Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2974 ggr
Istid
0

Tadelakt

Istället för glasyr, så hade det vart intressant att prova lägga tadelakt på krukorna, som jag tror att de gör i Marocko. Tänker mig att lergods är bäst för det, för det är mer poröst så tadelakten fäster bättre.

MEN: Vart får man tag på tadelakt? Här finns: www.decomaterial.se med de säljer bara till typ godkända hantverkare. Kan i och för sig förstå om det inte vill att amatörer ska klä in hela badrum i deras tadelekt, för om det blir att se dumt ut pga. amatörmässigt arbete så kan det ge produkten dåligt rykte, men nu är det inte snack om ett badrum utan några krukor.

Så har de en "amatörversion", undra hur den skiljer sig, om slutresultatet blir likadant.

Eller om man kanske kan beställa från utlandet? Någon som har några tankar eller ideer?

Här är några bilder på tadelaktkrukor så ni ser vad jag pratar om:

http://platres-arts-tadelakt.wifeo.com/la-poterie.php

http://www.lemarrakechstore.com/en/tad.html

Boel Töpel
0

Jag har aldrig hört talas om tadelakt tidigare. Kan du berätta vad det är. Lera, engobe eller en glasyr?

Boel

Leramani
0

Det är en blandning av lera och gips som stelnar och ser ut som sten och kan poleras till marmorshine.

Istid,  jag registrerade ett konto som privatperson hos Decomaterial.se och det var inga problem alls. Bara att shoppa på. 
Tryck på logga in,  sedan välj registrera ny kund och välj privat.

De Lapsus Resurgam

Istid
0

Edit: Leramani hann visst före, men jag låter det stå i alla fall.

Hmm. hur förklara? Har inte de exakta detaljerna i huvudet, så det blir på ett ungefär. Finns bättre beskrivningar på nätet, googla! :-)

Det er ett slags puts, en kalkhaltig blandning av olika mineralpulver. Naturligt är den ganska vit, men man kan tillsätta pigment för att få fram olika färger.

Man blandar det med vatten och smetar på ytan. Efter hand som det torkar går man över flera gånger så ytan blir jämnare och jämnare, tillslut börjar man polera med en blank sten, tror de använder agat men är inte säker, en slags glättning. Till sist gör man det ännu blankare med bivaks, olja eller såpa. När det har härdat färigt blir det i princip som marmor, och ska behandlas som marmor. Tvättning med såpa gör ytan bättre, mens sura saker löser upp kalket och förstör.

Ytan blir helt vattentät och har använts till bassänger, vattentankar, hamam, etc i Mellanöstern,  Nordafrika och romarriket. Den är däremot inte ångtät, så därför måste man ha ett annat tätskikt under om det ska leva upp till svenska regler för väggar och golv i våtrum. Det är mer vanligt i europa och är ett våtrummens rolls roys. Elegantare än kakel, mer lätthanterligt än sten.

Det var bassänger och våtrum, men det har också använts på möber, handfat, krukor, skålar, koppar, pärlor, etc. Tror ytan det läggs på måste vara lite porös för att det ska fästa, och får inte röra på sig för mycket, annars kan det läggas på vilket som helst underlag; betong, tegel, lergods, mindre träsaker (men inte hela träväggar, för de sväller och krymper lite när luftfuktigheten ändras, och då spricker tadelakten).

Istid
0

leramani: Vad får man ut av att registrera konto hos dem? Får man köpa tadelakt original då? (Eller är jag naiv nu?)

Leramani
0

Man kan köpa deras produkter,  ja.  vad menar du med original??

De Lapsus Resurgam

Istid
0

De har en produkt som heter "perfectino tadelakt pro" som är "utvecklad med traditionell tadelakt som utgångspunkt" men lättare att använda, som vem som helst kan köpa, och en som heter "tadelakt original" som är den "riktiga" tadelakten, men som de bara säljer till erfarna hantverkare.

Leramani
0

Aha.  Jag antar att man får ta kontakt med dem och påpeka att man tänker använda den på keramik.

De Lapsus Resurgam