Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5246 ggr
Bruzapetra
0

Borax...

Har läst nånstans att borax är vattenlösligt och därför ej bör användas. Kanske Fredholm…. Ja, i vilket fall, varför bör det ej användas? För miljön eller för att det avger nåt i användandet eller vad, vet ni?

Dolomit60
0

Jag har bara stött på borax i frittad form.

Jag har för mig att jag hört att borax skulle vara vattenlösligt också.

Om Borax är vattenhlösligt kan det ju förklara varför det mest förekommer i frittad form i keramiska sammanhang.

Anledningen till åsikter som att man inte "bör" använda borax kan ju komma ifrån, att det i så fall enkelt är opraktiskt att arbeta med i ren form.  I så fall gäller kanske inte regeln, om att man in te bör arbeta med borax om det är en ingrediens i en fritta (?)

Jag tror för övrigt att borax var en av de produkter, som kom till användning i försök att ersätta bly, när man börjat inse att bly inte var helt oprobelmatiskt i keramiksammanhang. I dag kan du köpa frittat bly på Cerama (I danmark i alla fall) Jag kan inte föreställa mig att borax skulle vara giftigare än så åtminstånde……

Det är många "kansken", och antaganden i det här inlägget. Det beror på att jag är osäker, men jag TROR att det är ungefär så det hänger samman……

Men jag ska försöka kolla det med mina böcker då….

saltglazed
0

jag har läst om nåt enstaka recept med borax i någon bok. men de e ju vattenlösligt, borax bör frittas innan. även frittor med hög halt av bor och alkali innehåller en viss mängd vattenlöslig bor och alkali. mina Kristallglasyrer med hög halt av alkalifritta kan jag inte ha för länge uppblandade de e kort sista förbrukningsdatum på dom.

Dolomit60
0

Jag minns att jag använde boraxfritta en del under åttiotalet. Men det är väl framför allt i lergodsglasyrer det används ?

Jag minns inte allt jag företog mig för tjugo år sedan, men jag minns mina många och långvariga försök att hitta en blyfri, blank, transperant lergodsglasyr som inte krackelerade. Jag tror det var i samband med detta jag använde boraxfritta.

Det närmaste jag kom var en blank glasyr,som inte krackelerade synligt, om den lades extremt tunnt, och brändes til 1040 grader. Jag har den fortfarande upskriven.

saltglazed
0

Många stengodsglasyrer har man bor i även bly för att uppnå vissa egenskaper eller effekter.

Bruzapetra
0

Tack för era svar! Har försökt leta lite och vad jag förstår så kan ämnen deformera godset pga av att det tränger in i "lerkroppen" tillsammans med vattnet?!! Har inte hittat att det är giftigt eller så….hmmm jag vet inte om jag känner mig så mycket klokare.

LarsT
0

Att säga att man inte "bör" använda borax är väl att ta i lite. Det finns ju flera råmaterial som är vattenlösliga, mer eller mindre, och man får ju ta lite svinn o variationer i den keramiska världen. Borax består av nästan 50 % vatten, resten är bor och natron. Ur giftsynpunkt är det inte speciellt giftigt för människor, mer än det vanliga med mask o.s.v. som gäller i princip alla ämnen om man är rädd om sig. Det ska inte heller spolas ut i avloppet enl. anvisningarna. Dock är det opraktiskt att använda, som flera skrivit, t.ex. är det svårt att lagra, då det suger åt sig vatten ur luften och lätt blir stenhårt. Ung. som Cornish Stone, det är ju också mindre kul, men används i många engelska recept. Klart att föredra är frittorna !

Jag har isolerat huset med ekofiber, d.v.s. flisat returpapp, och det är brandskyddat med borsalt. Det gick ett program på TV ikväll, Skitiga jobb, där stackaren fick känna på det dammiga jobbet. Men trots att jag såg likadan ut, fullständigt täckt av borsaltat pappersludd, kände jag inte av ett enda dugg obehag varken under tiden eller efteråt. Men det kanske inte var just borax utan nån annan borvariant…

helenahenstedt
0

Hej!

Min blank turkosa glasyr som en del efterfrågat recept på är ursprungligen en som kallas pussvit. Jag bytte litiumkarbonaten mot borax. Den är lite vitprickig i hinken, men är fin när den är bränd. Minns ej på rak arm om jag bytte rakt av, kan kolla om någon vill.

På min sida finns exempel.

Bruzapetra
0

Ja, den vill jag testa! Varför bytte du ut Litiumet? Jag har en blåturkos som jagh tycker är lite för "plan" i ytan, kanske din är roligare… Helst vill jag ´ha en riktigt turkos blank som krackar fint i stora sprickor.

bosse-cebex-gbg
0

Kristallin (ofrittad, vattenlöslig) borax, är en "Ej hälsoskadlig produkt enligt svensk lagstiftning". Den skall dock inte hällas i avloppet.

En sak som gör borax opraktisk att använda "rå", är att den lätt kristalliseras i glasyrhinken, efter en tids förvaring, i alla fall om någon större mängd ingår.  Man bör m.a.o. bara blanda småmängder i taget av sådana glasyrer.

Månvind
0

om ett recept anger Borax - kan man byta det mot boraxfritta och i så fall hur mycket? Samma mängd?

[rolnor]
0

Du får kolla sammansättningen på frittan för att räkna om receptet i glasyren, jag skulle nog pröva att byta rakt av som experiment dock.

lena0018
0

Skillnaden borde väl egentligen bara vara att frittan inte har kemiskt bundet vatten?

[ton]
0

Nej en fritta innehåller ju så klart en del kvarts för att kunna bli ett silikat så man måste känna till frittans kemiska sammansättning! och så måste man kunna förstå varför borax ingår i receptet, är det beräknat till råglasering så kan man inte bara byta ut det eftersom borax har en gunstig inverkan på glasyrens fäste under brännförloppet.

Månvind
1

mhmm. jag har gjort ett test där jag bytte rakt av. får analysera på djupet om det inte fungerar. Tack för svar :-)