oxblod
Sven Hofverberg var oxblodens urfader i Höganäs. Då Pratar vi om bränning lokalt reducerat då kiselkarbidplattan blev till liv och många keramiker fick dropp av kopparglasyr på sina plattor dropp som va röda på baksidan.. läste en artikel från sprecchal en tysk tidskrift tidigt femtiotal .. som Sven översatte till keramikerna i Höganäs.. fick en samling recept från höganäskeramik Där ibland ett av dessa recept…skrivna på gamla almenacksblad.. tro det det bidde rött i ugnen på första försöket. kul att återskapa nåt
Det ser ut som den flyger. Hihi.
Klart den flyger jag vet inte var den e just nu
Fint med riktig oxblod.. underbara muggar du gör gillar dom skarpt
Åhhh, jag som ägt en teservis av Sven Hoverberg. Arvegods som tyvärr inte finns kvar. Jag förmodar att du behåller receptet för dig själv…Vi bränner sällan i reduktion men om ifall…oxblodsglasyr är så läckert.
Ante, visst menar du lokalreducerat med kiselcarbid?
#ja den med SiC
Fina saker, oxblod blir lätt "leverfärgad" istället för röd. Har testat internreducerad oxblod men aldrig fått så fin färg, beror nog mycket på hur tjockt man glaserar?
Otroligt vacker! Svårt att få den så röd, o utan grå slöjor!
Cebex har fin färdigblandad oxblod den använde jag någon gång eller den är snarare kopparfärgad tror jag inte minns fel. Den är mycket fin tycker jag iaf.
Jaha så Ante 333 och L.A.E är samma person ja så kan det nog vara:))
Oj då, intressant men det är bara en 50 mil i emellan oss 😃

Besökte Ante 333 i går med mina elever och såg oxblodsvasen irl.
Tack Anders för ett mycket trevligt och givande studiebesök. /Jan-Åke
Någon som vet hur man undviker att oxblodsglasyren blir leverfärgad?
Jag bränner i kombinerad gas och el ugn och startar reduktionen vid ca 1000 grader. Snabbkyler till 700 grader och kör ren oxidation i slutet av brännförloppet. Har provat med olika topptemperaturer 1250-1280 och startat reduktionen vid olika tidpunkter. Ibland blir det hellyckat svartröd oxblod men ofta tråkigt leverfärgat (sista tre ugnarna). Vet inte vad som ger leverfärgen. För kraftig reduktion? För hög topptemperatur? Det verkar inte som om glasyrblandningen har så stor betydelse för hur resultatet blir. Har ett tiotal olika recept som alla beter sig likadant. Antingen blir allting vackert oxblod eller så blir allt leverfärgat, trots att jag bränner olika glasyrer samtidigt.
Skulle vara EXTREMT tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta problem.
Fin skål!
Har haft samma problem själv i min oljeeldade ugn och jag tror att det beror på kolpartiklar, alltså för kraftig reduktion. Jag har också haft en gas/el-ugn och i den blev det sällan leverfärgat och reduktionen var inte så kraftig som i den andra ugnen. Det här är ett jävla elände att komma tillrätta med och dina experiment med olika glasyrer och temperaturer tycker jag belyser det här. Om du kan minska gasmängden så är det mitt förslag, men jag vet också hur trist det blir när saker blir oxiderade istället så det är inte helt enkelt. Jag vill gärna veta om du får ordning på det. Bifogar en bild på en partiellt oxiderad/reducerad skål.
#15 Har bränt oxblod i både gas o oljeugn och min erfarenhet är att en hård reduction är att föredra. Men, det ska vara en "ren" reduction med bra tryck i ugnen utan så mycket rök o avgaser. Vädret spelar också stor roll för resultatet; en varm vinterdag, vår eller sommar med hög luft är OK. Fuktig höstluft är inte bra, inte heller lågtryck. Viktigt är också vilket håll vinden kommer ifrån, ugnen kan bete sej otroligt märkligt om det blåser och det kan vara svårt att få en bra reduction.
Vacker färg på skålen! Hoppas det ordnar sej.
#17 Håller helt med vad du skriver.
Om ni tittar på mina två bilder så ser ni hur det röda håller på att ätas upp långsamt på vissa kanter.När godset står nära lågorna då verkar kopparn sticka iväg snabbare.
Jag tror att vi menar samma sak, att det inte ska ryka svart ur kikhålen utan vara mer rena lågor?
Ja, 1 dm lång låga med klyven spets fungerar bäst i min ugn
Fast jag måste ju eränna att jag tycker båda era skålar med lite vitt på är vackra!
Ja det ser ju ut som om det är problem med en fin oxblod. Sakerna på bilderna är väl för starkt reducerade så att dom bliver skitiga i färgen.
Fin oxblod ? ja vad är fin oxblod ? svårt tycker jag själv ,har minst 50 st olika från ljusare till nästan svart mörk . Det är så mycket som spelar in hur man ska lyckas och bli nöjd själv.
#17 skriver mycket bra om detta
Fin är väl när det ser ut som en oxblodsglasyr och inte som en dåligt bakad leverpastej. För övrigt så är det nog inte så mycket hokus pokus med det som det skrivs.
Jag är lite frågande till det här att t.ex. lågtryck skulle spela in, vid så extrema temperaturer som i en glasyrbränning tror jag att atmosfären i ugnen påverkar betydligt mer.
#25 Prova! Atmosfären i ugnen påverkas.
#24 Hokus pokus, hur menar du då?
Leverfärgad! snabbare avkylning ner till 800 grader sedan långsamt därefter? Kanske!