Keramik iFokus

Keramik

Läst 2200 ggr
ulrmagwen
2014-03-04 19:43
1

Glasyrproblem mm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag är bildlärare sedan 20 år och undervisar bla i kursen Formgivning på gymnasiet. Där jobbar vi mestadels med keramik, (men även med glas och betong och lite annat.)

Jag har dock en del problem när det gäller glasering av elevernas alster. Här är två konkreta missöden (bifogar bilder). 

Det första problemet är en tekanna som en av eleverna har kavlat. Den var mycket fin, torkade jämnt och höll fint i skröjbränningen. Godset är stengods och ganska tunt, ca drygt 5 mm. Han doppade den i glasyr och sedan brändes den på vanligt vis (1230 grader, utjämning 20 minuter). Men efter bränningen hade den spruckit totalt i botten och en bit upp på sidorna. Kan det vara att det blev för mycket glasyr inne i kannan på botten, som gjort att den gått sönder?

Det andra problemet är en glasyr där själva färgen krupit ihop i pölar, men man ser en genomskinlig hinna av glasyr emellan. Nästan som om godset vore penslat med vax. Denna glasyr har använts förut och aldrig uppfört sig så. 

Bägge glasyrerna är färdigköpta, ej hemmablandade.

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon har en gissning eller förklaring på vad som hänt.

ulrmagwen
2014-03-04 19:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på blå glasyr.

[rolnor]
2014-03-04 20:22
2

Kavlade saker har en större tendens att spricka är min erfarenhet, men lite konstigt är det, skulle kanske ha klarat sej om du bränt saktare men det är ju bökigt att ta hänsyn till sånt om allt annat gods klarar programmet. När glasyr kryper på det viset brukar det vara damm eller fett på ytan så glasyren inte kunnat få fäste, så brukar det bli om det är en gammal sak man glaserar utan att torka av ytan. Vissa glasyrer har en tendens att krypa i vilket fall, speciellt om man glaserar tjockt tänker jag.

Keraleij
2014-03-04 20:29
2