Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2919 ggr
Sweetbebban
1

Drejlera???

Hej! jag undrar vad skillnaden är när man ska dreja med lera med eller utan sharmott(vet inte hur det stavas) Vilket är enklast som nybörjare och vilket är det som gör minst ont i händerna??? Tacksam för svar:) Skulle vara så tacksam att få tips om var ni köper er drejlera också??:) Skulle gärna vilja göra det på nätet så att det skickas, kan någon en bra hemsida med ett bra pris??;) Kram!:)

[rolnor]
0

Att dreja en lera med chamotte sliter på händerna, det är som sandpapper. Det finns många leverantörer, om du inte redan googlat så finns Cebex, Lars Tärn, Seeman, m.fl. Vad vill du göra för saker?

Sweetbebban
0

Okej tack då ska jag köra utan charmotte:) jag hade nog tänkt göra allt möjligt med, finns det olika leror för olika saker?:)

[rolnor]
0

Ja, vill man göra raku-brända saker eller skulptera så är det vanligt med chamotte i leran. Sen beror det på vad för ugn du har tillgång till om du vill jobba med porslin, stengods eller lergods. Stengods och porslin bränns vanligen till högre temperatur än lergods.

Ulla
0

Visst finns det leror som passar bättre eller sämre till det man vill göra. Tex om man ska bygga något väldigt stort, då är det bra om leran är chamotterad och stadig, och om man vill göra en rakubränning så bör den tåla temperaturchocker. Men för vanliga saker så behöver man inte hålla på och byta. Ja, om man inte vill ha lera i olika färger förstås. 

Om du köper en lera med fin chamotte så lär du inte märka att den sliter på händerna och den kan också vara litet stadigare att dreja och bygga med. 

På nätet brukar det finnas en del fakta. Det kan tex stå "Bra drejlera" eller något annat som utmärker leran du tittar på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[ton]
0

Finns leror till skulpturalt arbete och den leran kan med fordel också drejas 0,05 mm chamotte det märks knappast!

Sweetbebban
0

Okej tack så mycket:) Jag hade tänkt mig en stengodslera glömde skriva det, men då vet jag tack:)