Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3338 ggr
laurelin
0

Stengods (?) som läcker?

Jag har köpt en lera på Cerama som heter "1446 Stengodslera, Sculpture", den har artikelnummer 1246. Den blir sotsvart när man glasyrbränner, innehåller 25% chamotte 0,5 mm. Enligt Ceramas katalog ska kan den brännas i 1220-1280 grader, skröj 1000 grader. På förpackningen står det skröj (forglödning) 1000 grader, max/min 1260 grader.

Mitt problem: när jag drejar med den, skröjbränner i 970 grader och glaserar med blank stengodsglasyr (1250 grader, 30 min utjämning) så blir det inte tätt. Utan glasyr läcker det som ett såll (nästan i alla fall), och med glasyr läcker vissa kärl (släpper igenom fukt, sakta men säkert), andra håller. Jag antar att detta beror på att glasyren inte blir riktigt täckande, det är svårt att få den att "fästa" på det skröjade. Men jag trodde i min enfald att stengodslera skulle bli tät även utan glasyr… Vad gör jag för fel? Kan skröjtemperaturen spela roll för tätheten? Jag har tidigare bränt i 970 utan problem när jag jobbat med vit stengodslera utan chamotte (0000 SM). Och leran går ju upp i temperatur när jag glasyrbränner, då borde den väl bli tät då? Ska jag glasyrbränna hetare? Vill gärna kunna använda leran till bruksgods…

abbis
0

När du har skröjat i 1000 grader suger tungan fast godset när du lägger den emot..Om inte så har skärven tätnat för mycket och då fäster inte glasyren..

Sen är det konstigt att den inte blir tät i topptemp då den borde sintra😕

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Jag har haft samma problem med en lera som hette F100, den blev inte tät. Trist när en vas står på ett fint bord som blir skadat, iiinte kul…

sisela
0

Den svarta leran är väl egentligen tänkt som skulpturlera och fokus har förmodligen varit på andra egenskaper än att den ska bli helt tät.

laurelin
0

Frågan är om det finns någon lösning? Ska jag öka temperaturen i skröjugnen till rekommenderade 1000, eller kanske minska så att glasyren suger bättre? Kan 10-20 grader högre i glasyrugnen få leran att sintra? Det vore så kul att få det att funka, leran är ju så snygg… och härlig att dreja i. Men när den är otät begränsar det användbarheten och säljbarheten så mycket.

[rolnor]
1

Finns väl sånt medel som man häller i krukan som tätar (mjölk är inte bra, det ruttnar)?

loislane
0

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

[rolnor]
0

Kollade en gammal länk, men Cebex har slutat sälja det p.g.a. att man inte visste om det var giftigt. Kanske finns det nyare produkter, du får googla!

laurelin
0

Nu har jag precis laddat ugnen och ska köra upp till 1260. Hoppas att det hjälper…

stefanandersson
1

The är säkert som #3 säger som skulpturlera har dom satt temperaturerna så att den ska bibehålla skulpturala former och därigenom en bra bit under god sintring. När jag jobbat med liknande leror upplever jag det som att det bara är chamotten som håller ihop formen som ett skelett. – har några av er andra upplevt detta?

Men till lösningen. Problemet jag har haft är att leran är väldigt aggressiv mot glasyr, att den "äter" upp den. Det jag gjort är att använda trögare glasyrer som tål lite extra fluss från leran innan den försvinner och glasera tjockare. När jag inte velat detta har jag fått bra resultat genom att lägga en tunn porslinsengobe på insidan som "buffert". Om lagom tunn påverkar engoben bara insidan att bli mörkgrå istället för svart efter bränningen.

Hoppas detta kan hjälpa 🙂

laurelin
0

Intressant. Faktum är den åt upp glasyren ganska mycket… plus att det blev ganska märkliga färgeffekter. Jag testar som sagt att bränna lite högre nu (i eftermiddag så vet jag resultatet), vi får se om det hjälper. En del skålar hade dubbla lager glasyr, men då blev det lite bubbligt i botten. Och fortfarande otätt, men det blir kanske annorlunda med ett tjockare lager… porslinsengobe kan vara ett alternativ, men helst vill jag ha den grova svarta ytan om det går. Något tips på bra recept på bra och trög glasyr? Helst blank och transparent (färgen lär knappast märkas ändå).

laurelin
0

Nu har jag bränt upp till 1265 grader, 40 min utjämning. Det verkar som om de glaserade skålarna är täta (de har stått med vatten i 4-5 timmar utan att något trängt igenom - de får stå ett tag till för säkerhets skull), men det oglaserade läcker fortfarande. Det får säkerhetstest på allt som ska säljas.