Det beror på vad du mnar. Det tycker jag bara är bra, för då slipper man betala!
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Jo, men det blir mer och mer, idag är det en massa nya fält som dyker upp och stör, irriterande.
Vad är det som skall betalas? ett webbhosting kostar från 11 kr i månaden, det kunde man nog klara med 1 annonsör!
Det var ju knappast svar på frågan! även om man betalade för ett webbhosting som var enorm så kostar det ju inte så mycket, nej det måste väl vara så att någon eller några har det som levebröd. Så klart man kunde skaffa fonkurrens om man hade lust.
Jag tycker det är fel när reklamen är så invaderande att det blir svårt att följa sajten, tidigare har det inte varit så, idag har det blivit mycket värre (ja, jag är sur)
Så det finns ingen gräns för när det blir irriterande? Allt ska man bara svälja och se glad ut?
Du rolnor kan ju ta initiativet och starta en ny liknande grej utan reklam, gjorde ju inget om det kostade en liten slant eller gjordes reklam för något som var relevant för ämnet.
He he, du han svara innan mig. Min kommentar var till ler. Jag kan ibland störa mig hemskt på reklam. Vissa nätsidor fixar jag inte att läsa på alls på grund av rörlig och fladdrande reklam. Har faktiskt för några år sedan gnällt över reklamen på iFokus så jag ska definitivt inte hävda att man bara ska stå ut. Har problem med vårat bredband och använder telefonen idag och på den är det inte så mycket reklam, Så jag vet inte hur preklamläget ser ut just nu.
Ja, ska säga det att jag hittills inte stört mej så mycket, men nu är det ju rena parodin!
Jag ser faktiskt ingen skillnad mot förut? Längst ut till höger kanske det finns fler annonser, men annars?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Med hjälp av ett litet gratis tillägg i din browser slipper du se all reklam på alla sajter. Vet inte hur det funkar med iFokus finansiering men jag antar att man måste klicka på en annons för att det ska generera stålar och isåfall gör du ingen skada om du bara slipper se den. https://adblockplus.org Man kan dessutom välja om man vill tillåta reklam på en speciell sajt och dölja den på allt annat. Funkar super och ger ett något lugnare sinnelag när man slipper blippandet.
Det är en ny spalt till vänster med IPhones, sen är det en bredare annons till höger som inkräktar, är det bara jag som har skiten?
Jag har inte iFocus i iphone, bara hemma i datorn och jag har aldrig reflekterat över reklamen … jag har inte tidigare sett att det fanns reklam !!! lyckligtvist brukar den vara osynligt för mig 😃 och det stör bara om den börjar röra på sig eller låta ( som det som syns på videor på youtube tex.) vilket inte gör här. Tittar bara på olika inlägg, och det är inga problem att följa sajten men jag förstar att det kan vara annorlunda på tel. Tyvärr. Kollade ändå på adblockus som #14 hänvisar till, kanske ngt att fundera över i framtiden.
Hitta den här tråden när jag surfade runt lite.
rolnor för mig låter det som du fått in så kallade PUP:s (oönskade program) i din dator, jag antar att det är i dator och att reklamen till vänster visar iphones. Här är en länk som beskriver vart man ska leta i webbläsare och datorn för att hitta det som ställer till det och några program som man skannar igenom datorn med. Sidan är på engelska. PUP:sen brukar heta olika, men länken är vad som brukar vara vanligt att användas för att få bort det.
Om det mot förmodan är i en iphone du har problem så vet jag inte hur man rensar en sån.
När man är oinloggad så finns det en annons längst upp ovanför, men den finns inte när man är inloggad.
Jag lägger med en bild som visar vart det finns reklam här på iFokus och som du ser så stämmer det inte alls med det du skriver.
När det gäller annonser och finansiering, jo en hel del (vet inte hur många) ger pengar bara genom att visas. Det brukar vara så att de ger extra om man klickar på dom.
När det gäller adblocks. Om det gäller vanlig reklam så kan den funka, men det hjälper inte alltid mot PUP:sen. Var en förut som fick förslag på att installera adblock, visst själva annonsbilden försvann, men själva popuprutorna som den fick var kvar. Så får man in skit i datorn som ger extra reklam så inte säkert att adblock funkar.
.
Tack, det är bättre på min laptop så det är såna pups förmodligen, blir ju vansinnig på skiten..
Har installerat adblock, noscript, requestpolicy, betterprivacy och click&clean. Tar lite tid att lära upp dom till att tillåta det man vill ha, men bara det är gjort är det reklamfritt och fint. Snabbare surfning blir det också. Fast reklam var inte största orsaken till att jag gjorde så.
När man går in på en sida och den sidan lastar in objekt från en tredjepart som tex. en annonsör kan de se min ipadress, operativsystem, webläsare, valt språk, vartifrån jag kom till deras server, etc. Har man java aktivt kan man dessutom se vilka tillägg som finns installerat, inklusive verjonsnr. Det är så mycket information at de har ganska stora chanser att identifiera en. Via vissa sajter, tex. facebook, kan de till och med få reda på namn, kön, ålder, vänner, etc. Eftersom samma företag har reklam på väldigt många sajter, kan de följa en runt på nätet. Varje gång en sida lastar in facebooks gillaknapp får fb tex. information om att man har besökt den sidan.
Jag vet inte om just facebook sparar och säljer sån information, det var bara ett exempel, men de KAN i alla fall göra det.
Förstår nu att det är jag som åkt på en massa skit, den här reklamen dyker även upp på andra sajter, suck! Tack för bra tips om mjukvara som kan stoppa eländet, ska testa.
rolnor nu är det naturligtvis helt upp till dig. Men jag själv skulle försöka få bort det istället. Två av programmen i länken jag gav adwcleaner och malwarebytes anti-malware brukar städa upp ganska bra. Om du använder de programmen så får du sannolikt veta vad det heter och kan kolla bland tillägg, sökmotor och installerade program.
Och att jag skulle städa upp i första hand är för att jag vet inte exakt vad dessa program gör i datorn.
Det finns olika varianter på PUP:s. En variant visar bara reklam plus att man oftast har fått en toolbar. En annan variant har det plus att det byter både startsida och söktjänst. Sen ytterligare en variant så kan man omdirigeras till helt andra sidor än man tänkt besöka när man klickar på länkar. Jag läser på andra forum och jag sett personer som fått så slöa datorer så de knappt går att använda och det bara tack vare PUP:s Så dessa PUP:s kan ställa till det rejält om det vill sig illa.
Nu gäller detta inte alla antivirusprogram, men många har bland sina inställningar där man klicka i att det ska upptäcka PUP:s oönskade program, men det är en inställning som man får leta reda på själv och klicka i.
Dessa PUP:s har blivit ett gissel på nätet och de medföljer som extra program när man laddar hem andra helt vanliga program (oftast gratisprogram). Men det är inte klassat som virus och därför som inte antivirusprogram har som standard att de ska upptäckas. Finns inställningen i antivirusprogrammet så klicka i det så har man ett litet extra skydd så man inte får in dessa.
.
Dom där ofrivilliga programmen kan va riktigt jävla irriterande - jag råkade också ut för det nyligen. Det började "tröga sig" typ en halv minut när man gick in på en sida medan en massa skit laddades - sen "bombades" man med massa jobbiga pop-ups, reklamfilmer som går igång (naturligtvis med högt ljud på också) och annat skräp. Sen i texter (t ex mitt i inlägg här på forumet) blev slumpvis valda ord till länkar - som sen blev pop-ups när man förde muspekaren över och om man klickade på dom kom man till dom sidor som dom gjorde reklam för. Jag förstod dock rätt fort vad det var då man fick samma skit, oavsett vilken sida man gick in på - men det var inte det lättaste att bli av med det (hjälpte inte att rensa på cookies, webhistorik etc. och såna standardåtgärder).
Det visade sig 2 tillägg som hette "BetterSurf" och sen "AudioPlayer 1.1" tror jag det var som lagt till sig som tillägg i Google chrome (som jag använder) - "BetterSurf" kunde jag få bort med nåt program jag hittade som hette "Junkware Removal Tool" och det andra hade otroligt nog ett avinstallationsprogram med sig som låg väl gömt, men det funkade - skiten försvann. Det gick naturligtvis inte att avinstallera med Chromes inbyggda hantering av tillägg "installerad pga företagets principer" stod det bara.
Det finns säkert betydligt fler såna där program - men det där var dom jag råkade ut för. Alla program måste ju tas bort på sitt sätt verkar det som. Det är inget som finns inbyggt i virusprogram och dom vanligaste "anti-spyware" programmen, eftersom det inte faller under som kategorierna.
När det gäller Iphone har jag ingen aning - jag använder Android på mobilen (och där har jag inte haft problem). Jag vet inte ens exakt vad man kör för operativsystem på en Iphone och vilka web-läsare som är kompatibla med det, haha.
Jag testade att ladda hem ett av anti-pup programmen och kom då till en reklamsida, suck! Bra tips att testa Ride, det känns bara så retligt att behöva lägga tid och energi på sånt här.
Android är det operativsystem Iphone har!

Här har du en länk till det bästa programmet, jag har använt det i typ 8 år, funkar fläckfritt, varnar för ändringar av din browser. Det heter Spybot- Search and Destroy.
http://www.safer-networking.org/mirrors/ Downloadsidan, det finns gratis och lite vassare köp, men freeversionen funkar jättebra. Den letar reda på allt skit och presenterar dig med vad den hittat, sen kan du ta bort det automatiskt eller manuellt.
De Lapsus Resurgam
rolnor nu är det möjligt att du använder ett eget ord, för jag har aldrig hört talas om speciella anti-pup program. Så vilket program försökte du ladda hem och från vilken sida.
Kolla i det antiviursprogram du redan om det inte finns nån inställning för oönskade program PUP:s det kan stå lite olika, men på svenska borde det stå nåt i stil med upptäck PUP:s eller upptäck oönskade program. På engelska nåt i stil med deteckt unwanted programs eller deteckt PUP:s.
Om inställningen finns så klicka i den och sen skanna igenom din dator med det antivirusprogram du redan har. Ska dock säga att inte alla antivirusprogram har det.
.
Jag försökte ladda hem adwcleaner. Och jo, det var ett eget ord. Jag har McAfee men det märker inte av puparna, märker att det mest är skit nu när man ska ladda hem gratisprogram, man hamnar bland en massa smörja (nu är jag sur igen).
Jag har aldrig sett nån använda det ordet förtu. Vart försökte du ladda hem adwcleaner ifrån.
Ja tyvärr när man laddar hem program idag (främst gratisprogram) så får man oftast med extra. Och man ska undvika samlade nedladdningssidor såsom cnet och softonic (finns ett par till, men kommer inte ihåg vad dom heter) för själva nedladdningssidorna lägger ofta med egna program. Så vill man ladda ner program så ska man leta reda på deras hemsida. Visst kan fortfarande få med skit, men risken minskar.
Här är länken igen som jag gav tidigare. Skrolla ner till du kommer till adwcleaner och ladda hem det därifrån. Om du får reklamsida då också så är det sannolikt den skit du har i datorn som ställer till det för jag har provat ladda hem det i alla mina webbläsare och jag får bara programmet. Om du får reklam där så försök ladda hem programmet i alla fall och kör det.
Jag själv har ESET och jag har den inställningen i mitt så jag slipper dessa. För jag har ställt in det så det stoppar nedladdningar när det finns PUP:s med. Vilket i sig är bra, men blir ibland frustrerande när man får leta efter en nedladdning som är ren.
.