Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1364 ggr
ssss
0

tips på lim

Är det någon som vet ett bra lim som man kan använda sig av när man ska fästa ihop keramik delar, något som blir superstadigt om man tex ska bygga saker på höjden

LenaR
0

Du menar alltså till att limma efter bränning? Och hur stort är stort? Jag kör med superepoxy+kakelfog när jag limmar sprickor, och då får jag både bra limning och snygg fog (tycker jag!) Men jag har inte byggt ihop med lim. Hur högt ska du bygga? Jag menar, är det en utomhusskulptur på 10 meter som ska tåla snö och hagel och storm kanske epoxy och kakelmassa inte räcker… :)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

ssss
0

Förlåt min dåliga beskrivning på vad jag menar, det att limma ihop delar efter bränning, tex rullade ( ser ut som toarullar) saker ca ½m höga som ska stå på varandra. tidigare har jag använt varmlim, men jag tror att det finns något annat som inte blir så tjockt , ett mera "finlim", eller som du sa-kakelmassa är det bra?

LenaR
0

Känns inte som jag är rätt person att fråga. Kakelfog använder jag efter att jag limmat ihop skärvor för att fylla igen fogen som alltid blir synlig ändå. Men jag har inte satt ihop riktigt stora saker på det sättet! Det finns säkert någon annan som vet :)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

frykis
0

När jag bygger lite större saker som behöver lagas eller fogas ihop använder jag husfix, ett tips som jag fått av min lärare på Kuben i Örebro. Det fungerar jättebra!

bjorsa
0

Om godset är glaserat så borde ju silikon fungera å den finns ju dels som transperant eller färgad .

mvh/bjorsa

ssss
0

tack för alla "limtips"