Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 6038 ggr
lotta2
0

Silkscreenramar

Jag är oerhört sugen på att testa att silkscreena lite. Någon som vet var man får tag i själva ramen med nät ? Vad heter medlet som man använder för att ha på skärmen när man belyser den, är det ofarligt att skölja bort eller massvis av läbb i?Jag har hört att det går att belysa med en högtrycksnatrium lampa, någon som vet om det stämmer?

lian
0

Hejsan Lotta 

Man använder fotoemulsioner för att bestryka ramen och sedan belysa den med något UV-ljus. Fotoemulsion vet jag inte men rengöringsmedlet jag har är korsmärkt med tillägg miljöfarligt avfall så det får man inte sköjla ut i vasken. Vet inte vad högtrycksnatriumlampa är. Länkarna nedan är bra ställen att handla ramar på. Bygga en och spänna själv är billigare det är bara svenska handtryck som har separat väv.

http://www.screenorama.com/

http://www.svenskahandtryck.se/

Hoppas det blir fint. Hälsningar Li

lotta2
0

Tack, tack snälla Li. Högtryckslampa använder man i växthus är ungefär som kvicksilverlampa i styrka.

ingvar
0

Du kan leta efter en gammal kvarts-lampa på någon loppis. Brukar inte kosta många kronor. Färdiga ramar är dyra, men kan lätt byggas själv. Viktigt bara att dom är plana och stabila. Duken kan köpas på olika konstnärshandlare, t.ex. Cornege i Göteborg. När du påfört fotoemultionen och det har torkat i ett mörkt utrymme, kan bilden överföras på ramen via overheadfilm. Bilden du ska använda bearbetar du först i din dator i något bildprogram, helst med något raster i bilden för att få en gråskala, skriv ut den i den storlek du önskar. Kopiera sedan bilden i en kopiator med laserotskrift till overheadfilm. Bra om du skriver ut dubbla filmer som du sedan passar ihop för att få bra svärta i bilden. Man måste prova sig fram hur länge bilden ska belysas och avståndet mellan lampan och bilden är oxå avgörande för belysningstiden. En kul sak är att lägga emultionen direkt på en plan lerbit och belysa med en bild ovanpå och sedan försiktigt med en pensel tvätta fram en reliefbild. Lycka till.

lotta2
0

Tackar för råden Ingvar. Jag tror det funkar med min växthuslampa, men gör det inte det inte ska jag leta på loppis.

Keraleij
0

Måste det vara så avancerat att trycka med screenram på lera? Jag har bara tryckt på tyg

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Keraleij
0

Hmm, min son 8 mån hamrade på tangentbordet, så därför blev mitt inlägg lite konstigt. Fortsättningen här:

Jo, jag undrade om man inte kan göra lite enklare motiv genom att skära ut i papper (för enstaka tryck) eller sånt plastmaterial som klistras på med en särskild lösning?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

ingvar
0

Nej då. Det går ju bra att använda schabloner som tillverkas av tidningspapper, plastfolie eller dyl. Men om man ska använda sig av fotoscreen, att överföra ett foto eller någon bild då blir det lite av ett fotolabbsarbete. Det låter kanske mer komplicerat än vad det är och det är ett kul arbete med bearbetning av bilder.

Som tryckfärg använder jag t.ex. färgkroppar, underglasyrfärger, oxider eller glasfärger. Som tryckmedium använder jag linolja viket är miljövänligt och kan tvättas med vanlig såpa.

mvh. Ingvar

krukpia
0

Fler tips på inköpsställen för screenramar (i Stockholm).
Coated screens AB i Skarpnäck, tel 08-7160948.
Inspira, vid Konstfack Telefonplan, tel 08-7444070.

Ulla
0

Hur gick det Lotta? Har du testat med din växthuslampa, eller använde du något annat istället?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Doriz
0

Jag brukar köpa ramar på INN EX i Göteborg som för övrigt ligger bra till prismässigt då det gäller lerverktyg. Där finns riktigt små, eller har i alla fall funnits, riktigt små vilket jag tycker är en fördel om man skall göra mindre tryck. Jag tycker det är bökigt att förhålla mig till stora ramar men några jag känner använder en stor ram och gör en massa små motiv samtidigt och kan sedan välja. Precis som Kajsa har jag tryckt en del på tyg och tycker det är skillnad att trycka på lera eftersom leran inte suger färgen som tyget förhoppningsvis gör.

lotta2
0

Ulla, jag har testat med min högtrycksnatriumlampa och det funkade jättebra. Det tog ett tag för mej med många teststrippar innan jag hittade rätt tid och avstånd från lampan, men nu funkar det bra. Säkert olika tid beroende på fotolösning också. Jag köper billiga kilramar för målning på duk, tar bort duken och sätter dit en screenduk. Billigt och funkar utmärkt.

Ulla
0

Jag hittar ingen hemsida till INN EX. De kanske inte har någon?

_
_

poja
0
Ulla
0

Tackar!

_
_

Ulla
0

Lotta, jag såg inte din kommentar förrän nu Glad. Var någonstans köper du screenduken och allt annat som hör till? Någon av länkarna ovan?

_
_

lotta2
0

Ulla, på rak arm så kommer jag inte ihåg det, jag ska leta i verkstaden. Men jag hittade dom på nätet när jag sökte efter silkscreen mesh, och det fanns flera som sålde det. Själva duken var ju inte så dyr, och det fanns ju flera som sålde färdiga ramar också, tom en som hade en skärm belagd med fotolösning också. Men det är ju mkt billigare att göra allt själv.