Kraterglasyr och kiselkarbid
Är det någon som har något recept på kraterglasyr? Jag är ute efter en vit, ordentligt kratrig, matt eller blank vet jag inte än.
Och är det någon som vet var man får tag i kiselkarbid?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Kiselkarbid finns säkert hos många som säljer glasyrråvaror. Själv har jag köpt av Lars Tärn. Kolla länkarna här på forumet.
Tyvärr kan jag inte hjälpa till med "kraterrecept".
Kraterglasyr = lavaglasyr….eller?
Tack Bregotta för tips och jose för länkar!
Hittade en Lois som sa ungefär så här:
"Lägg till 0,2-5% kiselkarbid till din basglasyr. Det hjälper också att lägga till 3-10% titanoxid, vet inte varför, men det verkar hindra kratrarna från att bli vassa. Det blir massa textur och annat intresse.
Nästan vilken glasyr som helst kan bli en kraterglasyr med kiselkarbid och titanium. Olika proportioner beroende på glasyren. Och kiselkarbiden är inte standardiserad, så varje nytt inköp är annorlunda."
Så nu vet jag det! Lois lät initierad, så om ingen har något färdigt recept får jag väl köra på det. Men jag undrar om det är likadant i Sverige, att kiselkarbiden är annorlunda från gång till gång?
Här var det snabba resultat!! Beställde kiselkarbid från Lars Tärn, blandade glasyr, och fick kratrar på första försöket. På bilden ser ni andra försöket!
Jag är verkligen inte van att få fram en ny glasyr på ett par veckor, så nu väntar jag bara på att något "kul" ska hända med mina fina kratrar, att de börjar flaga av eller så. Men så fantastiskt, att få resultat så på en gång!

Vad kul! Häftigt - nästan lite spetsmönster på skålen! Är den väldigt spröd?
Den är ganska tunt drejad, om det är vad du menar? Det är små saker, kanske 1dm höga. Nu med kraterglasyren på känns de inte så spröda. Fast glasyren är lagd tunt blev det ett tjockt lager med alla kratrar.
Jag hoppas det fungerar lika smidigt i fortsättningen också!
Wow, jättehäftigt. Ser ut sådär som man ser ibland där det står att de brännt flera bränningar på varandra. Den ser inte ut att ha runnit heller?
La du till titanoxid oxå, eller bara kiselkarbid?
Jag la till titanoxid också, och när det kom upp i 6-8% gjorde det skillnad. Kratrarna blev mycket mjukare. Ytan på skålen och cylindern är inte direkt behaglig, men man kan inte skära sig på något iaf!
Och glasyren varken rinner eller sprätter!
Kom på att jag hade bokmärkt din tråd. Titanoxid ska man inhandla oxå då.
Fina saker, fin fotring på skålen, rolig glasyr!

Jättefina! måste testa snarast :)
#9 Det är nog säkrast!
#11 Yes box, måste måste! 
Jag kan lägga till nu ett år senare att det inte varit några konstigheter med glasyren. Den låter lite konstigt när man tar i sakerna, nästan som om det är ett luftlager mellan glasyr och skärv. (Jag vet, det låter jättekonstigt.) Men det fungerar!
Hur går det med dina kraterglasyrer? Vilken temperatur ungefär har du kört dem i? Häftigt resultat!
#13 Jag bränner till kägla 8. På rätt föremål är kraterglasyr fantastiskt! Googla på Lucy Rie om ni inte redan vet vem hon är. =)