glättra
Har suttit vid tv och glättrat en skål med en onyxkula. Vilket sk--jobb! En tanke kom, undrar om man kan glättra med den elektriska tandborsten? Jag kan ju inte testa med den jag har, för den har min man köpt till mig. Visserligen vet han att jag brukar använda och återanvända det mesta till keramiken. men där går gränsen. har jag missat något, eller hur gör ni när ni glättrar??

Jag tycker att det går väldigt bra att glätta med baksidan av stora nysilverskedar, bra att hålla i. Använder ibland också de stora stenar som man kan köpa på ex IKEA, dem som man använder som dekoration i t ex blomkrukor.
Har testat med skedar. Men kanske inte tillräckligt stora. Får väl skaffa några från IKEA. Men jag ska klura. Borde finnas ett annat sätt.

Med tandborsten blir det väl nästan motsatt effekt, att du repar upp ytan istället för att få den blank ? Jag brukar använda ett metallsken och sedan en plastpåse, det är bäst om det är en lite prasslig påse.

Älskar att glätta och det behöver inte vara jobbigt när du hittat "stenen" som passar i dina händer, helst inte för stor eller för rund för då glider den bara ur dina fingrar….själv letar jag alltid på stenmässor eller i andra butiker där man kan köpa stenar…… efter den ultimata stenen , passar den i mina "grepp" känns den bra mellan fingrarna…. har jag då hittat någon, jaaa då blir glättandet till ett nöje och meditation….. så Vanja …ge inte upp
Ja, du har nog rätt #4. Jag vill gärna glättra med sten. Önskar en flodsten, men det är nästintill omöjligt att få tag i.Nej jag ska inte ge upp. Är så inspirerad av alla alster i Soutwestern pottery. Jag har också letat även på internet. Vad jag kan förstå är den lite platta runda stenen bäst. Det blir så himla fint. Idag har samlat ekbark som jag ska koka och måla med på röd-svart lera. har också hittat en specialbok på Amazon som jag kommer att beställa. Jag kan hålla med om att det är mediation.
Om man skulle vilja lägga på galsyr på något som är glättrat;GÅR DET????

ja -leran sintrar ju inte för att du gnuggar på den med en vanlig sten.
Om du tycker att stenen eller skeden inte ligger bra i handen, kan du ju pröva att lägga en klump lera i den, som sen formar sig efter din hand när du glättar.
Älskar själv denna teknik, kan inte få nog av den…GLÄTTA e toppenfint!

6, Men har du inte slitit med glättandet i onödan om du ändå skall ha glasyr på sen ?
#8 Det ska jag testa. Tack för tipset.
#9 Det vara bara en tanke som dök upp.

Jag tror nog att glasyren får olika utryck på glättat resp oglättat gods