Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1311 ggr
[ton]
0

favorit

Vad har ni för favoritställe när det gäller keramik? kan vara ett museum, en byggnad eller kanske bara ett alster som står någonstans i världen.

[rolnor]
2

Då tänker jag helt osjälviskt på entrén i AstraZeneca i Södertälje, där står ett av mina tidiga alster, en blomkruka modell större. Från början var det två krukor, men den ena blev stulen, finaste komplimangen jag fått!

pyromanen
1

Bästa platsen är helt klart vid min sprakande och lagomt rökiga vedugn en tidig morgon..

abbis
2

Usch så egotrippade vi är..😂

Bästa platsen är vid min egna drejskiva 🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Wabisabi
0
Wabisabi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Ibland tycker jag det är helt ok att vara lite ego😉

Jag lyckades inte få med min lilla film som visar vad jag gillar😕

Det är ljudet när glasyren knäpper och det ryker ordentligt i reduceringskärlet. Sedan kommer spänningen med att putsa rent och se vad som döljer sig under sotet!! Istället för film får det bli en liten bild🙂

[davidskeramik]
0

Kaolin i Stockholm.

ramjambam
1

CPA i London har ett fantastisk galleri. Lite dyrt att övernatta i staden, men billigare att flyga dit (med vissa bolag) än att åka någon längre väg med tåg i Sverige. Passa på och besöka Victoria and Albert museet på samma resa!

Derst
0

Östasiatiska museet i Stockholm.

Krukan1
0

Varför inte ceramion i Tyskland. Häftigaste jag har sett. Lasse Kruka

[ton]
0

Själv så har jag så många ställen att jag inte kan välja ett som absoluta favorit, men ett ställe jag gillar är koket i det gamla moriska palatset i Sintra. Helt fantastiska vita små kakel på väggarna och dom är ju väldigt gamla men ändå perfekta. Man anar att det har varit en hand som har gjort dom, och glasyren är helt suveränt fin.