Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3091 ggr
[Ante333]
6

Spännande effekter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på och testar lite annorlunda färger och effekter. Här e en gul med magnetit fläckar. letar efter en röd eller orange Färgkropp som funkar runt 1250 grader någon som vet?

Ulla
0

Häftigt! Det kan man säga är en annorlunda glasyr. Jag har nog aldrig sett någon liknande. Kul!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
0

Verkligen häftigt med magnetit fläckar och på gul botten.

pyromanen
5

Namnförslag till glasyren: sydamerikansk giftgroda

j-aan
1

Cebex har en färgkropp som heter djupröd 2711. Den har jag bränt till kägla 10 både i ved och saltugn med bibehållen röd färg. Kan vara värt att prova. Lycka till Anders.

[Ante333]
0

Ska prova den färgkroppen.just på grodorna vi gör tänker jag ha denna effekt på blir spännande. E hemma nu från jobbet och har keramik abstinens

[rolnor]
0

Spännande! Är det alltså en oilspot med gul glasyr över?

[Ante333]
1

Ja så enkelt bara oilspot och en färgad glasyr över

[rolnor]
1

Fantastiskt, har sett vit glasyr över oilspot tidigare men det här var riktigt läckert, ett plus är ju att den bränns oxiderande så alla med elugn kan testa.

[rolnor]
0

Här är lite läsning om oilspotglasyrer;

http://www.ceramicstoday.com/articles/oilspot.htm

[Ante333]
0

Ska börja lite med Moly kristaller nu. Också elugn men med helt otroliga effekter. De e super spännande med stor nörd varning

[rolnor]
0

Letade efter recept på molybdenglasyrer men det finns nästan ingenting, så, ja, det är nööördigt!

[Ante333]
0

Man får blanda dom själv utan färdiga recept där får man börja med alla om man inte vill gå omvägar. Man får ha en andlig hjälp och lite karma så hittar man rätt

[Ante333]
1

Östman har moly kristaller på sin fb sida kolla där

[rolnor]
0

Jag ser att Lasse har en del glasyrer på fb med mera rombiska kristaller och dom har en spännande regnbågsfärg ibland, är det moly?

[Ante333]
0

Ja

[ton]
1

Mo kristaller kräver en blyglasyr om man också önskar vanadin eller wolfram kristaller så skall även dom ha en blyglasyr.

[ton]
0

I övrigt en skitläcker effekt ante, färgkroppar finns ju betydligt  billigare än dom om nämnts också fina orange kan man ju få.

[Ante333]
0

Hialös man e tog ut oilspots överglasyrerna när ugnen va klar det va 1100 fick också ut oxblodsprovet med det va ju färglöst svartgrön.. vad händer med det om jag hettar upp provet till 800grader och låter den stå där i en timme blir det då rött?

[ton]
1

Man kan reucera en oxblod på vägen ner men då kryper glasyren oftast samman så att det uppstår öar med oxblod och naken lera som blir svart mellan öarna, kan bli riktigt fint faktiskt, men jag skulle nog gå upp till åtminstone 1000 grader och hålla på reduktonen på väg ner.

[Ante333]
0

Glasyren här e reducerad med kiselkarbid och bränd till 1250 grader i elugn,

[ton]
1

Jaha det kanske funkar ändå

evaform
0

Oj det var en häftig glasyr, gillar skarpt!