att centrera leran
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
sådan.kan man så kan man.
Riktigt fint, intressant att han använder så mycket vatten när han drejar, vissa skulle nog tycka att det är fel, jag använder själv en hel del.
Lätt som en plätt.
Ja han använder alldeles för mycket vatten..😕
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Var och en blir salig på sin fason :-) Jag har haft lärare på kurser som jag gått som pläderat för att mycket vatten är det enda rätta. Andra har sagt precis tvärtom. Alla har varit jätteduktiga drejare med sitt sätt. Så nu gör jag det som passar mig själv bäst. Det varierar faktiskt med vilken lera jag använder. Förresten, vad heter workshop i plural? Workshoppar? Workshops? Annat?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag tillhör de som ivrigt pläderar för att minimera vattentillförseln så mycket som möjligt, hela tiden… Ju mer vatten, desto snabbare blir leran "utmattad" och tappar bärkraft. Men det står förstås i förhållande till hur fort man jobbar…också…ett slags kapplöpning…
Alla leror varierar dock i "vattenbehov" vid drejning, och övning spelar nog också en viss roll.
Men, sammanfattande, och generellt, hävdar jag att mindre mängd vatten innebär tunnare och större, litet lättare…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Snygg terrin blev det iaf!
(Jag la klippet i gruppen 'Videoklipp' så man hittar det lättare, och la in klippet i tråden.)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag ska då i alla fall pröva att blaska på mycket vatten idag. Hela verkstan ska bli lerprickig. Så se upp, ta skydd! 🤪
#6 ha ha ha ha
Riktigt snygga grejer gör han iaf ! Märks att han hållt på ett tag , dreja ett assnyggt fat på under 5 min är väldigt imponerande ur min synvinkel , jag behöver minst 30 min och då brukar jag ändå inte bli nöjd .
Men övning ger färdighet , och snabbhet ! :D
Ja, han är både duktig hantverkare och konstnär.
Varför gör han kanten som locket ska ligga på så tidigt i processen? Det känns som att man avslutar med den saken, men det kanske finns ett tekniskt skäl till att han gör det, när han gör det? Hur gör ni på forumet med den saken?
🤔
Jättebra fråga som jag också ställt mig. Så där gör alla proffsen eller åtminstone dem jag har sett på Youtube. Så då måste det väl vara rätt.
Det stagar nog upp formen lite att ha en fals innan man vidgar och formar, dessutom kan det vara en för stor belastning att göra den efter att formen vidgats tänker jag?
Gör man den till sist så viker man ner en bit av kanten och formar den ut i krukan, undrar om det var till att förstå? men annars så är det ju smart så som han gjorde.
Fattar ton ☝️
Vad bra, ibland så känner jag mig som en språkstolle, man vet aldrig om man förklarar så det kan förstås av andra än en själv!
Jag har gjort fals både tidigt och sent vid drejning och det funkar vilket som, men jag har aldrig gjort en sån vid sak som en soppterin, skulle nog testa hans approach först i så fall.
Har kollat på en del av hans videos och snappat upp ett och annat bra tips. Han säger själv att han tycker det är "slabbigt" att dreja med slicker. Smaken är som baken och han är ju übersnabb så han hinner ju inte dränka sina saker 😃
Ja, jag tycker också att det är lite jobbigt med geggamojja på händerna men abbis använder det så jag tror att det är melodin om man ska dreja tunt.
😉