Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2948 ggr
rakuLotta
0

skulpteringsfråga...

Har suttit ochkollat på youtube och sett en massa olika skulptörer…De bygger en stomme i ståltråd och aluminiumfolie ..sen på med lera. Blev inspirerad och tänkte testa…men undrar nu…vad händer vid bränning? Antar att det funkar…men vill bara veta innan så jag inte pajar min kursledares ugn…

zzaga
0

Med vanlig lera funkar det inte att bränna med ståltråd inne i lera.

solei
0

en så´n skulptur måste Du göra gipsform på, och se´n göra en ihålig skulptur av densamma. Du kan inte bränna lera med ståltråd o folie i, det lär spricka.

rakuLotta
1

Okej…man är ju blåbär på sånt här…tur att ni finns  som får svara på dumma frågor….TACK…det blir att göra som vanligt…men det var inspirerande ändå!

avalon
0

Du kan ju göra en ställning och bygga skuplturen runt. Sedan när leran torkat lagom så skär du upp den och tar ut ställningen och sätter ihop skulpturen igen.

Rozzy
0

Eller gör papperslera o bygg som du vill…

koko
0

Med betong skulle man väl kunna bygga runt vad som helst egentligen?

Vanja-K
0

Men kan man inte ha kantaltråd inne i leran för att göra dem stadig?Det har jag gjort.Men jag kanske fattade frågan fel?

Rozzy
0

Ja så klart man kan ha kanaltråd!

rakuLotta
0

Har inte riktigt fattat vad papperslera är för något…är det lättare att skulptera med…vad har det för speciell egenskap?

rakuLotta
0

Jag frågar ibland utan att läsa andra trådar först….så nu har jag redan fått min fråga besvarad  i frykis tråd : seminarium i papperslera….Låter som nåt jag ska testa….

avalon
0

7 Har du någonting annat, typ papper runt den då ? Eller tar du ut tråden innan leran torkar helt ?

rakuLotta
0

Funkar papperslera och Raku? Antagligen inte…för skört?

mariacot
0

Lotta ,Det funkar jättebra!

Rozzy
0

Är det någon som provat bränna en stor skulptur på plats?

Marie

lotta2
0

14,Nej, men jag skulle gärna vilja göra det. Det verkar ju jätteläckert!!