Temperatur
Håller på att bli galen på ugnstemperaturen!
Är det nån som kan ge mej ett råd. Jag hade en kon (tror dom heter så) i mitten av ugnen och den skulle tåla 1257 grander. Ställt automatiken på 1240 grader och när jag öppnar ugnen så ligger konen slickad på plattan. Vet nån hur många grader jag ska sänka temperaturen för att bränna i 1240. Hoppas nån vet vad jag menar!
När konen slår tippen i plattan har du konens smälttemp ..Ligger den slickad så har du gått för högt .Tycker du ska ställa minst 4 koner i olika bränntemperaturer då ser du hur ditt instrument visar..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Man måste se på käglan under brännförloppet och se när den böjer sig. När käglan står vågrätt är den angivna temperaturen uppnådd under förutsättning att temperaturstigningen är som angivet i producentens tabeller. Käglan har alltid en eftersmältning efter uppnådd max temp så att se på en kägla efter bränningen är värdelöst. Så kanske din ugn funkar fint, har du haft problem med glasyrerna?
tack snälla ni för svaret. Hur ska jag se när käglan står vågrät, det är ju bara små hål att kika in i?
Varför jag tror att min ugn går för högt i temp det är för att min svarta matta glasyr har börjat jättekrångla. På kanterna så blir det som små och medelstora prickar där inte glasyren har fastnat och glasyren blir ganska blank och den ska ju vara svart matt. En annan teori (men den har jag svårt att tro på) är att jag har blandat två olika ställmedel i i glasyren.
Jag vill så gärna tro att den går för högt i temp för jag har ca 20 liter färdigblandas glasyr.
Tacksam för alla svar, och du Abbis, du är duktig du :-) Ja, många av er andra oxså givetvis!
Jag har oxå en svart som blir blank om den går för högt redan 10 grader kan göra skillnad..så sätt 4 koner och kolla dom efter en provbränning med kanske 2-3 föremål i ugnen..så behöver du inget kikhål och du offrar inte för mycket saker..🙂
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Så vet man ju ändå inte vad för en temperatur det var! så kan man lika gärna se på instrumentet och sänka tempen efter den angivelsen. Era glasyrer är då förmodligen typ kvarts matt eller kaolin matt och dom är mycket känsliga för temperatursvingningar. Byt mot en titan matt eller en som bildar kryptokristallina ytor. Så spelar tempen inte så stor roll.
Tack ska ni ha för era svar, ska hem och provbränna.
Tror ni att det är därför det flagar på kanterna eller blir prickar så godset syns, för att den bränner för högt?
Skulle vara bra att se en bild för at svara på det.
Fick du ordning på glasyrerna, Tippex?
Hur man har nytta av käglor är en diskussion som varit uppe förut. Abbis förslag att ställa in flera käglor är ett utmärkt sätt att se hur mycket man behöver justera topptemperaturen.
Har man glasyrer med snävt brännintervall kan man också ställa in käglor på flera ställen i ugnen, så man ser om den bränner jämnt. Så slipper man krukor som blir bra en gång och överbrända nästa för att man ställt dem på olika plan eller fel hörn.
Titthål och käglor fungerar förstås också. Då kan man se direkt vilken temperatur automatiken visar när käglan går.
Är det inte trevligt när alla har rätt? =)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
För att veta hur mycket man skall ändra tempen när man ställer in käglor som man inte kan se så måste man ju ta hänsyn till avkylningen och hur menar du man gör det LenaR
Det är väldigt enkelt - man tittar på hur mycket käglorna böjt sig. Om man vill bränna till kägla 8 och käglan 8 inte rört sig, tittar man på t ex kägla 6 och ser om den börjat gå eller inte. Utifrån det gissar man hur mycket man behöver öka på topptemperaturen/utjämningstiden.
Och tvärtom ifall kägla 8 ligger platt - då tittar man på högre käglor.
Eller menar du att avkylningen påverkar käglorna men inte glasyrerna, "feddersen"?
Just det ``LenaR´´ du svarar ju egentligen själv på frågan.
Utifrån det gissar man hur mycket man behöver öka på topptemperaturen/utjämningstiden.
Om man skall ange en temperatur så gissar man väl inte! Ser man däremot på käglan under bränningen så kan man ange en temperatur utan att gissa.
Och glasyrer påverkas olika på avkylning så det ligger utanför tema.
Jag uttryckte mig uppenbarligen inte tillräckligt noga, men jag försöker rätta till det, så får vi hur det lyckas: Utifrån käglornas utseende justerar man topptemperatur/utjämningstid.
Nemas problemas! 😉
Nu har ju definitivt inte jag kompetens att lägga mig i, men jag snubblade på en tråd från 2008 där en bosse-cebex-gbg förklarade att käglor inte visar temperatur, utan den sammanlagda energimängden som käglan utsätts för, dvs både tid och temperatur tillsammans. http://keramik.ifokus.se/discussions/4d715ba1b9cb46222106d019-tyda-kaglorna
Just det! kul egentligen att en så enkel teknik kan vara så svår. Medans en styrtavla som ju är en del mera komplicerad i sin teknik är så enkel att förstå, bara att läsa talen.
Som jag skrivit tidigare så är det en sanning med lite omständigheter, en kon böjer sej ju inte om tempen är 200 grader under mjukningspunkten oavsett hur länge man värmer ugnen, likaså smälter den på stubben om man har 200 grader över…
Om det är en helt ny ugn du har så kommer den förmodligen upp i högre temp än vad du ställer in automatiken på. När jag köpte ny ugn fick jag rådet att ställa in topptempen till ca 40 grader under önskad topptemp.
När jag köpte ny ugn så fick jag rådet att ställa in några käglor i ugnen under första bränningen. Vid stengodstemperatur såg det ut som om ugnen bränt ca 15 grader för högt. Vid lergodstemp. behövdes ingen justering, så det var verkligen inte mycket som skilde från det instrumentet visade.
Antar att alla ugnar är olika. Naturligtvis påverkas resultatet av annat också, som hur mycket man packat in i ugnen. Som Bosse-Cebex skriver i en annan tråd, så är det jättesvårt att se käglorna under bränningen i många ugnar, så därför får man nöja sig med slutresultatet och utifrån det ställa in ugnen nästa gång man bränner. Om inte glasyrerna har ett alltför smalt brännintervall så brukar det fungera ganska bra för mig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för alla svar! Den vita blanka glasyren blir bra men det är den matta svarta och den matta koppargröna glasyren som strular.Den gröna blir helt svart och den svarta blank och flagnar på vissa ställen.
Har fått råg att titta i ugnshålen när käglan börjar börja sej och då stänga av ugnen, på det sätten kan jag läsa av temperaturen.
Har dock inte hunnit med det ännu!
Isoleringen har släppt under ugnsluckan, kan det på verka temp?
Den har inte släppt helt, men hänger lite i bakkant!