Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2881 ggr
pyromanen
2013-12-04 18:14
2

Tabun

Fortsätter ett ämne som började i tråden om ljusstakar… (en tråd som ska få fortsätta vara en tråd om ljusstakar). Fast tabun var ju för intressant ämne för att bara sluta prata om 🤔.

Har du några tabun?  Eller har du haft några som du "lyckats" bryta? Kanske några du inte ens är medveten om?  Nu menar jag alltså tabun i keramik/form-sammanhang, är inte ute efter en diskussion om månggifte 🤐.

Jag har t.ex. inte gjort några hängande amplar för blommor. Och inga tomtar. Om jag tänker tanken så känner jag bara "NEJ tack!". Fast egentligen är det nog inte så svårt att bryta, tror att om bara jag kom på hur just MIN alldeles egna ampel skulle se ut så skulle det nog vara OK.

Ulla
2013-12-04 19:07
1

Servettställ. Och tomtar. Jag gillar tomtar i olika former och material, men jag kan inte få mig till att göra några själv.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
2013-12-04 19:45
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kompis som är keramiker  som spydde galla över alla som tillverkade muggar med namn…

Därför gör jag muggar med namn🙂

Jag gör det folk vill ha..Vill dom ha en tomte så självklart fixar jag en tomte..Jag gör hellre en tomte än jobbar extra som busschaufför som min kompis gör..

Finns inget jag inte vill testa på

Senaste specialbeställningen va denna häst..Är inget jag skulle kommit på själv men vill kunden betala X antal tusenlappar så självklart gör jag en häst

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
2013-12-04 19:51
1

Hjärtan på keramik har jag svårt för, väldigt många gör såna har jag sett, inget för mej (som jag skrev i en annan tråd så skulle jag kanske kunna göra hakkors istället?).

Månvind
2013-12-04 22:13
0

Jag vägrar sätta på gulliga dekaler eller dekaler överhuvudtaget. Fusk!

abbis
2013-12-04 23:07
0

Jag gillar inte heller dekaler

MEN skulle ett företag vilja ha 1000 muggar med logga ..då kör jag gärna dekaler..

sisela
2013-12-04 23:22
3

Finns såklart saker jag inte intresserar mig för. Har hittills aldrig satt hjärtan på nåt men kan inte direkt säga att det är tabu. Däremot hakkors kan jag lova att jag aldrig kommer att befatta mig med. Som Sverige börjar utveckla sig så finns det kanske snart en marknad för det, rolnor. Det mesta kan man ju sätta sin egen spinn på så det blir intressant att jobba med.

j-aan
2013-12-05 07:43
3

Mitt tabu är att jag alltid har haft svårt för att tillfredställa efterfrågan på en marknad. Exempelvis ägg och äggkoppar till påsk. Ljusstakar, lyktor, änglar och tomtar till jul. Ett konsthantverkskollektiv som jag var med i gjorde en marknadsundersökning som kom fram till att vanligaste kunden var en 53 årig kvinna från landsorten  och handlade för 350 kr. Man skulle då leverera keramik i det prisläget. Det skulle inte kännas rätt för mig att göra det. Egoistisk som jag i det här fallet är så tillfredställer jag hellre mitt behov än marknadens.

[davidskeramik]
2013-12-05 08:08
1

Jag har inga form- eller smakmässiga tabun . Sådant blir lätt elitistiskt. Men jag har personligen svårt för ett överflöd av hjärtan samt färdigköpta dekaler. Likaså vill jag inte tillverka sådant andra vill ha om det går emot min egen estetik, för gör jag det har jag vänt mig bort från den inre kraft som gör att jag skapar keramik, och då kan jag lila gärna lägga ner.

[ton]
2013-12-05 08:35
0

#8 pratar du inte mot dig själv? och vad är det för fel på eliten?

[rolnor]
2013-12-05 09:49
0

sisela; Det här med hakkors är s.k. "humor".

sisela
2013-12-05 13:03
4

#10 liksom svaret var så kallad galghumor, med en underton av bekymring för det politiska klimatet i Sverige.

[davidskeramik]
2013-12-05 14:12
3

9: Jag gillar inte hjärtan och dekaler, men det är ej heller tabu för mig, har knåpat ihop några hjärtan i mina dar. :) Elitism är för mig när en liten grupp säger till andra vad som är rätt och fel. Det känns trist och hämmar kreativiteten.

sisela
2013-12-05 17:18
0

Man kan ju göra dekaler själv också. Ni som inte gillar dekaler, menar ni alla eller mest köpta bokmärkesliknande blomdekaler? Kom på ett tabu jag hade förr. Köpta färdigblandade glasyrer! Usch och fy, haha. Sen upptäckte jag vad skönt och lätt det kan vara om det finns färdigt, precis det man ska ha. Mer tid till att skapa än att jaga färg och yta. Nu har jag börjat utforska egenblandade glasyrer igen. Nåt annat jag inte har lust att göra är fyrkantiga fat med lätt uppböjda hörn. Det är kanske mitt tabu, men handlar mer om att jag tycker det både är helt ointressant att göra och att se på. Har gjort några i början av "karriären" men aldrig mer.

Godsagare
2013-12-05 18:45
1

Göra mönster på mina stora vita fat och… Just det, kan inte komma mig för att göra dem annat än, vita.

abbis
2013-12-05 18:56
1

Tänker jag efter så är nog inte former och dekorer som  är tabun för mig..

utan mer att inte kapa någon annans design rakt av mer mitt tabu..

att alltid skissa på egna former och modeller är viktigt och en yrkesstolthet..för mig..