Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2350 ggr
rakuLotta
0

drejfråga...

Har suttit och kollat på youtube igen…

Jag som är rätt ny på drejning…varför använder de en liten natursvamp när de drar upp leran…är det för att det ska komma fukt jämnare?

Sen använder de en värmepistol och värmer längs  med hela pjäsen…oftast på stora grejer…är det för att den ska bli läderhård snabbare eller?

susanne.k.wall
0

Svampen är antagligen till för det.

Varmluftaren vet jag en del som använder speciellt när man bygger stora urnor, ringlar osv, då får man leran att torka fortare. Har aldrig provat det själv. Susanne

lotta2
0

Man kan vara svampdrejare eller ej, jag själv är en sådan ibland. Om man har en trög lera som behöver mycket vatten för att bli trevlig att dreja så är det mycket behändiga att lyfta med svampen så får man perfekt fuktighet hela tiden jämt. Jag gillar känslan också av svampen. men på vissa leror behövs den ju inte alls, tycker jag.

Jag använder värmepistolen ibland om jag ska dreja mycket "svåra" saker som ex ett helt horisontellt brätte på ett stort fat eller något annat lurigt. Då kan man torka till med pistolen i rätt ögonblick så man fortsätta och dra ut en gång till innan det floppar. Drejar jag stora krukor i så är det bra att torka till lite inann man ska fortsätta.

rakuLotta
0

Tack för svaren…det är så svårt att höra ibland och ibland har de inga komentarer alls till filmerna så det är bra att få det bekräftat av er som hållit på lite längre….Nu är jag sugen på att dreja…kan knappt vänta tills kursen sätter igång.

Dolomit60
0

Jag har aldrig lyft krukorna med en svamp, men jag brukar dreja med svamp för att jämna botten ibland. Det är ungefär som att ha en stor näve, utan knogar.

När jag inte har gipsskivor använder jag däremot en värmepistol, och kör up och ner efter krukan, för att den ska bli fastare, så jag kan ta av den tidigare. Det är ofta grejer som annars skulle behöva stå på drejskivan en halv dag eller mer innnan jag vågade ta av det - med eller utan fatspade, vatten osv. Det är alstså förhållandevis stora saker. Man kan använda elektrisk, eller gasvarianten som sprutar eld. Det kan se väldigt dramatiskt ut, men leran tål det !

Ï värsta fall kan man använda en elektrisk hårtork. Den är inte lika effektiv, men kan användas.

Om man vill sektionsdreja kan man ibland också värma på en eller flera sektioner, för att snabbare kunna bygga på nästa sektion. (NU är det altså tal om RIKTIGT STORA saker)

Min lärare på "Tekniska skole" använde värmepistoler till att åstadkomma sprickor i leran, i dekorativt syfte. Han lade en porslinsengobe utanpå stengodsleran. Engoben spricker, eftersom den krymper mer än stengodsleran. Men sprickan fortsätter inn i stengodset. Genom att dreja innifrån kan man i viss mån styra sprickorna. Det ser oftast väldigt skröpligt ut (men det är det inte) och han säger att det var svårt att sälja det. Själv har jag inte riktigt provat metoden.

rakuLotta
0

låter spännande…jag gillar när det ser gammalt och skröppligt ut(gärna som om det är nåt gammalt arkeologiskt fynd…både vad gäller form och glasyrer)

Förstod dock inte det där med att dreja inifrån….får man lägga på en bit och bara jämna ut då eller?

Tack för tipset!

Dolomit60
0

>>>Rakulotta:

Nej, altså, om  vi förutsätter att du antingen har en väldigt klar bild av hur krukan ska se ut som färdig, eller att du är öppen för att experimentera mer eller mindre med formen.

Då du har en form som inte är HELT färdigdrejad, låt oss säga en cylinder för enkelhetens skull.

Du engoberar du cylindern med ren porslinsmassa, där du vill ha spricorna. (Det måste givetvis vara ett större område, eller hela krukan - några småfläckar skapar ju inga sprickor.)

När du har engoberat cylindern, som fortfarande befinner sig på drejskivan, så tar du fram brännaren. porslismassan krymper snabbast, medans stengodset tar för mycket plats, så att säga. Därför bildas sprickor som fortsäter inn i stengodset.

Du har nu en cylinder med sprickor i. Vil du nu ha sprickorna större på mitten, så sticker du in handen i cylindern och drejar ut en "mage" på krukan. Där magen är tjockast, blir sprickorna större. Ska man göra det, så får man förståss räkna med att krukan blir tunnare, när man drejar, så. Precis som när du har en cylinder, och tänker dreja en burk, eller en bullig flaska. Bara med den skilnaden att du drejar bara med ENA handen - den handen du har inne i krukan.

Det är inga jättestora förändringar man kan göra kanske, men det förändrar sprickorna !

Jag har nästan inte använt metoden själv, utan mest sett demonstrationer. mendet gäller - tror jag- att kunna avväga tjocklek, bedömma hur djupa sprickorna blir osv. först. Ju thjopckare engobe, ju kraftigare sprickor t ex.

Men om man gör formen UNGEFÄR som den ska vara, och lämnar lite lera där man vill att sprickorna ska vara kraftigare, kan man nöja sig med att dreja ut mer just där efteråt.

Vill man att det ska se gammalt och nött och skevt ut, så gör det ju exempelvis inte så mycket om det blir skevt, och i så fall kan man dreja ut krukan, utan att följa hela varvet runt osv.

Men man kan altså inte dreja inn, utan att riskera att sprickorna försvinner, eller möjligen att sabba själva pjäsen. Man kan altså inte göra halsar där man har gjort sprickor exempelvis.

Men man kan göra en hals FÖRST, och därefter dreja ut "kroppen" på krukan. Är halsen smal kan man ta en svamp som man bundit fast på ett penselskaft exempelvis.

Man ska se upp med att inte stryka för mycket engobe på kanten. Då kan man nämligen få sprickor som så att säga klyver krukan, i stället för att få dekorativa sprickor på krukans yta.

Det är svårt att beskriva det, men jag hoppas det är begripligt….

Om jag inte lyckas uttrycka mig förståligt, får du fortsätt fråga, så skall jag försöka ta mig samman, och skriva ner det på ett mer genomtänkt sätt, eller möjligen kunde jag göra en bildserie, som jag lade ut……

He, he nu sitter jag och kommer på ideér som jag kanske kan använda den här tekniken till  - det var kanske bra att jag fick frågan

MVH

Anders

rakuLotta
0

Anders, Vad snällt att du tog dig tid att svara så utförligt. Det låter som att det är svårt att dreja utan hand på utsidan…att pjäsen skulle "ge sig iväg"….får testa på nåt litet först….Men det låter absolut som nåt jag vill testa.

Bra att jag satt griller i huvet på dig oxå….

Vi kanske kan få se nåt färdigt resultat av dig här framöver…

MVH Lotta

Dolomit60
0

Det funkar efter bara lite övning, och är inte så svårt som det låter.

Det är möjligt att det komer något här på forumet, av de ideér som föddes i tråden häar. Men jag lovar inte något. Jag har redan lovat allt för mycket i förväg, sm ska iverksättas först……

Och så vet jag ju inte om det jag tänker på funkar riktigt ännu.

Hubert
0

Använder svamp när det är grov chamotte så sliter det inte så mycket på huden. Har även vatten i den som jag sakta pressar ut för att få jämn fuktighet när jag drar upp objektets sidor./louise