kurser,workshop ?
Ska bygga en ny train kiln i sommar . Frågan är om man ska bygga den själv ,eller som en workshop ?
Här på Forumet finns det ju ett antal kurser att gå på . Men det finns ingen sådär dröm lista på vad alla önskar att gå på ? Själv skulle jag vilja gå på en stor eldskulptur kurs , men det får man väl fixa själv antagligen ? En får väl åka till Hällefors och göra is-skulpturer i stället.
Var det drömlistan om kurser som skulle bli i denhär tråden?
Jo, skulle ju vilja gå drejkurs för Ruthanne Tudball.
Och jag skulle behöva en kort och skräddarsydd fotokurs för kameranollor. Jag har ett problem med fotografering. Och samtidigt tvärtom. Har bra blick för fina bilder. Ett flertal av foton jag råkat ta (inte på keramik) har hamnat i böcker och broschyrer mm. Har även tillgång till riktig bra digitalkamera. Men något inbyggd motstånd i mig stänger av när jag ska lära mig ställa in knappar på kameror. Kör bara med "A". Jag intresserar mig ICKE för kameror. Jag skulle behöva en kurs där någon säger till mig: vill du ha kort skärpedjup så vrid denhär knappen till 17 och denhär till 4 (utan några som helst förklaringar om bländare och sekunder och stängare och annat sjafs 🤔) och sen provar jag några kort och noterar siffrorna till nästa gång, några olika kombinationer som kan fungera för fotografering av keramik.🙂
Menar du att dagens kameror behöver sådana inställningar, klart med kamera till film och utan automatik så måste man ju vata det. En sak är iallafall säker och det är att det bliver bättre färger och behagligare när det är mulet ute så man slipper direkt solljus, och när det är snö ute så bliver det också bra ljus.
#1 Tittar på ugnen, är det ved? Reagerar på att det är så kort skorsten?
Instämmer med #2: En bra o lättförståelig kurs i föremålsfotografering skulle jag vilja gå! Har också ett visst motstånd mot de manuella knapparna på kameran och svårt att fota blank keramik på ett bra sätt, särskilt när det naturliga ljuset inte räcker till. Samtidigt upplever jag att fotona blir allt viktigare, när man ska presentera sina saker på nätet. På Etsy verkar man kunna sälja stenar från stranden -bara man har tillräckligt läckra bilder på dem!
Något för symposiet kanske?
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
#4 Du ser kanske hur Annika försiktigt trycker in veden med en annan pinne. Skorsten behöver inte vara lång och det gäller att hitta balans mellan in och utlopp för att få en total förbränning. Ugnen på bilden har vi bränt rätt många gånger på 3 timmar med reduktion upp till 1300 grader .Efter 10 bränningar så blir det ca 1-1,5 liter aska kvar.
#3 jag menar att jag inte lyckas ta kort jag blir nöjd med. Trots tillgång till proffskamera och belysning. Därför att mina ögon är jävligtbra på att se och kraven för att jag ska bli nöjd är motsvarande höga. Bland annat handlar det om att jag ibland vill ha kort skärpedjup och det får jag inte när kameran enbart står på "A". :) Har även gått ett par små kurser i produktfotografering. Det jag fick med mig från dessa kurser har handlat om belysning, använda olika sorters reflektorer mm. Men att ställa kameran på annat än "a" har jag däremot inte lyckats komma fram till.
#6 OK, har hört nån regel att skorstenen ska vara tre gånger höjden på ugnen men det är väl en myt. Imponerande att det går att bränna reducerande upp till 1300C på så kort tid med ved.
#5 Du kan nog få hjälp av FotograferingiFokus, dom är väldigt hjälpsamma!

#8 Det finns tummregler för hur man beräknar skorstenshöjden. En del horisentalt drag= en del skorstenshöjd. En del nedåtriktat drag= tre delar skorstenshöjd. Skorstenshöjden räknas från eldstaden upp till toppen på skorstenen. Lennarts ugn som vi ser på bilden har en skorstenshöjd på ca 140cm och det stämmer nog rätt väl med tummregeln.
#7 Pyromanen, du och jag borde byta kunskaper. Jag skulle vilja lära mig produktfotografering. Kameran klarar jag hyfsat bra, även om de nya digitalkamerorna skiljer sig en del från mina tidigare helt manuella analoga.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
När jag skulle köpa ny kamera så fick jag hjälp av några på fotografering i fokus att välja mellan 2 stycken. Det blev en Samsung NX 210 20,3 pixel och med wifi. Det hänger ju på fotografen och inte på kameran om det blir bra bilder eller ej. Gillar lätta och smidiga saker och den här kameran väger inte mycket mot vad andra kan väga.
Pratade med fotohandlare (flera olika) när jag var missnöjd med min digitalkameras förmåga att ge dom riktiga färgerna och jag fick samma svar av alla, att man måste behandla bilderna i ett redigeringsprogram på datan. Och så sa dom att vill man ha riktigt bra färger så skall man använda film.
Det är såklart baskunskap men det första man ska se till är ju att slå av blixten och använda ett stativ. Jag har några foton tagna med film och dom är finare än dom flesta jag tagit med digitalkameran.
Visst är det märkligt att man måste ha ett redigeringsprogram för att bilder ska bli bra.
Så det finns inga riktiga original bilder utan en massa manipulerade bilder istället.
Blir det inte rökigt med skorsten som inte går genom taket?
#15 Rökigt, nej då mer rök än på bilden blir det inte och reduktioner är superbra .
Man kan ha en mycket enkel digitalkamera utan en massa inställningar.. Men man bör lära sig bildhantering .. Jag Photoshoppar allt..och det är lättare än man kan tro..och roligt..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#7 Kort skärpedjup har inget med kameran i sig att göra. Du behöver ett objektiv som är så ljusstarkt att du kan ha en stor bländaröppning, sen istället för att välja A som i helautomatisk välja ett program som kallas bländarförval. I min kamera heter det Av på knappen men det kan skilja sig från kamera till kamera. Har du det förvalet har kameran en ratt som låter dig välja en så stor bländaröppning som objektivet tillåter, d.v.s. en så liten siffra som möjligt. Resten är bara titta tryck. Men tyvärr måste du lära dig trycka på några få knappar… Med de vanliga mängdkamerorna som oftast har ett fast zoomobjektiv kan man helt enkelt inte få ett riktigt kort skärpedjup vid produktfotografering. Ju mer man betalar, desto ljusstarkare objektiv kan du få, desto kortare skärpedjup är möjligt. Men om du har tillgång till en proffskamera har du förmodligen tillgång till ett fast s.k. porträttobjektiv som t.ex. kan ha siffror på bildsidan som är 1,7/55 eller 2.0/100. Gåtan för det korta skärpedjupet är att du då måste få kameran att fatta att den bara får använda den första siffran 1,7 som är största möjliga ljusinsläpp (bländare) och kompensera resten automatiskt. Presto, kort skärpedjup !
Om man kan photoshoppa sig till önskat resultat beror helt på vilket resultat man önskar 😉. Dom fotona jag vill ha går inte att få till med en pocketkamera + photoshop! Det är nog just det som är mitt problem. Mina ögon är proffs men när det gäller kameran är jag på förskolestadiet. Jag vet precis hur jag vill det ska se ut.
Photoshop använder jag ibland på pengjobbet. Tycker inte det är kul.
# 12 Att det inte skulle gå att få bra färger med en digitalkamera utan att behöva redigera allt i photoshop beror snarare på vilken kamera man använder och vilken datorskärm man tittar på dem i och om man ska skriva ut bilderna på papper. Ska det bli bra i slutänden måste hela kedjan vara kalibrerad ihop och det är överkurs för de flesta. Ligger en del sanning i det med färger och film men egentligen beror det på vad du ska använda bilderna till. Om syftet är att titta på bilderna på en dataskärm/TV eller använda dem på en websida är det digitalt hela vägen och då hjälper inte en gammaldags film. Har du inte en bra skärm hjälper inte en bättre kamera. Med digitalkameror är pengar kung. Är man beredd på att slanta upp kan man få precis lika bra färger som med film men stora skillnaden är att förr var det filmen som stod för färgerna och det var ju oftast samma film oavsett kamerapris. Numer är det kamerans inbyggda bildsensor som ersätter filmen och där får man vad man betalar för, lite förenklat.
Ja mest strul! nej det skall ju funka på papper och vad som helst om det skall vara någon mening med det. Visar man en orange grej som andra tror är röd och så vidare så bliver det ju helt fel.
Jag tycker också att detta skulle vara ett jättebra ämne att ha med på symposiet i juni! Claymore #20 vill då vara med där? Du verkar väldigt kunnig och det är jättekul att delta i programmet! (Deltog ju själv förra gången med en punkt om hur man kan sprida sina bilder på nätet).
Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se