Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1825 ggr
AnnaCecilia65
0

Förvaring av råmaterial

Hej!

Jag undrar vad ni förvarar era råmaterial i och om ni har några tips på var man kan köpa bra förvaringsburkar/-hinkar.

Jag kör med 3- och 10-liters hinkar från Flügger till mina glasyrer, men tänkte att det kanske fanns nåt bättre till torra råmaterial..?

[ton]
0

Jag har en kompis som är kock så han får fina plasthinkar i olika storlekar som nog annars blir slängda tror jag. Så fråga på någon restaurang eller gatukök eller liknande!

pyromanen
0

Har också plasthinkar med lock från storkök.  För säck-torrvaror och återvinningslera skaffade jag 60-liters bingar med lock från IKEA (avdelningen för källsorteringskärl :-)) Köpte en sort som de reade ut skamligt billigt.

kladden
0

Biredskapsfabriken.se! Hinkar och plastbyttor till hyfsade priser. Ett oväntat ställe kanske men tillverkade egen ekologisk scrub som jag sålde och de hade ju burkar i alla möjliga storlekar.

Denna kommentar har tagits bort.
lerfan
1

Godisburkar är perfekta till råmatrial. Fyrkantiga så det passar bra på hyllor och är dessutom lätta att stapla. Fråga på godisbutik. De brukar ge bort eller sälja billigt.

abbis
1

Nu kanske du inte köper säckvis..Jag håller inte på och häller över i några kärl pga att det dammar så in i baljan..Jag har mina säckar står på en platta jag satt hjul på  sen drar jag en tråd om dom när jag har öppnat dom  och kör under säckarna på det jättestora arbetsbordet jag har..Får rum med en 10 säckar där..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[ton]
0

Arbetar du med glasyrprover på det viset?

Nadja_
0

Jag har nu 10L (ca 12-14 st) och 5-6 st 3L runda tomma plastburkar med lock från spackel och väggfärg på jobbet. Behöver tvättas såklart men det går lätt.

Om någon är intresserad då är det bara komma och hämta gratis, eftersom snart slänger vi dem. Finns i Östermalm, Eriksbergsgatan.

Istid
0

genomskinliga plastbackar från biltema. finns från 4 till 70-80 liter eller nåt sånt

sisela
0

Jag har bara kvar mitt i påsarna det kom i.

ramjambam
0

#3 - jag får gratis hinkar från en biodlare. Bina matas under vintern med en speciell socker som kommer i tioliters hinkar. Använder dem mera till glasyrer än torrmaterial.
Lösglass kommer i plastbehållare som är bra till råmaterial (såsom godisaskarna som har redan nämnts (#5).

Plastpåsar vittrar sönder efter ett antal år.

Viktigast är att se till att markeringen är läslig även efter en lång tid. Min ena leverantör använder papperslappar som kan trilla av ibland. Klar tejp över lappen håller den kvar.

Klar tejp över en papperslapp är superbra på glasyrhinkar, som också kan lida av att lappar trilla av eller blir oläsliga.

AnnaCecilia65
0

Tack för alla tips!

Istid
0

Jag skriver med permanent tuchpenna direkt på byttan. Visst händer det ibland att jag vill använda byttan till något annat, men då kluddar jag bara över och skriver nytt brevid/under/över. Förr eller senare kanske det blir fullkluddat med det lär ta sin tid och då får jag väl börja sätta dit frystejpremsor eller nåt att skriva på istället. Den dagen den sorgen.

missan9
0

Jag har använt plasthinkar från skolkök ett par ggr. Det var bra då jag höll på med lera. Gratis o allt fick jag dem. Har kvar några med glasyr i som inte jag behöver hör av er om ni vill ha något. Tel:070-4423038

Månvind
0

jag har köpt plastlådor med lock på Bauhaus. Finns i olika storlekar, är täta, stapelbara och fungerar superbra.