även om ni får en sida av historien så behöver den inte vara osann vilket det antyds…

LeWE
0

Svårt det där.. ibland kanske man omedvetet tar efter nån.. skillnaden är väl om man medvetet går in för att tillverka samma sak som man märkt gått bra för nån annan.

Har själv funderat på att mönsterskydda vissa saker men blivit avrådd eftersom det kostar så mycket och man har i alla fall inga garantier.

pyromanen
0

Kom på en ny positiv vinkling.  Om man lyckas flera gångar med att göra en ny sak som året efter finns masstilverkad från asien… det borde vara en fin merit om man vill söka jobb som idéläckare hos typ IKEA eller nåt. smart va!

susanne.k.wall
0

Bra idé pyromanen!

lotta2
0

Hahaha Pyromanen, det var en kul idé…:D