sockerraku
Är det någon som vet hur man bränner sockerraku eller candyraku? Jag har sett så mång vackra saker i denna teknik men har förgäves länge försökt begripa hur man gör. Jag vet bara att man använder sig av peel-off metoden men att man i någon del av processen blandar in socker. Om någon vet snälla tala om det för mig, jag vill så gärna prova.

En keramiker i Göteborg, Karin Östergren, medlem i Sintra arbetar med denna metod. Hon kanske kan hjälpa dig.
Slå ordet candyraku på gogglen, så kommer det lite inf.
Oj, det låter spännande! Jag har inte ens hört talas om socker-raku! Måste genast undersöka…
—-
Spana in: Keramiklerklutt på Instagram
#3 jag kollade sent igår kväll på allt om sockerraku eller candy Raku. Intressant, det finns egentligen ingenstans något exakt recept på detta. verkar så hemligt!!!!! Ju mer jag läste ju mer nyfiken blev jag. var innne på engelska och amerikanska saiter. Ingen riktig inf. Nu har jag skickat ett mail till en keramiker som jag känner. Få se vad han säger. Det kanske blir
där också.

http://www.ostran.se/harkiv/ost/2003/02/07/OST20030207B1ENU1018_1_3.htm
Slog på sockerraku på Google och fick frågan: Menade du sockerkaka? Det var väl lite kul?
Länken ovan kom fram, hoppas den kan va av lite intresse./Susanne

# 5 Du är allt en skämtare du.
Skönt att se att inte bara jag hade problem att få fram info om sockerraku, innan jag kastade fram frågan här hade jag finkammat nätet (inkl sockerkakan).
Jag har svårt att tro att beskrivningen på Karin Östbergs reportage stämmer, jag tror inte man blandar socker med glasyr.
Med det lilla jag fått fram har jag förstått att man ska blanda socker i lera som man lägger på det skröjade innan rakubränning, men jag är inte hundraprocentigt säker och mängden vet jag inte.
Visst är det lite spännande med något som verkar så hemligt!? Man måste bara veta! Dessutom blir det mycket vackert.

Det är ju någonslags peel off grej, iallafall det Karin Östberg gör. Så då har hon nog blandat sockret antingen i själva peel off engoben eller i glasyren som hon har ovanpå.
Jag hittade en sida med bilder av Karin Östberg. Det står utruckligen att föremålen doppas i blandning av socker, glasyr och porslinspulver före bränning- Som fungerar som ett slagt filter mot sot och rök. Det måste man väl tro på???

Har sökt lite mer på Candy Raku och fått fram att den som började med det heter Eddie Porck. Hittade en text ungefär så här på svenska (tror jag): Han blandar socker i "slip", det är väl engobe, och sen täcker det hela med rakuglasyr. Sök på Eddie Porck på Google, det kommer upp en del. Vi får forska vidare./Susanne

10, Det är så jag tror att Karin Östberg oxå gör. Finns även en annan svensk som jag har för mig gör så, Emil Berild. Kolla hans hemsida, kanske står nåt där !
Tack alla! Nu ska jag pröva, rapporterar sedan hur det gick.
Hade visst en gammal länk där det skrivs om detta…
"
* Glazing *
Hello Gary,
I have been doing both Western Raku and Naked Raku for a couple of years. This past summer I tried Sugar Raku. Not having a recipe to go by I just took my regular resist slip and added 2 parts sugar to it. I dipped the lower portion of a vase into the regular slip and then poured the sugar slip over the top portion. I mixed the sugar slip slightly thinner for easy pouring. In the trials, the sugar slip produced finer more web-like crackle than the regular slip. I do believe that the sugar makes the slip adhere a little more because I was having adhesion problems with the regular slip (falling off in the kiln) but I didn't have this problem with any of the sugar slip pieces. The sugar slip however, did not adhere so well that it was difficult to remove. Charles and Linda Riggs shared their Pop- Off Slip recipe with me and I added 2 parts really cheap sugar.
Riggs Pop-Off Slip (by volume)
Hawthorn Fireclay 5 parts
EPK 3 parts
Alumina Hydrate 2 parts
Add:
Sugar 2 parts
I hope this will give an idea of where to start the Candy/Sugar Raku investigation. I have done some research on this and as yet have not found an exact recipe. I just struck out on my own and hoped for a pleasant outcome. I cannot guarantee that your results will be similar to mine and I hope they will be even better.
[Thanks Allyson M. This should give everyone a nice place to start with Sugar Raku]"
Väntar med spänning på Frykis resultat!
Fast som du skriver så är det nog bättre att vänta med candyn tills jag har nåt glättrat…..men jag kommer definitivt att testa framöver.