köpa ugn...
Hej på er…skulle vilja ha lite råd….står i begrepp att köpa egen ugn.
Hellst skulle jag ju vilja kunna slänga upp 20 000 och köpa en helt ny…men ekonomin tillåter inte detta just nu. Hur ska man tänka när man kollar på begagnat?
Vad ska man INTE gå på…vilka frågor ska man ställa?
Jag har ju aldrig brännt själv….bara fått det gjort för mig av min kursledare så jag kan ju ingenting om ugnar. Det blir så konstigt när man då ska ut på marknaden och kolla och ställa relevanta frågor m.m.
Vore jätte tacksam om någon av er proffs kunde hjälpa mig
Lotta
Zzaga skrev ihop en bra tråd för ugnsköp, med många bra tankar. Här kommer länken: om du ska köpa ugn

Jag går också i ugnsköpartankar. Behöver byta upp mig. Har tittat en längre tid på begagnat. Vad jag förstått kan man gott köpa begagnat, ugnar har dåligt andrahandsvärde. Sen kanske man får Byta element. Jag gjorde misstaget att köpa för liten ugn. Men jag är väldigt nöjd med att den är toppmatad, mycket enklare att sätta. Sen skall den ha mått så att den går in där den skall vara. Viktigt är också vilken toppptemp den har. En fråga jag har vad det gäller ugnsval är: vad är det bästa, elementen i spår el. på rör. Trodde ett tag att på rör var bättre. Men efter info här på kif så förstår jag att den kan dra ihop sig på rören. vad säger ni andra?
Tack snälla, det var ju precis en sån tråd jag ville ha….jag är dålig på att göra research innan jag slänger ur mig frågor på detta forum..
Poja, visst det kan dra sej på rören men dom trillar ju inte av rören iaf, men slingor i tegel hoppar ju ur teglet med tiden och behöver stiftas fast och släpper ändå efter ett litet tag. Jag är klart för slingor på rör, men i 2 av mina 3 ugnar har jag ändå elementslingor i tegel tyvärr. Men visst, hade jag obegränsat med pengar så hade jag haft enbart element på rör, jag tycker det är mycket bättre.

Om man sätter märlor med jämna mellan rum, och kollar efter bränningarna så att dom sitter kvar ordentligt så kan ej elementen dra ihop sig särskilt mycket.
Nej, problemet är att om man har väldigt mjukt tegel som jag har i min ena ugn så släpper märlorna efter 1-2 bränningar oftast under bränningen, och då kan tråden pluppa ut under pågående bränning och hänga ner. Det är faktiskt väldigt irriterande. Dessutom blir ju tråden så pass skör att man inte vill sätta nya märlor vid varje bränning för dels så är ju risken stor att elementen går av, dels så är ju hela teglet full med hål till sist…

Aha ok, det problemet kände jag inte till !