Symposium 2014!
Hej! Efter vårt succésymposium vill vi såklart göra ett till. Men då det är vårt symposium behöver vi allas hjälp. Ni som var där senast, vad var bra? vad vill ni ändra på? Som flera av er vet så stod några av alla våra kompetenta medlemmar för workshoparna och föreläsningarna och denna gång behöver vi ett tiotal nya. Är du en av dem eller har ni några förslag på medlemmar som kan stå för innehållet? Skriv gärna till oss sajtmedarbetare eller här i tråden om detta. Dessutom behöver vi några som stöttar oss under genomförandet, är du en "roddare"? (det ordet har jag aldrig använt tidigare ^_^ )
Ja, det var riktigt lyckat! Det vill vi göra om. 😃
Det var också kul att flera redan direkt efter symposiet kom med förslag på vad de kunde tänka sig att bjuda på nästa gång. Jag hoppas att de inte hunnit glömma detta, för det var verkligen flera intressanta ämnen/workshops som föreslogs.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag vet att vi fick många bra förslag. Kan vi inte ta upp dom igen så att vi som grupp kan fatta besluten? 🤔
Förutom hur så är det bra om vi diskuterar var och när (innan våra alternativ minskar). 👋
Va bra att ni tar upp detta så tidigt, i alla fall känns det som tidigt nu…
Det tidigare symposiet hade en jätte bra bredd på programmet tycker jag.
Tid och plats var också väldigt bra. Är det något som man kan fortsätta med och få kontinuitet i?
Något som jag efterlängtar är att någon av de som åker till Kina i november kan visa bilder och berätta om det. Kan inte du Stefan fråga om någon av er vill det?
En till: Salt/soda bränt skulle jag vilja se/höra om.
Ännu en: Försäljning. Ett "hett" ämne som vi diskuterade utanför programmet en hel del i olika grupper (men helt oplanerat).
Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se
Och så vill jag fråga: en "roddare" kan ni beskriva det mer. Hur långt innan bör man vara där, planeringsmöten eller bara hjälpa till där och då?
Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se
#3: Vi var på Leksands fhsk och det blev lyckat och att ha oss kontinuerligt är säkert attraktivt för de flesta skolor/ gårdar/ etc. Vilka alternativ har vi? Det bör finnas en verkstad (gärna) välutrustad med ugnar och annat. Boende för 60 (?) och ett kök som kan erbjuda mat och dryck.
Angående Kina, tror jag säkert någon av eleverna som kommer med att tala om sin resa och kanske sin start på HDK eller Konstfack?
#4: "Roddare" kan göra en del av arbetet innan och under symposiet. Det kan gälla att ringa de som ska föreläsa innan och se vad dom behöver, till att springa och hämta en kavel under en demonstration. Senast träffades Jag, Ulla och LenaR på kvällen innan och gick igenom allt och kom iväg samtidigt som övriga deltagare (skulle jag säga, var det så Ulla och LenaR?).
Ja, så var det. Men det berodde på att du Stefan redan kände till stället och var hemmastadd där. Utöver det räckte det att vi talades vid på telefon/skype några gånger och dessutom höll kontakt på iFokus för att planera och stämma av läget. Allt det praktiska runt mat och boende sköttes av fhsk, och det tycker jag är ett måste att det är så.
_
_
Puttar upp den här.
Jag vill gärna höra av er! 😃
Plats? Leksands fhsk är på förslag, men det finnas väl alternativ? Skolorna fyller sina sommarprogram redan.
Tid? Tidigt på sommaren, sent. Kanske till hösten, våren men då är det svårare med platsen
Innehåll? Det är här ni är stjärnorna 😉. Ni behöver inte vara proffs bara visa/ demosterar något som andra kan vara intresserade av (kan ni något som brukar tas upp i forumet, passa på att visa det live). Ni som var med senast har säkert flera förslag.
Misstog mig på vilken sorts hjälp ni ville få. Tur är att språkrådet hjälpte till med ett homofon till roddare som är vanligt här på Åland http://www.sprakradet.se/6891
#8 Du tänkte att vi efterlyste folk som ville virra runt och stöka till? De kommer nog ändå, utan att man särskilt bjuder in dem. 😇
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Hej! Jag kan ju börja med att säga att symposiet var en av höjdpunkterna detta år, jag njöt varje minut! Sen gjorde det sitt att det var så fina omgivningar och god mat. Jag tycker Leksands folkhögskola var ett perfekt ställe! Säkert finns det fler bra ställen men Leksand var kanon! Hade ingen aning om att det var så fint där (inte bara omgivningarna utan även lokalerna, verkstan osv). Sen tycker jag tidpunkten var väl vald. Varför ändra ett bra koncept? :)
#10: noterat Angående #11 blir min fråga: känner någon till ett bra ställe? Tillsammans har vi säkert varit på alla skolor/ verkstäder/ gårdar. Våra behov: •verkstad med ugnar •föreläsningssal •boende 40-60 •matservering •någon med lokalkännedom?
Leksand är väl jättebra om dom vill ha detta igen..Ligger mitt i landet så det inte blir för långt att åka för vissa..
Håller med jessika🙂
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#12 Det du nämner finns även på Kyrkeruds folkhögskola i Årjäng. Dock ligger det mindre centralt om man tittar på Sverigekartan.
Om det funkade bra i Leksand ifjol finns det då något egenvärde i att flytta till annat ställe?
#14: Värdet med att byta ligger i att symposiet kan röra sig runt i sverige så att fler kan delta ngn gång
Hur svårt kan det vara att åka lite i Sverige? även om landet är långt så åker man ju till Kina och så vidare, så att vara strategisk i förhållande till avstånd är nog fel tänkt. Vill man till ett sådant symposium så hittar man nog vägen dit. Och det där med mitt i Sverige är också en konstig tanke, man kunde ju lika gärna säga att det skulle vara utifrån populationen och inte geografin så flyttas mitten ganska langt söderut. Och så kan man ju fråga sig hur langt är det för en Franskman eller en Japan som gärna vill vara med? tänk stort!
#16: Man kan så klart tänka på många olika sätt.
Jag tänker att symposiet även denna gång ska vara av och med våra medlemmar och att det inte behöver vara större.
Nej det är klart, och trevligt. Men var är mitten av Sverige med tanke på antal resta kilometer? skall man summera allas resa och dividera och se vart mitten ligger eller vad? Nej det skall väl bara vara där det är lämpligt med tanke på keramiken och boendet, och om det är trevligt.
Jag tycker också att Leksand var ett fantastiskt ställe men idén om att det det flyttar runt är sympatiskt. Jag vet att jag nämnde att nästa år är ju Umeå Europas kulturhuvudstad och att lägga keramiksymposiumet här skulle vara fantastisk ur många aspekter. Tyvärr ligger de folkhögskolor som har tillgång till keramikfacilitetet en bra bit utanför Umeå så jag har inget självklart förslag på en lika smidigt plats. Keramiklokaler kan jag fixa men resten… Kan ju blir en hel del roddande med mat, boende ect.
/Eva-Karin
Umeå är fint, men det skulle innebära att flertalet fick en mycket lång resa. Jag som är uppväxt på en ö av storlek 2 x 3 mil får ju blodsmak i munnen bara jag tänker på Östersundsresan med familjen för några år sedan 🤫
Tips. Löftadalens folkhögskola.
http://www.regionhalland.se/vara-skolor/loftadalens-folkhogskola/
Jag tyckte om Leksands folkhögskola som plats, men om ni behöver ett alternativ så finns Ålands folkhögskola. Ganska lättilgänglig trots avståndet, minns att jag såg Viking Line busshållplatser där uppe i Dalarna.
Vi har diskuterat några alternativa platser för vårt nästa symposium, men har till slut bestämt oss för Leksand eftersom det fungerade så bra där förra gången. Umeå föll på målsnöret då det verkar bli för besvärligt att arrangera något där. Annars hade det varit en bra idé att förlägga symposiet till Europas kulturhuvudstad.
Skynda dig nu att lägga till en sak på din önskelista till jultomten - pengar så att du kan anmäla dig till symposiet i Leksand i sommar. 😃
_
_
Vilket datum blir symposiet?
Jag lägger ut information i dag. Datum blir 7-8 juni.
_
_
Tack Ulla!
Hur mycket kosing behöver man be tomten om, undrar oinsatt?
Ska genast publicera ett inlägg med fakta.
_
_