Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2106 ggr
rakuLotta
0

raku spörsmål..

Jag har inte brännt Raku så länge och har en fråga angående när man lägger över det glödgade i sågspånet. När vi gjort det på kurs så lades det bara ner i en skottkärra med spån i. Inget lock över…det fick ryka fritt ( det var inte skönt för ögonen…farligt?)  kursledaren sade även att det var viktigt att det var spån av lövträd…Är det så?

Sen lades grejerna snabbt ner i vatten…men jag har oxå hört att det inte är själva vattnet som skapar krackeleringen och att man lika gärna kan ha det liggandes uppe…om man är rädd att sakerna ska gå sönder av påfrestningen…och lägga ner det när det inte är så jättevarmt.

Ett par klot som jag gjorde blev inte så svarta på de partier som inte hade glasyr på , som jag hade förväntat mig. Hur gör jag för att det ska bli så svart som möjligt? Nåt speciellt knep?

pyromanen
0

1. Snabbt i sågspån = reduktion, fitt framme = oxidation  olika färger/effekter behöver olika behandling.

Med de glasyrer jag använd blir det gott om krakeleringar utan vatten alls.  låter det svalna nere i spånet altså.

Tycker det är hemskt att hålla påmitt i den stickande röken, skule inte vilja hålla på utan lock!  hittade en gammal plåt-peal-soptunna = super!

Svart = mykcet reduktion= snabbt ner i spånet och gärna att detta fattar eld.

lycka till!

rakuLotta
0

Tackar….ska genast till IKEA och inhandla tunnor istället….

avalon
0

Jag anväder aldrig vatten för jag tycker det är lättare att grejerna spricker då, dessutom får man ju inte samma effekt med krackeleringarna eftersom dom inte blir svarta då. Så jag kör ner i spånet, och så får det svalna i luften när det är färdig reducerat.

avalon
0

Just det, det där med lövträd har jag aldrig hört. Sa hon varför ? Man kan ju använda vad som helst som brinner egentligen, beror på hur man vill att det ska se ut.

rakuLotta
0

Kommer inte ihåg vad hon hade för argument. Ska fråga henne nästa gång jag träffar henne. Angående materialet att reducera i… Vad menar du med beror på hur man vill att det ska se ut?

Om man lägger i nåt annat..typ tidningspapper…, grenar/löv..vad blir effektendå?

Blir det täckt ordentligt eller måste det va nåt som täcker in hela pjäsen ?

avalon
0

Det är svårt att beskriva exakt hur det kommer att se ut, men det ser ju inte likadant ut om du har haft tidningspapper el. sågspån. Det där måste man nog testa, och se själv skillnaden. Om hela grejen ska vara täckt beror ju oxå på hur kraftig reduction man vill ha. Som sagt var, experimentera själv är nog det bästa !!

Ulla
0

Det där med att använda sågspån av lövträd beror antagligen på att barrträd ger mera märken av tjära som kan vara svåra att tvätta bort.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Jag reducerar bara i tidningspapper. Gör ett bo och slänger i mer efter grejen är i. Jag får kraftigare eld med tidningar tycker jag och resultaten passar mej bättre. Plus att det alltid finns en tidning tillgänglig året runt. Annars använder jag samma spån som vi har till hönsen från Granngården. Doppar aldrig i vatten, jag tycker det spricker väldigt fort då, jag låter det svalna i reduceringsbehållaren. 
Jag har också hört samma sak som Ulla om tjärmärken, samt att just barr skulle innehålla vissa andra ämnen som fastnar lätt. men jag har å andra sidan sett mycket snygga saker m märken av pinjebarr också…

Vavrakeramik
0

Stora spån ger stora märken på godset, halm ger stråmärken…

rakuLotta
0

Såg på youtube att när de satte ner det brända i en tunna satte de på locket direkt, lade runt en "tygfilt" och sprutade vatten på den.

Nån som har en aning om varför och vad just detta hade för effekt?

Godsagare
0

Jag har också läst nånstans om tyg (eller blött tidningspapper) ovanpå locket och jag tror det hade med att då "krympte" locket och slöt därför tätare om tunnan. Bättre reducering då antar jag. Sen slipper man väl den utsipprande stickande röken…

rakuLotta
0

Aha,….kan mycket väl tänkas. De hade klätt insidan av tunnan med tidningspapper som de vikit ner över kanten och det syntes att locket på tunnan satt hårt…hon hade problem att få av det.

Tack för hjälpen…

solei
0

Blir det lika svart med tidningspapper som sågspån?

Dolomit60
0

Jag har ofta använt sågspån huvudsakligen från fura, men har aldrig haft problem med någon kåda. Jag har även använt halm, och fått utmärkta resultat. (Tycker jag själv i alla fall.)

Tycker inte skillnaden mellan sågspån, och halm är så fruktansvärt stor egentligen.

En gång har jag dock försökt med spån som vr så tora, at det inte ville fatta eld riktigt. Det blev inte så lyckat.

Jag har tidigare använt vatten, me nslutat med det. Ibland använder jag dock blomspruta. Men visst blir krackeleringarna svarta även med vatten. Det har i alla fall alltid mina blivit.

Denna kommentar har tagits bort.
solei
0

#14 har Du erfarenhet av tidningar, verkar ju enkelt.Skulle vilja veta om nakenrakun blir lika svart då?

Läste någonstans; att doppa i vatten är onödigt, man bara utsätter godset för onödiga spänningar och man får inget speciellt annorlunda resultat.

rakuLotta
0

Jag lägger inte ner det i vatten förrän det svalnat avsevärt..då bara för att tvätta av sotet. Det är väl möjligen för att man är så nyfiken på resultatet att man är lite för snabb i vattnet…eller att man är många som bränner samtidigt och inte har så många tunnor att förvara det i så att man måste ta ut dom…men de behöver ju som sagt inte i vatten med en gång.

Jag använder mig av trädgårdslandet när det är färdigskördat. Bara att göra en liten grop, i med sågspån och på med vilken metallspann, gammal konservburk modellstörre som hellst.

PÅ you tube har jag sett att de använt tidningspapper med liknande resultat som spån. Slå bara på Raku så finns det massor av filmsnuttar att titta på.

solei
0

OK då provar jag utan att åka o köpa sågspån. Glad

lotta2
0

"Går lika bra med selleri", nej men med tidningspapper… Jag har inte märkt någon större skillnad på papper eller spån på rakun alls. Men jag ska på skoj testa nästa bränning att reducera i två olika behållare med tidningspapper och en med spån. Men vad jag vill minnas så såg mina grejer helt likadana ut med spånet, innan jag började med pappret. Jag tror det beror mer på hur mycket man har och hur mkt det får brinna till inna man försluter än vilket material man använder.

avalon
1

En del glasyrer blir annorlunda beroende på vad man reducerar med. T.ex. en som jag har som är en ganska rinnig kopparglasyr ser helt annorlunda ut med spån och papper. Svårt att förklara exakt hur. Men jag kan tänka mig att t.ex. en vit krack glasyr inte blir så himla olika.

lotus
0

använder alltid spån gärna gammalt från någon gammal vind om det finns.Det är viktigt för mig att det oglaserade blir svart.Kopparglasyrer blir hårt reducerade dvs inget syre kopparfärgade röda men mindre reducerade grön-turkosa.hur det förhåller sig med den vita har jag ingen aning om,däremot kan man spreja vatten på för att få ytterligare krack,annars har jag helt slutat med vatten.

Vanja-K
0

Jag brukar få mitt spån från skolslöjden. Men det visste ni väl kanske att det går att få från skolor.Kanske är det inte bra, vad vet jag. Vet ni????

Rozzy
0

Bra tips att sluta med vattnet  Glad