Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5050 ggr
[rolnor]
3

Harpäls?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är ju en riktigt åtråvärd glasyr. Jag har gjort en del experiment och jag har kommit fram till detta som bäst;

Glasyren innehåller järnoxid och lite litiumkarbonat som ger strimmor, bränd i reduktion.

[rolnor]
1

Någon annan som experimenterat?

[Ante333]
2

Tycker bäst om Zink/Barium harpäls typ fribergs

[rolnor]
1

Ja, hans recept skulle jag inte tacka nej till….!

[Ante333]
0

Fin porslins lera och massa prover så hittar man rätt.. men formerna helt underbara. kombinationen glasyr och form är ju inte det lättaste

[ton]
2

lite rutil eller titan i glasyren är bra. en temmokuglasyr och tunnt översprutad med en vit mattglasyr funkar också.

[rolnor]
0

Tack för tips! Vore kul om ni kunde bidra med ett foto på era glasyrer.

L.A.E
0

#5 Den glasyr varianten kunde man bränna i min snabba vedugn och kanske dra ut på bränningen lite. Om inga ungdomar kommer hem till tolvslaget vid nyår, då skulle vi bränna in nyåret med en fin ved bränning vid 12 slaget. Den snyggaste raketen blir väl lågorna ur skorstenen då.

[ton]
0

Ja det skulle nog vara perfekt med lite reduktion.

j-aan
3

För 30 år sedan kom jag över en analys på en harpäls från Kina. Räknade fram ett recept. Så här blev den. ( ursäkta  den dåliga bilden tagen med mobolen)

[ton]
0

ser fint ut, och lagom tjockt glaserad. Det är ju ofta just det som det handlar om.

[rolnor]
0

Jättefin, glasyren måste ju röra lite på sej för att det ska bli strimmor.

L.A.E
0

#9 Snygg glasyr.

Gjorde i dag ett fynd i källaren  av ett kilo  Ris skal aska. Låg längst ner i en stor kartong, hade helt glömt bort att det fanns i huset. 

Få se om det blir något bra av det.

j-aan
0

#12 Tack!

Kan säkert bli en fin chunglasyr av risskalaskan. (hur får man tag i sådan aska?)

L.A.E
0

Måste ha fått det från Tyskland  för det är skrivit på tyska på den.

Har fått reda på också att risskal är toppen att ställa saker på i vedugnar.Fick se en bild där man hade strött riskskal på hela ugnsplattan och ställt keramiken på det direkt.

stefanandersson
0

#13: är inte vassaska väldigt kvartsrik också? Det är väl snart dags att skörda på isen här i Alvik :) #0: jag skulle säga att det du har är början till en tessha-glasyr. Men det är ju bara ord och kanske inte det viktigaste. Med längre avsvalning tror jag att de kvalitéerna skulle utvecklas mer.

[rolnor]
0

Googlade tessha glaze men hittade ingen bra bild. Har faktiskt inte hört talas om den tidigare, intressant!

L.A.E
3

#16 God jul på dej ,här kommer liten julklapp.

Tessha Glasyr reduktion cone 10

krita       17.98 %

Natronfältspat 23.60 %

Bentonit          6.74 %

Ball Clay  22.47 %

Kvarts     29.21 %

+ Rödjärnoxid 13.48 %

Ingen bild tyvärr på glasyren och den är minst 25 år eller äldre

Hälsningar Tomten

[rolnor]
0

Tack tomten!

Intressant recept, en hel del Ball Clay, ingen kaolin, rejält med järn. Bentonit är ju bra så att glasyren är lätt att röra upp. Förstår att det är viktigt att bränna ganska högt, ska testas!

stefanandersson
0

#16: Tessha kan se lite olika ut… mer precist är nog "tea dust" ☝️

[rolnor]
0

Googlade Tea Dust och hittade lite om den, det står att det ska vara lite magnesium i och att den drar mot grönt, lite bilder;

http://www.teadust.com/gallery/mo/mo_da_586.htm

Det är väl så att dom här fältspatsglasyrerna med mer eller mindre järn i går i varandra, inga klara gränser. Ser verkligen fram emot att få min nya el/gas-ugn och komma igång med att bränna prover igen.

[rolnor]
0

Här är en annan kul glasyr, jag glömde gasen på i ugnen under avsvalning ned till 900 C, jag råkade somna ifrån den. Normalt är det här en vanlig temmoku, men det blev lite kristallisering av järn vid dom här betingelserna;

Istid
0

Den är fin.

stefanandersson
3

#20: Visst ter sig gränserna som otydliga. Jag har förstått det som att gränserna först blir tydliga när man blandar in historia och geografi. –  För oss som tänker kemin enbart flyter allt ihop.

Det är ganska vanligt att de kinesiska glasyrerna beskrivs som fältspatsglasyrer men senare studier tyder på att de inte var det – snarare lerbaserade. I mitt eget arbete verkar det stämma väldigt bra. En bra grund för harpäls är t.ex. en blålera…