Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2901 ggr
[rolnor]
2014-04-30 19:58
1

Ugnsproblem

Jag har en ny ugn från Uterm som ska ligga på 10Kw enligt katalogen och kräva 16A säkring. Jag har problem med att det går en säkring ibland och det börjar bli tröttsamt. Nu har jag kontaktat Uterm och det visar sej att ugnen vid leverans faktiskt ligger på 11Kw enligt deras egna tester före leverans. Jag tycker att det här är fel, ugnen ligger för nära säkringarnas maxlast och jag har fått en ugn som ligger utanför specifikationerna i katalogen. Jag blir nu tvungen att säkra upp och då måste en ny bit kabel dras (inte så lång) Det här kommer att kosta pengar och jag tycker att Uterm borde stå för det, vad tycker ni?

Ride84XL
2014-04-30 21:42
0

Det är inte nåt problem att köra på 11 kW normalt - har du nåt annat inkopplat på samma säkringar som ugnen?

En sak jag skulle kunna tänka mig som ställer till det är att ugnens effekt effekt är lite jögre när man startar den jämfört med när elementen blivit varma - det beror ju på att kanthaltråden (som dom nästan alla metaller och legeringar) har högre resistans när den är varm. För kanthaltråd är skillnaden liten jämfört med andra metaller - t ex vanligt stål kan dubbla sin resistant när det kommit upp i några hundra grader. För kanthal A1 (som även Uterm använder i sina ugnar) är resistansen ca 5% högre när ugnen är uppe i topptemp jämfört med när man startar ugnen (kalla element)

Min ugn har t ex en starteffekt på ca 8,6 kW - men när man är uppe i 1200+ har den sjunkit till ca 8,2. 

Jag vet inte hur Uterm specat sin ugn - men om 11 kW är "varmeffekten" så är ju starteffekten runt 5 % högre (11,55 kW) - och då kanske inte säkringen klarar den "övereffekten" under den tiden det tar för elementen att bli varma. På en ugn som min kan man kompensera genom att vrida ner regulatorn till 90-95% tills man kommit upp i kanske en 1000°C. En ugn som är lika snabb skulle nog dock klara sig ändå - säkringar klarar lite övereffekt, under en begränsad tid - men med en långsammare ugn som behöver lite tid att komma upp i temp kan det kanske bli problem med. Men finns det ingen möjlighet att köra på typ 90% effekt till 1000°C

Har du kollat nätspänningen också - det händer att den ligger lite över också, även om det är ovanligt. Kombinationen lite för hög spänning och lite för hög starteffekt kan kanske göra sitt till. Kan va svårt att avhjälpa det problemet - men det är ju bra att veta om det.

Här har du "Temperature factor of resistivity" för kanthal A1

http://kanthal.com/en/products/material-datasheets/strip/kanthal-a-1/

Förövrigt - va glad för den kW:en extra ändå - annars skulle det ta ännu längre tid att värma upp. Dock kan det ju va problem om automatiken inte kan köra på t ex 90% utan att gå upp i fullt.

Bo§e
2014-04-30 21:58
0

Om du väljer att säkra upp, får du gott om utrymme för att höja ugnens effekt, genom att sätta in en elementsats på, säg, 13-14-15 KW…det skulle helt säkert lindra problemet som du nämner i den andra tråden….  Förmodligen skulle det ge dig en ugn som bättre passar dina behov.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ride84XL
2014-04-30 22:49
0

Hahaha - det är så jag skulle löst det. TS ugn skulle behöva ligga på 23 kW - då blir den som min ugn (frånsett skillnaden i värmelagring mellan fiber och isolertegel - vilken inte lär va enorm för bra tegel) :)

Det är ju effekten på ugnens insida som är intressant när man dimensionerar (för en viss volym kan ju inner-arean variera lite beroende på formatet) - Uterm ligger där på 0,66 W/cm² om ugnen är på 11 kW - och jag ligger på 1,4 (med varma element)😃

Dock kanske man får nöja sig med t ex 16,5 kW starteffekt för över ca 17,3 måste man ha mer än 25 A huvudsäkring, vilket ofta betyder att man får dra nya kablar från gatan in till en villa t ex. Med 16,5 får man ca 800 W över som oftast räcker till datorn, belysning mm. Med 16,5 får man 1 W/cm² på ugnens insida - min gamla ugn var på ca 0,85-0,9 (varmeffekt) och gick från rumstemp till 1230°C på runt 53 min - vilket också är rätt ok för en 170 liters ugn. Eftersom bränningen tar kort tid behöver man ju oftast inte använda spis, tvättmaskin etc under tiden man bränner

Det kan ju bli lite jobbigt om man har elvärme på vintern - dock hinner det oftast inte bli så kallt om man stänger av elementen 1 timme. Har man ungen inne blir det ju fort varmt igen när bränningen är klar :)

Jaja - med 3 x 20 som dom flesta har, kan man väl ta ut 13 kW iallafall och få 800 W över till annat. Kan det kanske va det som är problemet att det är huvudsäkringarna som går istället? Då är det ju i såna fall att kolla vad man kör för andra grejer samtidigt så kanske man kan lösa det på det sättet. Är det en och samma säkring som går varje gång kan man ju koppla diverse enfaslaster som går utöver ugnen så man får jämnare belastning på faserna.